![]() |
Massaverhouding
Ik moet een massaverhouding berekenen van kalk en azijnzuur en die is 0.4 : 2.5. Ik heb het keer 10 gedaan en kreeg 4:25, maar mijn vriend zegt dat het 1:6.25 is. Wie heeft gelijk??? Graag een snelle reactie
|
Jullie hebben allemaal gelijk. De verhouding 0,4 : 2,5 is hetzelfde als de verhouding 4 : 25 (de getallen zijn allebei tien keer zo groot, dus de verhouding tot elkaar is hetzelfde) en ook hetzelfde als de verhouding 1 : 6,25 (waarbij alle getallen weer vier keer zo klein zijn). Bij een verhouding gaat het niet om de getallen zelf, maar hoe die zich tot elkaar 'verhouden', dat het ene getal bijvoorbeeld 5 keer zo groot is als het ander. Dan maakt het niet uit of je dat opschrijft als 1 : 5 of 10 : 50 of 50 : 250 - de verhouding is hetzelfde, het één is namelijk altijd 5 keer zo root als het ander (hoewel in dit geval het wel zo netjes is om er 1 : 5 van te maken :P). En in jullie geval moet het ene getal 6,25 keer zo groot zijn, maar welke getallen je er precies voor kiest maakt niet zo heel veel uit, je kunt zowel 4 : 25 zeggen als 1 : 6,25.
|
bedankt!!!!
|
Dat dit het zelfde is kan je makkelijk op je rekenmachine zien. Gewoon de breuk invoeren. De uitkomst blijft hetzelde.
Je moet bij 6,25 oppassen met significantie hé |
verhoudingen kun je altijd met de gemene deler vermenigvuldigen.
0.5 staat tot 1 = 1 staat tot 2 = 10 staat tot 20 = 100 staat tot 200 enz. Wie er gelijk heeft hangt van de vraag af. bv. wordt er gevraagd hoeveel azijn heb je nodig als je 10 gram kalk hebt dan wordt het antwoord ".." gram staat tot 10 gram, tenminste dat is de gewoonte, het zou dan niet persé onjuist zijn om ".." gram staat tot 100 gram uit te rekenen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52. |