![]() |
Scannen op virussen duurt absurd lang
Mijn virusscanner (Kaspersky) is nu al vanaf vier uur 's middags bezig met scannen en is pas op de helft. Toen ik mijn laptop net had was scannen zo gepiept, nu duurt het eeuwen, terwijl ik niet het idee heb dat ik mijn hele computer vol zooi gestopt heb. Kan dat lange scannen ergens anders aan liggen en hoe los ik dat dan op?
En kan ik mijn laptop de hele nacht laten scannen of is het beter als ik de scan nu onderbreek en hem morgen hervat? Dat schijnt te kunnen, heb het nog niet uitgeprobeerd. |
Dat het lang duurt, hoeft niet ernstig te zijn. Herstart je systeem en start de geplande scan handmatig.
tip: je systeem softwarematig "afstoffen" kan nooit kwaad. |
.. en hoe stof je je systeem af..? (a)
|
Nou, ik "stof" mijn systeem af door bestanden/applicaties die ik niet meer gebruik te verwijderen of deze naar een externe hardeschijf/dvd te kopieeren. Daarna start ik ccleaner(slim) om automatisch bestanden die het systeem niet meer gebruikt, te verwijderen.
|
Als je een zogeheten 'snelle scan' neemt (geheugen, systeembestanden cq. mappen), is het vrij snel klaar (1 à 2 uur), als je een diepe scan neemt (geheugen, gehele oppervlakte Harde schijf), duurt dat gewoon heel erg lang, dat klopt. Je virusscanner scant ook automagisch alle bestanden die je opent/downloadt. An sich is een virusscan niet erg nodig, dat gebeurt vanzelf. Als je rare dingen merkt, is een diepe scan aan te raden. Hoewel een herinstallatie van Windows soms nog sneller is ;)
|
Lol dan heb je gewoon veel grootte bestanden ;) Defragmenteer je schijf is! Dat moet werken
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35. |