Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Studiefinanciering terug betalen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1858276)

HotCold 24-04-2012 20:37

Studiefinanciering terug betalen

Zoals vele wellicht al eten zijn ze van plan om de studiefinanciering in de huidig vorm af te schaffen.
Stel dat het sociaal leenstelsel toch was ingevoerd of wordt ingevoerd. Is het dan zo dat de studiefinanciering die je nu elke maand automatisch ontvangt omgezet wordt naar een lening? Dus ook al behaal je een diploma dit jaar je betaald het alsnog allemaal terug.
Dit zou betekenen dat sommige studenten dus nu al een enorme schuld hebben opgebouwd.
Kort samengevat bedoel ik dus: Kan het met terugwerkende kracht ingevoerd worden?

arPos 24-04-2012 20:44

officieel niet als wet, wel als ministeriële verordening

Axel11 24-04-2012 21:10

Het zal niet met terugwerkende kracht worden ingevoerd, althans het gaat pas (op zijn vroegst) gelden voor het geld dat je vanaf 1 september a.s. ontvangt.

HotCold 24-04-2012 21:17

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 32502562)
Het zal niet met terugwerkende kracht worden ingevoerd, althans het gaat pas (op zijn vroegst) gelden voor het geld dat je vanaf 1 september a.s. ontvangt.

Dat is idd waar ik en de meeste ook vanuit gaan maar een recent voorbeeld 'de langstudeerboete' heeft bewezen dat het toch mogelijk is. Nu weet ik niet wat op juridisch en maatschapelijk gebied verantwoord is wat betreft de huidige stufi.

Axel11 24-04-2012 21:23

Citaat:

HotCold schreef: (Bericht 32502599)
Dat is idd waar ik en de meeste ook vanuit gaan maar een recent voorbeeld 'de langstudeerboete' heeft bewezen dat het toch mogelijk is.

Dat vergelijk je niet helemaal goed: als je nu al 10 jaar studeert, hoef je niet voor 4 jaar alsnog boete te betalen!

HotCold 24-04-2012 21:34

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 32502621)
Dat vergelijk je niet helemaal goed: als je nu al 10 jaar studeert, hoef je niet voor 4 jaar alsnog boete te betalen!

Ok maar volgens mij is het wel zo dat je als huidige student de boete betaald als je langer dan 4 jaar over je studie hebt gedaan en dus nog steeds bezig bent. Dus stel je zit nu in het 5de jaar dan betaal je de boete alsnog.
Ik kan er naast zitten maar dacht dat ik zoiets had gehoord.

Axel11 24-04-2012 21:39

Citaat:

HotCold schreef: (Bericht 32502667)
Ok maar volgens mij is het wel zo dat je als huidige student de boete betaald als je langer dan 4 jaar over je studie hebt gedaan en dus nog steeds bezig bent. Dus stel je zit nu in het 5de jaar dan betaal je de boete alsnog.
Ik kan er naast zitten maar dacht dat ik zoiets had gehoord.

Huidige en nieuwe studenten krijgen inderdaad ieder 1 jaar uitloop voor de bachelor en 1 jaar uitloop voor de master.

Tom538 25-04-2012 06:41

Naar zover ik weet kan de minister geen wet invoeren die terugwerkende kracht heeft, althans als het een wet is die de scholieren in dit geval hard zal treffen. Ik kan me voorstellen dat het geld wat je al hebt ontvangen mogelijk als een gift blijft of dat ze alsnog het strakke regime zullen hanteren en dat het eerder ontvangen stufigeld bij de lening komt.

Naar mijn mening is het wetsvoorstel hierover ook als controversieel verklaard en beslist het nieuwe kabinet hier pas over, dus gelukkig nog een uitstel;)

HotCold 25-04-2012 10:15

Citaat:

Tom538 schreef: (Bericht 32503069)
Naar zover ik weet kan de minister geen wet invoeren die terugwerkende kracht heeft, althans als het een wet is die de scholieren in dit geval hard zal treffen. Ik kan me voorstellen dat het geld wat je al hebt ontvangen mogelijk als een gift blijft of dat ze alsnog het strakke regime zullen hanteren en dat het eerder ontvangen stufigeld bij de lening komt.

