![]() |
Hoe troost je iemand?
Hallo mensen,
Op school zat een vriendin van me een keer te huilen. Ik dacht eerst dat een vriendin van haar haar wel zou troosten, maar toen niemand haar blijkbaar opmerkte heb ik besloten een poging te doen. Alleen wist ik niet zo goed hoe ik dit moest doen, aangezien we elkaar toen nog niet zo goed kenden (sinds een half jaar bij elkaar in de klas). Ik heb mijn hand op haar schouder gelegd en gezegt dat het wel goed zou komen. Later kwamen haar vriendinnen erbij en namen zij het over. Ik vond dit zelf een nogal een afstandelijke manier van troosten van mezelf, en kan het haar niet kwalijk nemen als ze dat ook zo heeft ervaren. Dus weet iemand een betere manier om vrienden te troosten? Nou hoeft niet elke vriend van me z'n gevoelens bij mij uit te storten, maar ik ben graag een vriend voor diegene die er een nodig hebben. |
Vaak is überhaupt aandacht geven aan iemand die verdriet heeft al genoeg. Je hoeft niet allerlei vragen te stellen of dingen te doen, ernaast zitten en een arm om iemand heen slaan is vaak al meer dan genoeg. Je kan ook vragen of je iets voor hem/haar kan doen, dan hoor je het van de persoon zelf.
|
Praten, afleiden, knuffelen enz.
|
Zodra je een jaartje ouder bent sixpackjes cadeau doen. Of vieze zoete variaties als het meisjes betreft.
|
Je kan ook troosten met antwoorden geven op hun vragen.
|
Praten en eventueel een knuffel. Maar luisteren doet al een heleboel. :)
|
Je kende haar toch nog niet zo goed? Ik denk dat je reactie daarom heel normaal was.
Ik denk ook niet dat ze het als heel afstandelijk heeft ervaren, want JIJ was er voor haar, de rest van de school op dat moment niet. Soms kan het helpen om de stilte te verbreken, zo heb ik een keer zacht naast iemand zitten zingen die er even helemaal doorheen zat. We praatten niet, maar achteraf vond ze het wel fijn dat er iemand was. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17. |