![]() |
Ymin Ymax Xmin Xmax
Hi Forummers,
Ik heb volgende week een proefwerk wiskunde en ik zit vast bij de opgaven hoe je de Xmin Xmax en Ymin en Ymax kunt bepalen. De Xmin en Xmax is nog wel te doen want die kan ik vaak gewoon uit gegeven gegevens halen. Maar hoe bepaal ik dan de Ymin en Ymax? Ik heb een Casio fx-9860GII. Voorbeeld: Het aantal personen dat zich op een zomerse dag in een dierentuin bevindt is te benaderen door het model N= 480t² - 40t³. Hierin is t in uren met t=0 om 9:00 uur. De dierentuin sluit om 21:00 A. Schets de grafiek van N (hiervoor heb ik de de Xmin en Xmax en Ymin en Ymax voor nodig). B. Hoeveel personen zijn er om 12.50 uur in de dierentuin? C. Hoe laat is het in de dierentuin het drukst? Hoeveel bezoekers zijn er dan? D. Er zijn 8000 mensen in de dierentuin. Hoe laat kan het dan zijn? De Antwoorden zijn: A is een grafiek die geschets is. B is 4800 C is om 17.00 uur 10240 bezoekers. d is 14:35 of 19:00 uur Alvast heel erg bedankt voor Jullie reacties! |
De stappen voor het vinden van een minimum zijn als volgt:
-GSOLVE (SHIFT-F5) -MIN(F3) -bij meerdere grafieken met cursorpijlen omhoog/omlaag naar de juiste grafiek gaan -EXE geeft het gevraagde minimum (p,q) met xmin = p en ymin = q -met cursorpijlen links/rechts vind je de overige minima. Door bij de tweede stap MAX(F2) te kiezen vind je het maximum. |
Hi thanks voor de reactie, ik zal dat dan maar eens moeten proberen hopen dat het lukt!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49. |