![]() |
kwadratische functie opstellen(tweedegraadsfunctie)
Halllo ik heb een vraag:P ik moet een kwadratische functie opstellen, maar ik weet niet hoe.
Gegeven is een tabel met de volgende gegevens: x 0 1 2 3 4 y 1 4 13 28 49 het heeft een toename van +3 +9 + 15 +21 en een regelmaat in toename van +6 Kan iemand mij helpen om deze kwadratische functie op te stellen? |
dan doe je bijna alles goed !
want die toename, daar gaat het om. In een 'normale' x-kwadraat' is de toename van de toename 2 (1-4-9-16=> +3, +5, +7) toename vd toename is2 hier is dat 6, en dat wijst erop dat je met 3x^2 te maken hebt. maak nu in de visgraattabel, tussen x en y, een apart rijtje 3x^2, en je ziet wat er dan nog ontbreekt. x 0 1 2 3 4 3x^2 0 3 etc. y 1 4 13 28 |
hmm, ik snap het nog niet helemaal:( Want hoe kom je aan de 3x^2 en wat doe je bij de visgraattabel?
|
Ik snap het al!
Het antwoord is: 3x^2+1 |
ja, dat is m dus.
de x^2 - functie neemt stapjes van 2. (in de toename van de toename) je zoekt naar een functie die stappen van 6 neemt -> dat is dus 3 x zoveel. Dus in plaats van x^2 moet ie drie keer zo groot zijn => 3x^2. vervolgens kijk je dus hoe ver je dan al bent, die visgraattabel , of iets anders, gebuirk je dus om te kjken waar 3x^2 je al brengt. Dan zie je dus vlot dat je nog 1 erbij op moet tellen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37. |