Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Angst voor misselijkheid (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1856470)

Saartje2 30-03-2012 14:49

Angst voor misselijkheid

Hallo allemaal,

Over een paar weken ga ik met mijn klas op reisweek. Daar heb ik erg veel zin in, maar ik ben ook een beetje zenuwachtig. Ik heb nu al bijna twee jaar een soort angst, die ik eigenlijk voor mezelf gecreëerd heb. Ik kan het niet helemaal goed onder woorden brengen, maar ik zal het proberen:
Ik ben een keer niet lekker geworden in een restaurant, en ook een keer tijdens een voorstelling in een theater. Dat was erg vervelend en ik voelde me heel erg ongemakkelijk. De eerstvolgende keer dat ik weer uit eten ging, of naar een theater, was ik ontzettend bang dat het weer zou gebeuren. Maar het vervelende is dat ik die angst ook op andere situaties projecteer. Ik ben niet alleen bang om misselijk te worden op een boot, omdat dat ooit eens is gebeurd, maar ook voor een vliegtuig, bus, trein enzovoorts.

Op dit moment zit ik op een punt dat ik mezelf heel erg belemmer in het doen van leuke dingen. Want juist bij dié dingen wil ik absoluut niet misselijk worden. Dus wanneer ik iets leuks ga doen, ben ik ontzettend gespannen, en word bijna misselijk van angst.. maar zodra ik voel dat ik misselijk word, word ik nog banger.. en zo kom ik in een soort cirkel terecht! Ik weet heel goed dat deze angst tussen de oren zit, maar toch kom ik er niet van af. Ik vind het heel vervelend, en ik zie daarom een beetje tegen deze reis op. Kan iemand mij wat tips geven??

hookee 30-03-2012 16:36

Afleiding; hou jezelf bezig. Ga een boek lezen zodat je niet gaat nadenken.
Toevallig zag ik een topic agorafobie (pleinvrees) voorbijkomen, komen de symptomen je bekend voor? Dan wordt het tijd voor een gesprekje met een zielenknijper.

Sarah 31-03-2012 10:00

Het klinkt inderdaad een beetje als pleinvrees, al is dat zo over het internet natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen. Tja, de beste manier om over een fobie heen te komen, is toch te doen waar je bang voor bent en merken dat het goed gaat. Maar de drempel daarvoor kan erg hoog zijn. Misschien kun je eens met je huisarts gaan praten. Die zou je bv. tabletjes tegen misselijkheid kunnen geven of misschien iets kalmerends, zodat je minder bang hoeft te zijn dat je misselijk wordt of dat je gewoon minder snel zo in paniek raakt. Je huisarts kan dan ook samen met jou kijken of er misschien iets anders is dat jou kan helpen - sommige mensen hebben er al heel veel aan om hun hart te luchten en tips te krijgen bij de praktijkverpleegkundige die veel huisartspraktijken hebben, anderen hebben veel baat bij oefeningen die ze van een psycholoog krijgen. Soms worden mensen hiermee ook naar de psychiater verwezen, maar dat ligt eraan hoe erg het is en ook of je dat zelf wel zou willen natuurlijk.

Pluis 31-03-2012 13:36

Ik ken de angst voor misselijkheid wel een beetje. Ik heb er ook een hele tijd last van gehad. In mijn geval ging het altijd over als ik iets ging doen. Dat kan vanalles zijn van fietsen tot ouwehoeren met vrienden.
Wat je ook kunt doen als je toch graag naar zo'n gelegenheid wil en je bent bang dat je misselijk wordt, is gewoon een klein plastic zakje in je tas/jaszak stoppen. Als je dan moet overgeven is het geen probleem en misschien wordt de angst dan ook minder.

Saartje2 31-03-2012 15:13

Bedankt voor de reacties,

Ik heb het zelf nooit echt als pleinvrees beschouwd, maar misschien heeft het er wel wat van weg.. Wanneer ik merk dat ik niet lekker word, krijg ik het eerst heel warm en klamme handen, en soms kan ik gaan trillen zonder dat ik er controle over heb. Zodra ik dan weg ben van de plek waar het gebeurt en ik even gelegen heb, zakt het weer weg. Vaak zoek ik een wc op wanneer het gebeurt, omdat dat als een 'veilige' plek voelt. Maar een plastic zakje is dan inderdaad een goed idee, en ik zal zorgen dat ik genoeg afleiding bij me heb, zoals muziek of een boek.

Heeft iemand toevallig ook een tip over wat ik kan eten. We vertrekken midden in de nacht, en ik ben bang dat een normaal ontbijt op dat vroege tijdstip helemaal verkeerd valt. Moet ik op dat moment dan helemaal niets eten, en pas op een normaal tijdstip ontbijten, of kan ik beter wel wat eten en wat zou dan raadzaam zijn voor mij?

Pluis 31-03-2012 15:34

Ik zou wel wat eten, maar niet de volle mep die je normaal 's ochtends ook eet. Neem gewoon 1 boterham, en eet dan in de loop van de nacht/ochtend de rest van je ontbijt op. Op reis doe je verder toch niks.

Overigens zijn die lichamelijke klachten die je beschrijft (warme klamme handen en het trillen) niks anders dan lichamelijke uiting van de angst die je voelt.

