Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Laptop hulp nodig (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1859851)

Hunter10 20-05-2012 23:06

Laptop hulp nodig

Hallo mensen,

Ik heb een laptop ongeveer 8 maanden geleden gekocht, ik gebruik hem nauwelijks en er staat ook echt helemaal niks op.

Toch is deze laptop erg langzaam en haperd ie erg lang en veel.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?
Ik heb al gezocht of ik hem in de fabrieksstand kon zetten, maar dit kan ik niet vinden :/

Dasherman 22-05-2012 16:02

Post eens het model?

mrkjell 22-05-2012 16:04

Ik heb ook een laptop en die was ook sloom ik heb hem met een programma die ik van het internet heb gedownload de harde schijf gedfregmanteert en dat heeft ook een turbomodus dat maakt je laptop veel sneller

Hunter10 23-05-2012 05:32

Citaat:

mrkjell schreef: (Bericht 32557209)
Ik heb ook een laptop en die was ook sloom ik heb hem met een programma die ik van het internet heb gedownload de harde schijf gedfregmanteert en dat heeft ook een turbomodus dat maakt je laptop veel sneller

Hoe heet dit programma :)?

freyk 01-06-2012 15:55

Ik weet dat ik na een lange tijd reageer, maar wil ik iets vragen:
Heb je deze laptop zo van de fabrikant gekocht? Zo ja, heb je dan alle extra programma's verwijderd?
Of is het tweede hands?

deadlock 01-06-2012 17:34

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 32577747)
Zo ja, heb je dan alle extra programma's verwijderd?

Hahahahha :D Oh man jij bent echt onbetaalbaar :D

freyk 02-06-2012 18:07

Je zou eens moeten weten hoeveel mensen dat niet doen en dan bij mij gaan klagen, deadlock.

deadlock 02-06-2012 23:48

Citaat:

freyk schreef: (Bericht 32579406)
Je zou eens moeten weten hoeveel mensen dat niet doen en dan bij mij gaan klagen, deadlock.

Serieus? Ik vraag me af in wat voor kneuzenkermis jij je dan begeeft. Al die extra software maakt je computer niet traag tenzij er iets als SQL Server geinstalleerd wordt. Snap je serieus niet het verschil tussen geinstalleerde applicaties en applicaties die op dit moment lopen?

deadlock 02-06-2012 23:51

Buiten dat lijkt het me dat ik je hier al tientallen keren op je plaats hebt kunnen wijzen dus ik doe gewoon een drogreden; Misschien moet jij je mond houden en het troubleshooten overlaten aan de echte experts want je bakt er echt geen kut van. Jouw advies daar wordt een krolse kat nog niet blij van, je hebt geen ervaring met wat dan ook en je blijft je maar beroepen op persoonlijke ervaringen. Serieus gast, hou gewoon op en ga lekker fotosoepen en onthou je van adviezen op hardware- en softwaregebied, het is echt te triest voor woorden.

Omegatypez 03-06-2012 00:05

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 32580088)
Buiten dat lijkt het me dat ik je hier al tientallen keren op je plaats hebt kunnen wijzen dus ik doe gewoon een drogreden; Misschien moet jij je mond houden en het troubleshooten overlaten aan de echte experts want je bakt er echt geen kut van. Jouw advies daar wordt een krolse kat nog niet blij van, je hebt geen ervaring met wat dan ook en je blijft je maar beroepen op persoonlijke ervaringen. Serieus gast, hou gewoon op en ga lekker fotosoepen en onthou je van adviezen op hardware- en softwaregebied, het is echt te triest voor woorden.

Jij bent geen 11 jaar neem ik aan?

deadlock 03-06-2012 01:11

Citaat:

anoniemx schreef: (Bericht 32580105)
Jij bent geen 11 jaar neem ik aan?

Hoe kom je daar nou weer bij?

deadlock 03-06-2012 01:16

En OSX is trouwens een besturingssysteem wat geschreven is voor geestelijk gehandicapten.

WolterB 03-06-2012 06:50

Heren, we kunnen ook best wat vriendelijker met elkaar omgaan hier!