Naar mijn mening is het wetsvoorstel hierover ook als controversieel verklaard en beslist het nieuwe kabinet hier pas over, dus gelukkig nog een uitstel;)

Dit betekend dus dat er t/m 12 september(nieuwe verkiezingen) geen wetswijziging komt voor een sociaal leenstelsel?
En wat bedoel je eigenlijk met: ‘dat ze alsnog het strakke regime zullen hanteren en dat het eerder ontvangen stufigeld bij de lening komt.’
Dat komt er toch eigenlijk op neer dat je de eerder genoten studiefinciering terug betaald alleen dan in een vorm van een lening?

Axel11 25-04-2012 10:35

Citaat:

HotCold schreef: (Bericht 32503369)
Dit betekend dus dat er t/m 12 september(nieuwe verkiezingen) geen wetswijziging komt voor een sociaal leenstelsel?
En wat bedoel je eigenlijk met: ‘dat ze alsnog het strakke regime zullen hanteren en dat het eerder ontvangen stufigeld bij de lening komt.’
Dat komt er toch eigenlijk op neer dat je de eerder genoten studiefinciering terug betaald alleen dan in een vorm van een lening?

Op z'n vroegst gaat het 1 september a.s. in. De "terugwerkende kracht" die jij bedoelt zou alleen inhouden dat het ook geldt voor huidige studenten met ingang van die datum. Wat huidige studenten voor die datum hebben ontvangen, blijft een gift. Dus: eerder genoten stufi betaal je niet terug in de vorm van een lening!

Tom538 25-04-2012 11:24

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 32503401)
Op z'n vroegst gaat het 1 september a.s. in. De "terugwerkende kracht" die jij bedoelt zou alleen inhouden dat het ook geldt voor huidige studenten met ingang van die datum. Wat huidige studenten voor die datum hebben ontvangen, blijft een gift. Dus: eerder genoten stufi betaal je niet terug in de vorm van een lening!

Precies, en zelf als komt er een nieuwe regering dan is het nog niet zeker of er uberhaupt wel een sociaal leenstelsel komt.

En wat ik ermee bedoelde dat er een strak regime wordt gehanteerd, is gewoon dat ze ook kunnen besluiten om het met terugwerkende kracht te laten gelden en dat de studenten van voor de inwerkingtreding van deze wet ook onder de regeling vallen en die stufi met terugwerkende kracht ook een lening is

HotCold 25-04-2012 12:21

Citaat:

Tom538 schreef: (Bericht 32503477)
Precies, en zelf als komt er een nieuwe regering dan is het nog niet zeker of er uberhaupt wel een sociaal leenstelsel komt.

En wat ik ermee bedoelde dat er een strak regime wordt gehanteerd, is gewoon dat ze ook kunnen besluiten om het met terugwerkende kracht te laten gelden en dat de studenten van voor de inwerkingtreding van deze wet ook onder de regeling vallen en die stufi met terugwerkende kracht ook een lening is

Dit zou wel erg wreed zijn dat betekend dat je dus zomaar studenten een lening door de strot duwt.
Trouwens kan er in de tussentijd(zonder kabinet) hier een besluit over worden genomen? Had namelijk meegekregen dat ze de bezuinigen voor maandag naar Brussel moeten sturen.

Axel11 25-04-2012 12:24

Citaat:

HotCold schreef: (Bericht 32503565)
Dit zou wel erg wreed zijn dat betekend dat je dus zomaar studenten een lening door de strot duwt.
Trouwens kan er in de tussentijd(zonder kabinet) hier een besluit over worden genomen? Had namelijk meegekregen dat ze de bezuinigen voor maandag naar Brussel moeten sturen.

Dat zal dan ook echt niet gebeuren :)

Ja, dat kan als er een meerderheid in het parlement voor is.

Tom538 25-04-2012 12:31

Het ligt niet voor de hand dat dat gebeurt.

Namelijk als een regering demissionair is, dus geen meerderheid heeft in de kamer en ontslag heeft aangeboden bij het staatshoofd, dat ze in samenspraak met de tweede kamer gaan beslissen welke onderwerpen controversieel zijn.

Dit betekent niet meer dan dat deze onderwerpen zo belangrijk worden geacht, dat de huidige regering daar geen beslissingen in mag maken en het dus blijft liggen. Daarna wordt het duidelijk of een volgend kabinet hier iets mee wil gaan doen of niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.