![]() |
Balansen opstellen!
Ik ben er vrij goed in zolang het niet ingewikkeld wordt en de aandelen zijn volgestort. Echter wanneer het niet is volgestort :facepalm:
Ik heb volgende week tentamen ondernemingsrecht, en ben druk bezig met oefententamens. Kan iemand mij misschien helpen een balans op te stellen? |
Geplaatst aandelenkapitaal:
soms (vaak) kan een onderneming ervoor kiezen niet alle aandelen meteen te plaatsen. Bijv: je hebt 30 milj aandelen, maar plaats slechts een derde. (vol)gestort aandelenkapitaal: soms (niet zo vaak) kan een onderneming ervoor kiezen dat niet meteen het gehele bedrag van de aankoop van aandelen ook gestort hoeft te worden. de BV (vaker dan NV) houdt dan wel een vordering op de aandeelhouders hoe ziet dat er op de balans uit ? Alleen de rechterzijde: maatschppelijk vermogen 30 miljoen aandelen in portefeuille 20 miljoen _ geplaatsts aandelenkapitaal 10 miljoen agioreserve 2 miljoen * aan de linkerkant komt nu, in eerste instantie bij de bank, 12 miljoen binnen, gewoon het bedrag dat de aandeelhouders storten bij jou. Aan de rechterkant staat eigenlijk 10 en 2 miljoen. De 30-20 staat er bij om iets aan te geven, maar tel je niet mee bij de balanstotalen en stel dat slechts 50 % gestort hoeft te worden. dan staat er links de helft 6 miljoen bij bank en de andere helft als een sort vordering "aandeelhouders nog te storten" * nominale waarde = het bedrag dat op de aandelen staat. Zeg bijv: aandelen van 10 euro als je de aandelen voor meer dan de nominale waarde plaatst, is het verschil de agioreserve. het is een deel van het EV. |
Van de TS heb ik een vraag voorgelegd gekregen. Hij/zij had een ander topic gezien waarin ik bezig ben geweest met balansen etc. Dus ik er vandaag en gister even naar gekeken, maar kom er niet echt uit.
Dus wie een goede ingeving heeft voor TS mag het zeggen, mijn inspiratie is op. Citaat:
|
al via pm geantwoord :P
antwoord waar ik op kom: Activa zijde: -Vaste en vlottende activa 1.500.000 -Vordering op aandeelhouders 1.000.000 -Liquide middelen 500.000 Passiva zijde: -Eigen vermogen 2.000.000 -Bancaire lening 1.000.000 |
En Stff hoe kom je aan die 1.000.000 en die 500.000. Dit maakt me toch wel nieuwsgierig :P
|
Er wordt 2mil aan aandelen geplaatst, 1miljoen wordt door de aandeelhouders volgestort (dit zijn dan liquide middelen), het andere miljoen is een vordering van de BV/NV op de aandeelhouders
balans is nu Activa: Vordering op aandeelhouders 1.000.000 Liquide middelen 1.000.000 Passiva: Eigen vermogen 2.000.000 Dan wordt er geïnvesteerd in vaste en vlottende activa, 1.5miljoen. Deze wordt gefinancierd met 1miljoen vreemd vermogen en derhalve 500duizend aan liquide middelen, pas de vorige balans aan en je komt uit op de balans zoals ik die heb gegeven :P |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18. |