Wat mij heeft geholpen is juist accepteren dat ik op zo'n moment misselijk ben. Dus niet vechten tegen het gevoel, maar juist het gewoon laten gebeuren en verder zo veel mogelijk je lijf proberen te ontspannen. Want je misselijkheid is weliswaar heel vervelend, het is ook voorspelbaar!

christian1122 01-04-2012 19:45

wow
je praat jezelf egt heel veel onzin aan
niet lullig bedoeld hoor maar de kans dat de bus onderweg ontploft is zowat even groot dat je misselijk word (tenzij je natuurlijk vaak misselijk bent) je kan ook wel denken dat je bij de dropping daar gaat verdwalen ofso je kan het leven zo stom of leuk maken als je zelf wil
je moet gewoon leren positiever te gaan denken want denken "ik word daar vast misselijk" is egt heel erg pessimistisch
en als je op die manier denkt is dat hele reisweek niet meer leuk

Saartje2 01-04-2012 21:21

Ik weet dat het onzin is, en ik kan nog zo vaak tegen mezelf zeggen dat die angst helemaal niet relevant is.. maar het gevoel blijft terugkomen. En ik vraag mezelf ook heel vaak af wat er nou zo erg is aan misselijk worden, Oké het is even vervelend, maar het is niet het eind van de wereld! Maar het blijft aan me knagen, en ik snap je helemaal als je zegt dat ik pessimistisch ben. Zo zou ik iemand anders ook zien als ik het zelf niet had! :)
Ik vind het ook wel fijn als mensen zeggen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het gebeurt. Op deze manier kom ik even los van mijn eigen visie.. als je begrijpt wat ik bedoel.. ik ga er gewoon voor zorgen dat ik het leuk heb, maar desondanks vind ik het fijn om mijn gedachten even te delen en te horen dat het absoluut niet nodig is om me hierover druk te maken. Bedankt allemaal!

christian1122 01-04-2012 21:39

Ik snap je manier van denken nu wel denk ik
Het is net als dat veel mensen bang zijn voor spinnen terwijl ze weten dat Nederlandse spinnen toch niks doen
Lijkt me erg irritant gevoel
1 tip neem een aspirientje mee Dat geeft meer zekerheid want stel dat je misselijk word dan is het enige wat je hoeft te doen een asperientje nemen en je bent weer beter. Ik denk dat dat wel een veilig gevoel zal geven

Quinty. 08-04-2012 09:53

Ontspanningsoefeningen doen. En ga vooral geen boek lezen (ik word daar zelf alijd heel misselij van) of me een lege maag reizen. Dus eet inderdaad wat, niet te veel, en zorg dat je genoeg afleiding hebt. Dan gaat de tijd sneller.

Mademoiselletje 17-04-2012 14:46

Hoi Saartje en de anderen,

Ik vind wat jij hebt heel erg lijken op: emetofobie! Dat is een extreme maar irreële angst om over te geven/ misselijk te worden of anderen te zien overgeven. Ikzelf heb er ook last van (gehad), zo nu en dan nog steeds. Afleiding is inderdaad een hele goeie, bij mij hielp dat helaas op een gegeven moment niet meer. Wat je zou kunnen eten zijn licht verteerbare dingen. Crackers met een klein beetje jam bijvoorbeeld, of wat soepstengels. En dan later op het 'normale' tijdstip ontbijten.

Groetjes

Amnesia16 19-04-2012 14:59

Iedereen is toch wel is misselijk? Zet het over je heen.

Pluis 19-04-2012 15:18

Citaat:

Amnesia16 schreef: (Bericht 32491674)

zo werkt dat niet met angsten, het is niet voor niets dat ze vaak irreëel zijn, en dan is "get over it" echt geen oplossing.

Mademoiselletje 19-04-2012 18:46

Citaat:

Amnesia16 schreef: (Bericht 32491674)

Ja maar, als je op een gegeven moment elke minuut van de dag (denkt dat je) misselijk bent of word, dan is het best lastig om je 'eroverheen te zetten'. Irreeel inderdaad!

Saartje2 03-05-2012 22:14

Hoi allemaal,
Over twee nachten is het dan zover :) Ik heb er heel erg veel zin in, en ga er zo veel mogelijk van genieten!
Mijn angst is inderdaad irreeel.. dat besef ik heel erg goed. Het stomme is alleen dat de gedachte aan misselijk worden toch altijd door mijn hoofd schiet. Ik kan er vrij weinig aan doen, en ik denk dat het gewoon moet slijten. Ik heb dit trouwens niet op ieder moment hoor, gelukkig niet!! Bij normale, alledaagse dingen heb ik nergens last van.. het is alleen dat ik niet wil dat misselijkheid mijn leuke momenten verpest, zoals dat wel een paar keer is gebeurd. Ik ben op alles voorbereid; pilletjes tegen misselijkheid, van die bandjes voor om je polsen (geen idee of die werken, maar het voelt wel veilig), plastic zakjes op tactische plaatsen en gewoon veel afleiding. Waarschijnlijk heb ik deze dingen niet eens nodig omdat ik ontzettend mooie dingen ga zien met een hele leuke groep mensen..
bedankt voor al jullie tips en meningen, het is fijn om dit met mensen te delen die gewoon objectief tegen het probleem aankijken!

Sarah 04-05-2012 06:17

Super dat je gaat en dat je er gewoon positief naar uit kijkt! veel plezier (y)

Mademoiselletje 04-05-2012 12:30

Jeej! Goed zeg! (y) En gelukkig heb jij er niet 'altijd' last van!!! Veel plezier!

Amnesia16 15-05-2012 04:42

Neem Primatour is een wagenziekte tabletje, slik ik wel is om niet te overgeven met veel alcohol als ik uit ga

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.