Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Prijselasticiteit prijs verhogen of verlagen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1859388)

gunnar 14-05-2012 10:39

Prijselasticiteit prijs verhogen of verlagen?

Hallo,

Ik heb een vraag over de prijselasticiteit, de hoofdlijnen van de prijselasticiteit snap ik wel.
Alleen snap ik niet bij welke elasticiteit E(v) het zin heeft om de prijs te verlagen of te verhogen om de omzet te verhogen.
Kan iemand mij dit helder uitleggen?

DiceGFX 14-05-2012 13:51

Als een goed prijselastisch is, dan heeft een prijsverhoging effect op de gevraagde hoeveelheid. Dan zal bij een prijsverhoging de omzet dalen.

Als een goed prijsinelastisch is, dan heeft een prijsverhoging weinig effect op de gevraagde hoeveelheid. dan zal bij een prijsverhoging de omzet stijgen.

DAH 14-05-2012 17:37

Dus, als iets prijselastisch is zullen mensen het nog altijd kopen, ongeacht de prijs?

Em. 14-05-2012 18:30

Citaat:

DAH schreef: (Bericht 32536669)
Dus, als iets prijselastisch is zullen mensen het nog altijd kopen, ongeacht de prijs?

Andersom juist. Als iets prijsinelastisch is, betekent het dat de hoeveelheid mensen die X koopt minder verandert dan de prijs. Sigaretten zijn bijvoorbeeld prijsinelastisch, als je de 'p' met 1 verhoogt dan gaat de 'q' met minder dan 1 omlaag.

Bij prijselastisch spul verandert de hoeveelheid mensen die het koopt/de hoeveelheid die gekocht wordt juist sterker dan de prijs, als je dat duurder maak, verlies je daar uiteindelijk geld op omdat het aantal niet verkochte goederen meer verlies oplevert dan de prijsverhoging oplevert.

Prijsinelastische spullen kun je beter duurder maken, omdat p stijgt sterker dan q afneemt waardoor. de omzet (=p*q) stijgt. Prijselastische spullen beter goedkoper, omdat q dan sterker toeneemt dan p afneemt, waardoor je omzet opnieuw stijgt.

gunnar 14-05-2012 19:21

Dus als ik jullie goed begrijp is jullie conclusie: het is verstandig voor een aanbieder om de prijs van zijn product te verhogen, mits de elasticiteit van het betreffende product tussen de -1 en 1 ligt; de waardes die daar tussen liggen zijn immers prijs inelastisch.
Omgekeerd, als de elasticiteit buiten deze grenzen valt, moet de aanbieder absoluut zijn prijzen niet laten stijgen, anders leidt hij bij deze prijs elastische producten per definitie verlies als hij de prijzen laat stijgen?

Is deze conclusie juist? Zo ja, dan sta ik perplex van mezelf; economie is absoluut niet mijn vak :s
Zo nee, welke redeneringsfout maak ik hier dan en kun je die toelichten?

the economist 15-05-2012 00:11

ja, je hebt het nu goed verwoord.
ik lees in plaats van 'inelastisch' ook wel: q verandert niet veel.
Dus als je dan de prijs verhoogt, verkoop je meer; als je de prijs verlaagt, verkoop je minder (verkopen als in omzet gemeten).
overigens ben ik het met deze vraagstelling niet echt eens: prijsvrehoging cq verlaging moet je doen vanuit het oogpunt van winst, niet vanuit het oogpunt van 'de grootste omzet'

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.