![]() |
Rekenen met de zuurconstante
Dit is echt iets waar (ben ik bang) ik nooooit zal uitkomen, berekeningen met de zuurconstante.
Nu een aantal vragen n.a.v. BINAS 49 1: Alles onder OH- reken ik tot zwakke basen en alles onder H3O+ tot zwakke zuren? 2: Een voorbeeld uit het boek (chemie overal deel III) Een oplossing van HF heeft als molariteit 0.10 M. Bereken de pH. Nu heeft HF een Kz-waarde. Invullen in de formule geeft: 6.3x10-4 = [H3O+] / 0.10 - [H3O+]. Dit volg ik nog net (bij buffers werkt het anders, wat ik ook niet snap :confused: ). Dan kun je het met de abc-formule oplossen (geeft bij mij veel fouten/rare uitkomsten) EN nog een andere (voor mij nog steeds niet begrijpelijke) manier, die wel makkelijker oogt: Namelijk het verwaarlozen van x in de neomer. Waarvoor geldt x2 = 6.3x10-4 x 0.10 x = dus wortel(6.3x10-4) en hieruit volgt pH = 2.10. MAAR: Wat bedoelen ze met het verwaarlozen van de x in de noemer EN er staat ''vervolgens vul je de gevonden waarde voor x opnieuw in...bij mij de vraag: waarin? Of er dan ook 6.3x10-4 uitkomt? En dan ''je herhaalt deze procedure tot de uitkomst niet meer verandert''. Bedoelen ze dan de gevonden [H3O+] steeds invullen om te kijken of de Kz verandert? |
1)
het rijtje met je zuren staat van boven naar beneden zo: S = sterk , Z = zwak SZ , Z , ZZ Bij base is dit precies andersom. Daar staan de zwakke base bovenaan dus van boven naar beneden is dat: ZB , B , SB dus de tabel ziet er zo uit: Code:
SZ | ZB Cl- zal dus (bijna) nooit een H+ opnemen, en is dus een zeer zwakke base. 2) Je moet dit gewoon doen met de eerste methode. niks geen gekke trucjes, gewoon zoals het te begrijpen is. HF -> H+ + F- Je weet inderdaad dan [HF] = 0,10 M - [H+] Er zit alleen wel een fout in bij jou want jij hebt in de teller maar 1 keer [H+] maar [H+] = [F-] dus in de teller moet [H+]² komen te staan! Vul deze 2 formules gewoon in je GR in! Met Calc> Intersect krijg je gewoon je [H+] er uit. Het is scheikunde, haar hoeft het algebraïsch. |
Het aantal mol H3O+ dat ontstaat is kleiner dan het aantal mol HF, dus de ordegrootte van [H3O+] is kleiner dan die van [HF]. Omdat [H3O+] = x betekent dit dat de term x in de noemer zodanig klein is ten opzichte van [HF] dat je deze term dus mag verwaarlozen.
Opmerking: uitgaande van de formule voor de zuurconstante Kz, de definitie van de pH en de definitie pKz = -log Kz kun je voor een zwak zuur HZ aantonen dat pH = ½(pKz-log [HZ]). |
Citaat:
Je hebt gelijk, in de teller moet [H3O+]² staan. Maar met intersect lukt het niet (TI 84+), ik voer in bij Y1 = x² / (0.10 - x) en bij Y2 = 6.3 x 10-4 Dan krijg ik: no sign chng. Hij kan hem gewoon niet plotten :| |
Sorry voor het late antwoord, als ik deze formule plot krijg ik gewoon een mooie functie. Als je zowel het X als het Y window op [-1;1] zet zie je heb goed. De uitkomst is 0,0076285.
|
Citaat:
Kan iemand mijn methode bij twee opgaven hier even controleren? De opgaven: 1Bereken hoeveel gram Na2CO3 je moet oplossen tot 100 mL oplossing om pH = 11.70 te krijgen. Wat ik zou doen: 1: Bereken wat de molariteit van H3O+ moet zijn. Dat is 10-pH. 2: CO32- reageert in de verhouding 1:2 met H3O+ 3: Dus twee keer minder Na2CO3 is nodig? 4: Vervolgens het aantal mol CO32- wat nodig is x molmassa Na2CO3 en tadaaa(?!) Nu weet ik niet of ik hier een Kb waarde moet gebruiken? :| Geen flauw idee En dan de volgende opgave waar ik veel moeite mee heb: 2: Aan 500mL 2.0x10-3 M NaHCO3-oplossing voeg je 500mL 2.0x10-3 M zoutzuur toe. - Bereken de pH van deze oplossing Eerst de reactie: Dat is (denk ik?) : HCO3- + H3O+ ===> H2CO3 + H2O. Dan, reageert H2CO3 door of...? Verder dan dit kom ik helaas niet :( |
Als je weet dat de pH van een Na2CO3-oplossing 11,70 is, dan weet je dus dat pOH = 2,30. Ga nu uit van [OH-] = x en de baseconstante van CO32- om het benodigd aantal gram Na2CO3 te berekenen. Hiervoor moet je tevens de molmassa van Na2CO3 weten.
Bepaal bij opgve 2 eerst de pOH van de NaHCO3-oplossing door gebruik te maken van de baseconstante van HCO3-. Bepaal nu het aantal OH--ionen in de NaHCO3-oplossing en ga na hoeveel H3O+-ionen er nog over zijn als alle OH- gereageerd heeft. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:12. |