Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Iemand enig idee? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1857552)

gertjetop 15-04-2012 00:05

Iemand enig idee?

Ik ga me inschrijven voor de opleiding Medische Hulpverlening, maar aangezien het een lotingsopleiding is ben ik me ook aan het oriënteren op andere opties.

Ik weet toevallig dat je bij het ziekenhuis een soort gelijk iets kan doen. Echter is er één probleem...ik wil ''later'' emigreren (zie voor mij niet echt een toekomst in Nederland) maar het probleem is dat het diploma wat je krijgt na het afronden van de opleiding in het ziekenhuis, niet in het buitenland geldt. Dus je hebt er eigenlijks niet zo veel aan, buiten werken in Nederland dan. Dat zeiden de mensen van de HU mij in ieder geval. Maar ik vraag me af in hoeverre zo'n diploma echt waardeloos is in het buitenland? Of dat je er ''gewoon'' mee aan de slag kunt? Heeft iemand enig idee/ervaringen of iets dergelijks?

Limbo 15-04-2012 11:08

Goede vraag! Ik heb helaas zelf geen ervaring daarmee, maar als ik zo even nadenk, vind ik het moeilijk voorstellen dat zo'n opleiding echt helemaal niks zou betekenen in het buitenland. Althans, wanneer je een officieel diploma krijgt. Toch denk ik dat het inderdaad moeilijker is daarmee een goede baan te vinden dan met een diploma van een school. Het ligt er misschien ook aan waarheen je wilt emigreren. Ik denk zelf dat je naast exact die opleiding zoeken die je echt wilt, ook kunt kijken of er soortgelijke opleidingen zijn waar je ook bij kan studeren. Een leuke opleiding is belangrijk, maar vooral als je gaat emigreren is het belangrijk in het andere land een goede toekomst te kunnen bouwen, dus de baankans van een opleiding is ook heel belangrijk. Kortom: ik zou zelf een internationaal diploma als prioriteit stellen, en binnen die kaders zoeken naar een opleiding die bij je past. Succes!

Woyt_oud 15-04-2012 12:29

Je kan natuurlijk ook gewoon in de land waar je naar gaat emigreren, je opleiding doen.

gertjetop 15-04-2012 13:25

Het lijkt mij wel handig om eerst in Nederland een diploma te halen, voor dat ik naar het buitenland emigreer. Dat is gewoon het goedkoopste. Ik denk dat het voor mij onmogelijk is om in het buitenland te studeren, aangezien je dan ongeveer 10.000 euro per jaar betaal :P Ik weet nog niet precies waar ik naar toe wil, maar het wordt waarschijnlijk wel een Engels talig land :-)

@Limbo, bedoel je dan dat ik beter een andere opleiding kan kiezen, waarmee ik meer kans heb in het buitenland?

Limbo 15-04-2012 13:36

Nouja, je hebt anders en écht anders. Zijn er geen opleidingen die lijken op de opleiding waar je nu voor ingeschreven staat? Kijk, je kunt natuurlijk ook ingeloot (noem je dat zo?) worden en dat je die opleiding kan volgen, maar stel je zou uitgeloot worden, dan moet je dus kijken naar een alternatief. In een ziekenhuis krijg je dus geen internationaal erkend diploma en hoewel ik me niet kan voorstellen dat het níks betekent in het buitenland, zal je wel minder kans maken ermee. Maar als je een soortgelijke opleiding kiest waarmee je wel een internationaal diploma haalt, heb je in het buitenland wel een erkend diploma. Als je de medische kant op wil, zijn er meerdere richtingen en misschien is er wel een opleiding die je (bijna) net zo leuk vindt en waarmee je een veel grotere baankans in het buitenland hebt. Als de opleidingen erg op elkaar lijken, zou het zelfs zo kunnen zijn dat je er hetzelfde werk mee kan doen, dat zie je vaker alhoewel ik niet weet hoe dat in de medische wereld is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.