![]() |
Heer meneer van Dalen wacht op antwoord
Ik vroeg me opeens af hoe het ook al weer zat met de volgorde van bewerkingen. We hadden ooit bovenstaand ezelsbruggetje geleerd (haakjes, machtsverheffingen, vermenigvuldigen, delen, worteltrekken, optellen, aftrekken), maar nu zag ik dit op wikipedia:
Citaat:
Maar uit hetzelfde artikel: Citaat:
Mijn rekenmachine geeft trouwens 12 : 4 x 3 = 9, dus ook niet wat ik dacht. En nog iets: op examens mag ik toch wel haakjes verwachten bij weergaven als deze? |
Voor de dingen die gelijk zijn dus
+- *: Geldt van links naar rechts. Dus 12:4 x 3= 3x3 En 2+ 12 : 4 x 3 -5 =2+ 3 x 3 - 5= 2+9 -5= 11-5 =6 |
Woont Meneer Van Dalen Op Ameland.
Eerst haakjes Worteltrekken-Machtsverheffen Vermenigvuldigen-Delen Optellen-Aftrekken. Zoals ThomasJu al zei: Dingen die gelijkwaardig zijn doe je van links naar rechts. Dus: Geeft: 5*2-3:4:5 Geeft: 10-0,15 Geeft: 9,85 ~ |
Ik heb even de neiwere versie van meneer van Dale opgezocht.
Het Ministerie Van Onderwijs (Haakjes, Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Optellen) Haakjes spreekt voor zich. De vierkantswortel kan geschreven worden als tot de macht een half, dus wortels zijn eigenlijk ook gewoon machten. Vemenigvuldigen: delen is het zelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Delen door 2 is het zelde als x 0,5. Aftrekken is het zelde als het optellen van een negatief getal. Hier geldt overal ook dat je van links naar rechts werkt. |
Nee, die haakjes krijg je niet op het examen. Zo makkelijk gaan ze het je niet maken...
Delen en vermenigvuldigen zijn gelijk aan elkaar en dan werk je dus van links naar rechts. |
Echt waar? Ik dacht gewoon dat vermenigvuldigen nog vóór delen ging. Maar goed, dan maar hopen dat zulk spul niet in mijn eindexamen van toepassing is, daar zullen ze over het algemeen geen 'los maar gewoon op' sommen geven van dat soort, neem ik aan.
|
Is dat sarcastisch Em.? Haha
~ |
Haha
Vermenigvuldigen gaat altijd voor delen zolang het delen maar rechts staat :-) |
Citaat:
|
Citaat:
A*B C staat vind ik het prima, want ik wist dit inderdaad ook niet. Heb het eigenlijk wel altijd zo gedaan maar nooit echt over nagedacht. |
hier maakt het eigenlijk weer niet zo veel uit:
1 x 5 2 =0,5 x 5 maar het is ook gewoon 5/2 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38. |