Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   ARTistiek (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nut van literatuur (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=185937)

inbagimel 14-08-2002 12:43

Nut van literatuur

Wat is het nut van het lezen van literatuur?

PV 14-08-2002 13:13

ontspanning

Vlooienband 14-08-2002 13:33

Het nut er van is dat behalve de tv, de suikerromannetjes van de supermarkt en de computer nog een geestverrijkende activiteit kan doen.

Serieus, je kan er over dingen anders door gaan denken, het kan je geest verbreden en sommige mensen vinden het gewoon leuk om boeken te lezen. Het lezen van boeken, met name literaire boeken geeft mensen een fijn, ontspannen gevoel en vermaakt ze.

Lucky Luciano 14-08-2002 14:46

Citaat:

scimmia schreef:
Serieus, je kan er over dingen anders door gaan denken, het kan je geest verbreden en sommige mensen vinden het gewoon leuk om boeken te lezen. Het lezen van boeken, met name literaire boeken geeft mensen een fijn, ontspannen gevoel en vermaakt ze.
Daar sluit ik me geheel bij aan (y)

inbagimel 14-08-2002 20:57

Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik moet nog een betoog schrijven over deze stelling voordat ik over ben. Ik had echt geen idee wat ik moest schrijven.

Not for Sale 15-08-2002 13:35

Geschreven tekst is een heel goede manier om te kunnen zien hoe een ander denkt.

Vlooienband 15-08-2002 14:35

Citaat:

inbagimel schreef:
Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik moet nog een betoog schrijven over deze stelling voordat ik over ben. Ik had echt geen idee wat ik moest schrijven.
:)
Misschien kan je ook bijvoorbeeld de eindvraag stellen 'Maar wie maakt nu uit wat literatuur is of niet'
Het is over het algemeen namelijk vaag waar de grens van literatuur ligt

LUH-3417 15-08-2002 18:47

Ik denk dat literatuur verschillende functies vervuld.

Natuurlijk is het voor een groot deel vermaak en ontspanning. Een boek kan je optillen uit de dagelijkse beslommeringen en meenemen naar waar je maar wilt, maar er is meer.

Krijg je films alles voorgeschoteld zonder inbreng en kan je apathisch op de bank, bedolven onder de chips, toch nog in een film zitten, zo moet je bij boeken op blijven letten en je geest het werk laten doen. Omdat je alleen de grondstoffen, de woorden, voor je krijgt, kan je met je verbeelding je eigen voorstellen er bij maken. Het traint in die zin ook de creativiteit van de mens.

De oude Grieken zagen Literatuur als het hoofdonderdeel van de opleiding. Niet alleen hechtten zij enorme woorden aan een rappe tong en een goed taalgevoel, maar ook waren zij van mening dat literatuur de uitgelezen (haha) manier was om levenswijsheiden tot zich te nemen. Maar dat is ook weer afhankelijk van wat je leest.

Maar dan hebben we het nog niet eens over de functies die literatuur voor grote groepen mensen kan hebben. Het kan de spiegel van een maatschappij zijn, of juist het geweten. Het kan een bepaalde tendens (proberen) door te drukken of het kan kritiek uiten op de samenleving.

Literatuur is mijns inziens een enorm, overspannend fenomeen dat moeilijk te omschrijven en onmogelijk aan banden te leggen is.

LUH-3417

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.