Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   21+ Toets (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1857700)

Compliicated 17-04-2012 10:47

21+ Toets

Hallo,

Ik heb een vraag over de 21+ toets, Ik heb al research gedaan op het internet maar ik word er niet veel wijzer van.
Dit jaar heb ik MBO niveau 3 international business afgerond dat is een engelstalige opleiding alleen heb geen motivatie om het nog 1 jaar te volgen voor niveau 4 omdat mbo gewoon niks is.:|
Ik heb Nederlands afgerond op 3f en Engels kan ik nog afronden op C niveau als ik dat wil, nu is het B1. Als ik de toets zou willen doen krijg ik dan geen vrijstelling voor die toetsen? Als ik rechten wil gaan doen.

Dank jullie wel alvast

Axel11 17-04-2012 11:08

Vrijstellingen worden niet verleend voor de 21+ toets.

xxceline 17-04-2012 11:24

Volgens mij krijg je enkel vrijstelling voor bepaalde onderwerpen met een vwo certificaat voor dat vak

Axel11 17-04-2012 11:27

Citaat:

xxceline schreef: (Bericht 32487433)
Volgens mij krijg je enkel vrijstelling voor bepaalde onderwerpen met een vwo certificaat voor dat vak

Ja, dat wel :o Of een Havo-certificaat als je Rechten op HBO-niveau wil studeren.

Compliicated 17-04-2012 15:48

Aah oke, dank je wel dat wou ik even weten. Hebben jullie ervaring met zo'n toets? is het te doen?

Lorelei 18-04-2012 09:29

Citaat:

xxceline schreef: (Bericht 32487433)

Niet helemaal waar. Ik heb een 21+ toets gedaan voor taal- en cultuurstudies aan de UU. Daarvoor moet je Nederlands en Engels sowieso doen en 2 van de 3 kiezen uit Frans, Duits en Geschiedenis.

Ik had al een Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE) en een Goethe-Zertifikat B1 Deutch gehaald. Daarmee kreeg ik vrijstelling voor de toetsen van Engels en Duits.

Axel11 18-04-2012 09:49

Citaat:

Lorelei schreef: (Bericht 32489238)
Niet helemaal waar. Ik heb een 21+ toets gedaan voor taal- en cultuurstudies aan de UU. Daarvoor moet je Nederlands en Engels sowieso doen en 2 van de 3 kiezen uit Frans, Duits en Geschiedenis.

Ik had al een Cambridge Certificate of Proficiency in English (CPE) en een Goethe-Zertifikat B1 Deutch gehaald. Daarmee kreeg ik vrijstelling voor de toetsen van Engels en Duits.

De Universiteit Utrecht heeft inderdaad een andere procedure: voor elke student wordt individueel door een commissie bepaald in welke vakken hij/zij toelatingsexamen moet doen. Dit bepalen duurt (tegenwoordig) vaak enkele maanden. Geadviseerd wordt zelfs 1 jaar voor start van je studie al een aanvraag in te dienen.

Bij de meeste andere universiteiten en hogescholen zijn de eisen echter wel gestandaardiseerd.

Lorelei 18-04-2012 10:44

Hm. Ik weet niet of het veranderd is sinds ik ben begonnen maar bij TCS waren de eisen ook gestandaardiseerd hoor? En ik heb destijds ook bij de UvA geinformeerd, ook zij namen genoegen met een CPE voor Engels.

Axel11 18-04-2012 11:20

Geen idee, maar tegenwoordig heeft de Universiteit Utrecht al gauw 3 maanden nodig om te bepalen in welke vakken je toelatingsexamen moet doen. Op de website staat dat een commissie het hele dossier per individuele student beoordeelt. Eisen ontbreken. Als de eisen echt gestandaardiseerd zijn, lijkt de termijn me ook nog al lang.

Bij bijv. de VU is het duidelijk: vrijstelling alleen op basis van VWO-certificaten. Beslissing op vrijstellingsverzoek wordt genomen binnen 4 weken. Misschien dat vrijstelling op een andere basis wel wordt toegewezen, maar die zekerheid bestaat zeker niet.

Lorelei 18-04-2012 11:30

Vreemd dat ze dat veranderd hebben. Volgens mij heb ik hen gewoon gebeld... :confused: Nja, anyway, met certificaten zijn er soms mogelijkheden :p

wudong 25-04-2012 18:55

ow ga je de 21 toets doen daar heb ik verstand van (of wat verstand) zie topic.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.