Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Hulp nodig met vragen! [Marketing/Economie] (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1855616)

MarketStudent 19-03-2012 11:30

Hulp nodig met vragen! [Marketing/Economie]
 
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen van school gekregen maar het lukt mij niet om het antwoord te vinden.

Dit zijn de vragen:

Piet Snelders is eigenaar van groothandel Selco. Selco importeert noten en
 zuidvruchten en levert deze aan geselecteerde speciaalzaken in het oosten 
van Nederland. Bij de groothandel werken 21 mensen. Acht bestelauto's zijn
 continu onderweg om de producten te bezorgen bij de wederverkopers. De laatste twee jaar daalt de afzet, de omzet blijft echter stabiel. Frans, de
 zoon van Piet, heeft net zijn diploma Vestigingsmanager Groothandel 
behaald. Hij biedt zijn vader aan om een marktonderzoek uit te voeren.
 In de voorbespreking doet zijn vader de volgende uitspraken:
 'de consumentenmarkt hoef je niet te betrekken in je onderzoek, wij 
leveren toch alleen aan wederverkopers'.
 'als de producten maar goed zijn, verkopen zij zichzelf'

21. Is het voor Piet Selders verstandig om de consumentenmarkt niet te
 betrekken bij het marktonderzoek? Leg je antwoord uit.

22. Leg uit of Selco te maken heeft met afgeleide vraag

23. Is Selco een marketing- of een productgeorienteerde onderneming? Leg je
antwoord uit.

24. Ansoff onderscheidt vier groeistrategieen, namelijk:

- marktpenetratie
- marktontwikkeling
- productontwikkeling
- diversificatie.

Beschrijf van iedere groeistrategie hoe die voor Selco ingevuld kan
worden.

25. Past Selco marktsegmentatie toe? leg je antwoord uit

______________________________________________________________________ _____


29. Nederland heeft een open economie. In 2007 bedroeg het BBP (bruto binnenlands product) circa 567 miljard euro. De uitvoer bedroeg 324 miljard euro.

a. Heeft Nederland een handelsoverschot of een handelstekort? (leg dit uit middels een berekening)

b. Hoe groot is de dekkingswaarde van Nederland in 2007? (laat dit zien middels een berekening)

______________________________________________________________________ _____


Alvast bedankt

Stff 19-03-2012 14:19

21. Nee als de consumenten andere producten gaan kopen zal ook de groothandel dit moeten weten om er op in te kunnen spelen.

22. Ja, de consumenten vragen bepaalde producten, Selco is voor zijn verkoop indirect afhankelijk van de consument

23. Product, zie de 2e uitspraak

24. Mag je zelf doen, zoek de definities op en pas die toe op de situatie

25. Zo te zien niet

29. je mist import gegevens

the economist 19-03-2012 14:21

21 en 22 moet je toch zelf kunnen vinden. 22= ja, zie wiki
23 = productgeor. "richten zich op levering van goed product, dat 'verkoopt zichzelf'
24. zie die woorden, de def ervan, en je kunt het zlef al haast invullen. Bijv; niet alleen noten verkopen, maar ook andere producten...of: niet alleen aan speciaalzaken, maar ook via anderen leveren
25.jazeker, ze leveren aan de betere speciaalzaak, en alleen in Oost-Nederland. Dat zijn twee typen segmenten.
(dit verbreden noem je ook in vraag 24)
29.hiervoor heb je ook het bedrag van de invoer nodig. uitvoer-invoer = handelsoverschot.
b. het begrip dekkingswaarde in combinatie met bnp, invoer en uitvoer zie je niet zo vaak. is dit Vlaams ?
het begrip slaat op verzekeringen (in de ruimste zin des woords), en de mate waarin toekomstige uitkeringen gedaan kunnen worden met de opgespaarde pot.

MarketStudent 19-03-2012 15:18

Ik heb nog is goed gekeken en ben hierop gekomen:

21. Is het voor Piet Snelders verstandig om de consumentenmarkt niet te
betrekken bij het marktonderzoek? Leg je antwoord uit.
Het is verstandig voor Jan Snelders om de consumentenmarkt wel te betrekken bij het marktonderzoek om zo er achter te komen welke producten in de smaak vallen bij de consument en kan hierop zijn assortiment aanpassen.

22. Leg uit of Selco te maken heeft met afgeleide vraag
Selco heeft niet te maken met een afgeleide vraag omdat zijn producten een consumer good is.

23. Is Selco een marketing- of een productgeorienteerde onderneming? Leg je 
antwoord uit.
Selco is een productgeorienteerde onderneming omdat Selco zich niet bezig houdt met marktonderzoeken, concurrentieanalyses en externe communicatie.

24. Ansoff onderscheidt vier groeistrategieen, namelijk:

- marktpenetratie
Als Selco door gaat zoals het nu gaat, gebruikt Selco de penetratiestrategie

- marktontwikkeling
Als Selco in plaats van alleen maar aan speciaalzaken te leveren ook aan bijv. de horeca gaat leveren. Dan gebruikt Selco marktontwikkeling

- productontwikkeling
Als Selco een nieuw soort nootje aan zijn assortiment toevoegt dan is er sprake van productontwikkeling

- diversificatie.
Als Selco koffiebonen toevoegt aan zijn assortiment en die gaat leveren aan de horeca is er sprake van diversificatie


Beschrijf van iedere groeistrategie hoe die voor Selco ingevuld kan
worden.

25. Past Selco marktsegmentatie toe? leg je antwoord uit
Omdat Selco alleen levert aan speciaalzaken doet Selco aan marktsegmentatie

29. klopt volgens mij de vraag niet.

______________________________________________________________


Dus als ik dit zo zie heb ik alleen vraag 22 fout?

MarketStudent 19-03-2012 15:29

Heel erg bedankt allebij trouwens :d


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.