Ergens heeft freyk ook best wel een punt. De gemiddelde computerleek koopt een laptop waarop legio programma's op voor staan geïnstalleerd, vaak zijn dat de boosdoeners die ervoor zorgen dat vooral de laadtijd bij het opsterten drastisch vertraagd wordt. Het beste voorbeeld daarvan is waarschijnlijk Norton. An sich geen slechte virusscanner, eentje die erg vaak door de grotere fabrikanten gebruikt wordt/werd, maar ook eentje die je hele pc/laptop gigantisch vertraagt. En zo zijn er meer van die 'handige' standaardprogramma's.

Maar dat verklaart niet waarom een laptop na enige maanden opeens deze kuren gaat vertonen, terwijl dit eerder niet het geval was. Het kan zijn dat de user zelf een programma heeft geïnstalleerd dat veell van e laptop vraagt of dat er in die 8 maanden iets van spyware op is gekomen (ook zeer aannemelijk bij de gemiddelde cumputerleek).

Het makkelijkste waarmee je kunt beginnen is de lijst met geïnstalleerde software openen en alle programma's langsgaan. Kom je iets tegen wat je niet kent, Google even wat het is en wat het doet, of het nodig is voor je laptop. Pas als het geen noodzakelijk programma is voor wat je wilt of wat de laptop nodig heeft, kan je het verwijderen. Scheelt vaak een bak snelheid en is de makkelijkste manier om als simpele gebruiker iets aan je snelheid te doen. Vertrouw je het niet, laat er dan door iemand naar kijken met wat meer verstand, of, wanneer je het helemaal drastisch aan wilt pakken, installeer je hele laptop opnieuw (of laat dit doen, maar gebruik dan niet! de recovery DVD). Dan weet je zeker dat het goed moet gaan.

Natuurlijk kan dit ook best een hardwareprobleem zijn, maar ik denk niet dat dit het geval is, eigenlijk.

deadlock 03-06-2012 09:58

Offtopic:
Citaat:

WolterB schreef: (Bericht 32580200)
Heren, we kunnen ook best wat vriendelijker met elkaar omgaan hier!

Het is tijd dat er een einde komt aan die manie van hem.

Citaat:

Ergens heeft freyk ook best wel een punt. De gemiddelde computerleek koopt een laptop waarop legio programma's op voor staan geïnstalleerd, vaak zijn dat de boosdoeners die ervoor zorgen dat vooral de laadtijd bij het opsterten drastisch vertraagd wordt.
Er komen inderdaad applicaties voorgeinstalleerd. Dat merk je echter alleen bij het opstarten en het overgrote deel van die applicaties zijn niet resident maar staan er gewoon op. Nadat een poweruser klaar is met het inrichten van de laptop zijn al die applicaties vervangen door een set andere applicaties die veel resource intensiever zijn. Het probleem met trage laptops is 9 van de 10 keer dat er te weinig geheugen in zit. Windows Vista en Windows 7 64-bit hebben aan 4GB geheugen te weinig en anders wordt de machine tergend traag, 6GB is in dat geval het minimum, liever 8GB.

WolterB 03-06-2012 12:38

Offtopic:
Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 32580273)
Het is tijd dat er een einde komt aan die manie van hem.

En jij kunt ophouden op deze manier erop te reageren, dan is iedereen blij en blijven de topics hier schoon van jullie onderlinge meningsverschillen.

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 32580273)
Er komen inderdaad applicaties voorgeinstalleerd. Dat merk je echter alleen bij het opstarten en het overgrote deel van die applicaties zijn niet resident maar staan er gewoon op. Nadat een poweruser klaar is met het inrichten van de laptop zijn al die applicaties vervangen door een set andere applicaties die veel resource intensiever zijn. Het probleem met trage laptops is 9 van de 10 keer dat er te weinig geheugen in zit. Windows Vista en Windows 7 64-bit hebben aan 4GB geheugen te weinig en anders wordt de machine tergend traag, 6GB is in dat geval het minimum, liever 8GB.

Ik draai Win7 x64 op een laptop met 3GB geheugen, een PC met 4 GB geheugen en een PC met 8GB geheugen en alle 3 heb ik totaal geen problemen met de laadtijd en starten ze alle 3 een stuk sneller op dan de gemiddelde out-of-the-box voorgeïnstalleerde laptop of PC. Onder andere daardoor en door andere ervaringen denk ik toch dat de eerste optie voor de topicstarter is de laptop softwarematig eens goed onder handen te nemen en als dat niet werkt eens overwegen om geld uit te geven voor vervangende/aanvullende hardware.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.