![]() |
gedicht analyseren
Ik moet een gedicht analyseren, zouden jullie mij hiermee kunnen helpen? Wat voor rijm komt hier in voor en wat kunnen jullie mij nog meer vertellen over dit gedicht?? Alvast bedankt!!
ZO GAAT DE WERELD Toen zij begraven werd, Toen was ’t als zou zijn hert Van smarte breken. Hij knielde bij het graf En wilde er niet af – Daar hielp geen smeken. En daaglijks keerde hij Naar ’t kerkhof, weende bij De groene zode, Waar hij met eigene hand Een kruis had op geplant Ter eer der dode. Een jaar verliep, en nu – O wis die traan, die u In de ogen perelt – Mint hij ene andere vrouw, En zweert haar eeuwige trouw… Zo gaat de wereld |
Wat heb je zelf al? En heb je al een rijmschema gemaakt?
|
De dichter gebruikt in de eerste strofe en tweede strofe omarmend rijm met de rijmschema’s a-a-b-c-c-b en d-d-e-f-f-e en in de derde strofe.......?
Verder komt er volrijm voor in het gedicht, in de eerste strofe: werd-hert, graf-af, breken-smeken, eindrijm, alliteratie begraven-werd-hert Tweede strofe: volrijm hij-bij, hand-geplant, ter-der, alliteratie: der dode, Derde strofe: volrijm vrouw-trouw, verder kom ik niet! weet ook niet of ik het nu helemaal goed heb gedaan? |
De derde is toch net als die andere 2.
Nu-u Perelt-wereld Vrouw-trouw |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23. |