![]() |
Kansberekening Wiskunde A
Heeft iemand niet toevallig een praktisch schemaatje over wanneer je combinaties of breukjes of procenten met machten of vaasmodellen of binomiale kansen moet pakken...?
Ik haal helemaal alles door elkaar op het examen, ik weet niet wat ik moet gebruiken als ik een som zie:O Iemand een ezelsbruggetje/schemaatje/tips? |
jaa ik ook graag!
|
Jeetje onderhand zou je dit in 6VWO toch wel onder de knie moeten hebben. Hoe kan je anders steeds zijn overgegaan? Komt altijd terug... Het enige nieuwe dit jaar is hypothesen, maar dat is helemaal makkelijk.
Als je het hebt over wel of niet terug leggen, wel of niet volgorde, Binom, Normal etc. Op zich kan ik wel een schemaatje opzoeken voor je volgens mijn heb ik dat nog wel ergens liggen. |
Op zich, het binom en normal lukt wel, dat is wel duidelijk. Het toetsen van hypothesen lukt ook.
Maar als je kijkt naar echt het begin: - Combinaties - Breuken - Percentages met machten (als 40% op vakantie gaat blabla, met die grote steekproef is dat?) - Grote steekproef zonder percentages --> binom, toch? maar dan blijf ik haken bij: gebruik je breuken of combinaties bij bepaalde opgaves..! Ik ga die door elkaar halen. Zeker weten :P Ik haalde wel altijd goede cijfers voor wiskunde, maar tot aan het vorige schoolexamen waren dat steeds maar bepaalde hoofdstukken waar ze niet alles door elkaar gooiden haha. Dus ik wist wat ik kon verwachten:P |
Nou wiskunde bestaat niet alleen uit kansverdeling hoor...
Ik heb er altijd moeite mee gehad. Binom en Normal niet. Maar wel: ncr, npr, breuken, ...tot de macht en ..! Het gaat er vooral om dat ik niet weet welke te gebruiken als ik een vraag voor mn neus krijg. |
Citaat:
|
Precies dat JustSax. En inderdaad, wiskunde is meer dan kansberekening:)
Differentieren en optimaliseren en formules etc kan ik wel allemaal goed, dus dat scheelt wel:) |
Het grote verschil is:
Terugleggen of niet? En combinatie of niet? Daarbij moet je uitgaan van het vaasmodel (we pakken een aantal knikkers uit een vaas, hoe groot is de kans op een rode knikker, een gele en daarna een groene bijvoorbeeld?): - pakken we in een keer een grote hand vol met knikkers? Dan is de volgorde niet belangrijk, en er wordt ook niet teruggelegd. Dit heet combinatie. Hierbij kunnen we bijvoorbeeld nCr gebruiken. - pakken we omstebeurt een aantal knikkers, die we vervolgens niet terugleggen? Dan is de volgorde wél belangrijk. Dit heet permutatie. Hierbij kunnen we bijvoorbeld nPr gebruiken. - pakken we omstebeurt een aantal knikkers, die we vervolgens wél terugleggen? Dan is de volgorde niet belangrijk. Dit gebruiken we bij de machtsboom. |
Ik ben in de examens bijna geen nPr of nCr of faculteit tegengekomen, bijna alles bestaat uit binompdf/-cdf en normalcdf. :-)
|
Nee het komt ook maar bij 1 vraag voor ofzo per examen.
|
Als je echt twijfelt, zou ik gewoon iets gaan problemen met binom.
En je weet wanneer je normalcdf moet gebruiken, want dan staat er in de opgave 'normaal verdeeld'. :-) |
Je weet ook wanneer je binomiaal verdeeld moet gebruiken, want dan blijkt uit de opgave dat er steeds maar 2 dezelfde keuzemogelijkheden zijn. Bv. Goed óf fout, Rood óf zwart.
|
Nou ja, ik denk dat je in 99 van de 100 gevallen kunt denken: oh, het is niet met normalcdf, dus het zal met binom zijn. :p
|
Oh en we moeten denken aan die correctie als iets normaal BENADERD kan worden ofzo.
|
Zucht... Jongens, dit is toch wel bekend allemaal? Als jullie dit nog niet eens weten zou ik m'n borst maar alvast natmaken :P
|
Ach, ik zie 't wel! Nog even snel wat doornemen en dan moet 't te doen zijn. :-)
|
Hey, beetje motivatie mag ook wel:D
Het lukt denk ik wel, buiten het simpele kansrekenen om:) |
Oh nee, daar moet ik juist m'n punten van hebben. :p
Ik hoop op weinig differentiëren... :a |
Citaat:
|
Nee volgens mij is dat hetzelfde, en je kunt binom ook gebruiken bij grote steekproeven vgm..
|
Citaat:
|
Succes allemaal!
|
Citaat:
het is maar net hoe de vraag is. (als dit te ingewikkeld klinkt, gewoon vergeten wat ik zei!:P) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21. |