Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Aan en ophef (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1860744)

Aqualia 04-06-2012 16:02

Aan en ophef

Hey!

Ik had ff een vraagje over wat jij doet als je een mailtje stuurt naar je leraar of lerares.
Wat zet je dan in de aanhef en in de ophef. Lieve? Beste? Liefs? Groet(je(s))? Alleen de naam?

Ik zou het graag horen!

Uomi 04-06-2012 16:36

Meestal zet ik iets in de trant van 'Hallo mevrouw/meneer X'. Maar dat is eigenlijk ook omdat ik niet echt weet wat ik er het beste neer kan zetten. 'Beste' klinkt afstandelijk en 'lieve' is weer te persoonlijk.
Als afsluiting zet ik altijd 'Groetjes Uomi'. Daar vind ik verder niets mis mee. 'Liefs' zou ik niet gebruiken bij een leraar, 'met vriendelijk groet' vind ik vaak iets te formeel.

Ik vind het wel een goede vraag, ik ben ook wel benieuwd wat anderen gebruiken.

Em. 04-06-2012 16:43

Ik doe altijd 'Hallo' of 'Hallo mevrouw/meneer', hoewel ik dat zelf wat afstandelijk vind klinken. Ik weet alleen niet zoveel beters.

Lusi 04-06-2012 16:48

Wanneer ik docenten mail, doe ik dat met geachte en let daarbij op toevoegen van de juiste titels, in hoger onderwijs kunnen bepaalde figuren daar best gevoelig voor zijn. