Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   verslaafd aan weegschaal (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1856894)

Natalia92 05-04-2012 13:39

verslaafd aan weegschaal

Ik heb sinds mijn 14 jaar een vreemde gewoonte
Elke morgend als ik op staa ga ik eerst op de weegschaal staan en schrijf ik mijn gewicht op een in boekje. en ondertussen wordt ik bijna 20 jaar!
Tis net een verslaving waar ik maar niet vanaf geraak, ...
ik heb het al geprobeerd te vermijden
zo schrijf ik tijdens de examens mijn gewicht niet op, omdat ik me dan volledig wil concentreren op de examens. Maar dan betrap ik er mij nog op dat ik vaak 's morgens wel op de weegschaal ga staan.
Tis echt zo vervelend, ik weet zelf nog toen ik vroeger kleiner was en ik moest bij mijn grootouders gaan logeren dat ik stiekem de weegschaal in mijn rugzak meenam. als ik het zo neerschrijf vindt ik het er echt overgaan.
Tis zelfs belachelijk!! en toch is het sterker als mij :s
ik heb er al aan gedacht om ze gewoon weg te doen..
Maar zelfs dat lukt niet :s

Mss iemand da het zelfde probleem heeft?

xx

Carbi 05-04-2012 13:53

zo moeilijk is het toch niet om die weegschaal weg te flikkeren? zal ik het voor je doen meid?

Natalia92 05-04-2012 13:55

wel voor andere mensen is dat nooit moeilijk!
dat heb ik al wel door... :s

Carbi 05-04-2012 14:03

dan kan iemand anders het toch voor je doen?:p

Pluis 05-04-2012 16:44

afgezien van dat je je gewicht opschrijft, doe je ook iets als je gewicht verandert? Probeer je af te vallen of juist aan te komen? Want het wegen op zich kan geen kwaad, het wordt pas vervelend als het getalletje op de weegschaal ook de rest van je dag beïnvloedt (bijvoorbeeld als je daardoor te weinig gaat eten of dat je je niet kunt concentreren omdat je steeds maar aan de weegschaal moet denken)

Natalia92 05-04-2012 17:01

ik doe 4x per week sport,..
ik wil wel graag afvallen, maar dat zullen de meeste wel graag willen he ;)
en inderdaad, soms bepalen de getallen mijn humeur of hoe ik ga eten.
maar iedereen heeft toch wel eens een slechte dag? x

Pluis 05-04-2012 18:51

Natuurlijk, maar als jij je vaker slecht voelt dan goed over die getallen dán heb je een probleem. Of als je er een eetstoornis van krijgt, dan heb je ook een probleem. Maar als jij alleen ff op de weegschaal staat en vervolgens rustig verder gaat met je dag, dan is dat wegen geen probleem.

Thinus 05-04-2012 19:04

Klinkt een beetje als dwangneurosie, als je er echt mee wil stoppen zit er toch niks anders dan ermee te euh.. stoppen? Maar ik kan me vervelendere verslavingen voorstellen.

TythorZeth 05-04-2012 22:13

Citaat:

Thinus schreef: (Bericht 32464423)
Klinkt een beetje als dwangneurosie, als je er echt mee wil stoppen zit er toch niks anders dan ermee te euh.. stoppen? Maar ik kan me vervelendere verslavingen voorstellen.

Inderdaad, dit klinkt als obsessieve-compulsieve stoornis (nieuwe naam van dwangneurose), lees maar even wat het inhoudt en trek dan zelf je conclusie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Obsessi...sieve_stoornis

Je kunt hier trouwens niet zomaar mee stoppen, dit is voor veel mensen met deze stoornis heel moeilijk.

Natalia92 06-04-2012 09:16

Inderdaad als ik eerlijk ben, heb ik ook echt wel het gevoel dat ik wil stoppen alleen gaat dat niet zo eenvoudig. Ik heb altijd gedacht ik word het wel beu... Maar na 6 jaar doe ik het nog steeds...

Quinty. 08-04-2012 10:00

Ik heb zelf een dwangstoornis, dus ik snap hoe je je voelt. Maar je kan er echt mee stoppen. Als je echt graag wilt, lukt het. Je wilt graag de controle houden, maar als je je een keer niet weegt, merk je dat je niet de controle verliest. Je moet er gewoon aan wennen, en vooral als je het al 6 jaar doet. Probeer je om de dag te wegen en later 1 keer in de week. Dan zal je zien dat er niks gebeurt en dat je eraan went. Geef desnoods je weegschaal aan iemand en doe hem achter slot en grendel.

scholiermavo 16-04-2012 18:40

haaia nathalia92
ik snap je probleem heel erg goed !! ik sta ook elke ochtend op de weegschaal en vervloeg mezelf vervolgens weer dat ik moet afvallen! het punt is dat ik 13-15 uur per week sport en ik niet te diik ben ! hoe zit dat bij jou? hoeveel weeg je als ik dat vragen mag?? en word je altijd boos opjezelf als je hebt gewogen???
x scholiermavo

Natalia92 18-04-2012 20:09

Ik ga hier niet zo maar zegge hoeveel ik weeg!
zelf da vind ik te erg!!!
ik kan u zeggen dat ik 4x per week sport
en nu eventjes op men eten leten en hopelijk op een gewicht komen waar ik tevreden met ben en dan proberen los te laten...
Klinkt makkelijk
Maar....

TythorZeth 18-04-2012 20:43

Citaat:

Natalia92 schreef: (Bericht 32490586)
Ik ga hier niet zo maar zegge hoeveel ik weeg!
zelf da vind ik te erg!!!
ik kan u zeggen dat ik 4x per week sport
en nu eventjes op men eten leten en hopelijk op een gewicht komen waar ik tevreden met ben en dan proberen los te laten...
Klinkt makkelijk
Maar....

Sjemig dat klinkt wel een beetje als anorexia :(

Natalia92 20-04-2012 12:02

Citaat:

TythorZeth schreef: (Bericht 32490701)
Sjemig dat klinkt wel een beetje als anorexia :(

nee hoor! don't worry ;)
ik moet wel men hoofd er bij houden en ervoor zorgen dat ik zoiets zeker niet krijg!
Maar lukt me wel ..

Pluis 20-04-2012 17:03

Natalia als je eerst gaat afvallen met het idee daarna te gaan stoppen met wegen dan gaat dat echt niet lukken. Want als je dat gewicht dan hebt bereikt wil je met wegen controleren of het ook zo blijft. Of nog veel erger: je wil steeds nog een beetje meer afvallen en dan kom je in de problemen.
Wat jij moet leren is gewoon aan hoe je kleding past afmeten hoe het zit met je gewicht en door wat je in de spiegel ziet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.