![]() |
Moet ik een bril?
Ik heb laatst een goedkope leesbril ( + glazen) gekocht ( 4 euro bij de kruidvat), gewoon omdat ik dat leuk vond staan. Ik droeg hem soms uren achter elkaar.
Maar ik heb vorige week op aandringen van mn moeder een oogtest laten doen. Hier kwam -0,25 en -0,5 uit. Toch ben ik die goedkope leesbril blijven dragen. Is dit heel schadelijk voor mijn ogen? En kan ik beter een bril met de goede sterkte kopen ? |
Leesbrillen hebben een + sterkte, jij hebt een - sterkte nodig. De leesbril die je nu draagt doet dus precies wat jij níet nodig hebt, en maakt eigenlijk je - afwijking nog erger. Als je er eentje voor de hip wil dragen moet je er een zonder sterkte nemen.
Jouw afwijking is maar zo miniem dat je er waarschijnlijk geen last van hebt en dan hoef je geen bril. Heb je er wel last van (zoals in de klas het bord niet kunnen lezen en hoofdpijn) dan is een bril wel aan te raden. |
Citaat:
|
Als je een min-sterkte nodig hebt dan bedoelen ze daar eigenlijk mee dat je min-glazen nodig hebt. Het lijkt me dan niet verstandig om een leesbril te dragen. Als je het leuk vind staan kan je voor weinig geld bij bijvoorbeeld Specsavers een goedkope bril halen met jouw sterkte, daar heb je meer aan.
|
Oke, Ik ga mijn ogen ook nog een keer laten testen maar dan bij een andere opticien, dan weet ik 100% zeker welke sterkte ik heb. En dan koop ik gelijk een bril met goede sterkte !
|
Citaat:
|
Zoals al gezegd hoef je met jouw sterkte echt geen bril te nemen. Vanaf -1 wordt het pas een beetje serieus.
|
Het is alleen best wel vervelend dat ik in de klas het bord niet goed kan zien en dat soort dingen
|
Hoe weet je dat nu al? Heb je al een bril op gehad in de klas?
Waarschijnlijk merk je bij -0.25 amper verschil. |
Met die sterkte merk je waarschijnlijk niet heel veel verschil in dingen wel/niet kunnen zien. Het kan zijn dat je aan het eind van de dag hoofdpijn krijgt als je ogen zich erg lang in moeten spannen. Dan kan een bril eventueel wel wat helpen. Ik heb ook een kleine sterkte (wel plus) en ik vind m'n bril toch wel fijn, zonder heb ik snel last van vermoeide ogen.
|
Het is ook zo dat 'k aan het eind van de dag hoofdpijn heb en dat ik de ondertiteling op tv lastig kan lezen. Dus ik weet nu wel bijna zeker dat een bril nodig is.
|
Heb je al eens een tijdje zonder bril gelopen? Als je eigenlijk - hebt en je draagt een + bril dan lijkt me dat ook niet prettig.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31. |