![]() |
Geschiedenis
Hallo ik ben een franstalig meisje benverhuist naar vlaanderen, mij ouders hebben me in een Nederlandstalige school inschrijven en heb daar veel moeite mee. Moeite mee in de zin van taken te maken vooral over onderwerpen dat ik niet erg ken of niet versta. Ook is mijn zinsbouw niet al te goed. Zoui iemand mij aub kunne helpen die iets over kolonialisme weet .Het zou mij erg helpen, mijn taak was namelijk volgens de leerkracht ' ondermoots qua taal stijl en inhoud. Ik begrijp het niet , hopelijk vlug een reactie . Groetjes
|
Wil je iets over de Nederlandse kolonies weten of de algemene?
|
eigenlijk gewoon kolonialisme in zijn algemeen daarmee bedoel ik vooral de neg en positive argumenten ..
Ik moet een antwoord zien te geven op de vraag . Kolonialisme een zegen of een vloek ( en voor wie dan wel en wie niet) Mijn tekst is blijkbaar dikke 0 ,merci voor het antwoord :) |
Het is een nadeel voor het bezette land omdat bij veel bezette landen ze goederen moet leveren aan de bezetters.
Ze voor de bezetters moeten werken of slaven werden. Voordeel voor hun is dat ze moderne werden. Sommige bezetters wilde het land verbeteren en zette er scholen neer. Ook gingen fabrieken naar die landen toe en kwam er werk. |
het zijn net dezelfde argumenten die ik gebruikt heb .. ik snap die leerkracht toch niet :s Mercikes
|
Nadeel voor de bezetters is dat er ziektes werden meegebracht vanuit het bezette land. Ze het land moesten verdedigen tegen vijanden die het bezette land wilde hebben. En moesten het volk op afstand houden.
Voordeel is dat door een land bezette je de vijand dwars kan zitten. Je krijgt kostbare goederen binnen door uit die landen te halen. Je kan kolonies stichten en als er oorlog uitbreekt heb je meer land dus meer kans op overwinning. |
Citaat:
|
Ken je enkele voorbeelden ook toevallig ? bedankt
|
Tja maar op het internet zelf vind je ook niet meer hoor , het gaat gewoon aan de leerkracht liggen denk ik :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een land waar 'positieve' kolonisatie geweest is en een waar er 'negatieve' kolonisatie ...
Tja het ergste van al is dat het maar een prof van Nederlands is mja.. |
Nou waar wij hebben gezeten is het nog wel mis gegaan. Indonesië was in de 2e WO bezet door Japannners maar toen ze weg waren wilde Nederland geen Indonesische onafhankelijkheid. Het was nog steeds van hun en stuurde militairen. Het lukte de Nederlanders niet om het land terug te krijgen en met dank aan de internationale druk van de Verenigde Staten, accepteerde Nederland de Indonesische onafhankelijkheid.
|
Ik dacht dat het in Suriname wel goed ging. Hier staat er meer over: http://www.scholieren.com/werkstukken/9961
|
Nou voor ons niet maar voor Algerije was het toch redelijk positief , vooral op vlak van onderwijs . Ga ik zeker lezen :D
|
Het gevolg van kolonialisme, nou ja, meer de-kolonialisatie, is dat de landen die kolonies waren op eigen benen moeten gaan staan, en in veel gevallen gaat dat gepaard met burgeroorlogen en onafhankelijkheidsoorlogen van kleinere volken en coups, staatsgrepen. Voorbeelden: Vietnam, Suriname, meeste Afrikaanse landen. Binnen tien jaar gaat het fout, lijkt het. Ik weet niet of je hier iets aan hebt?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51. |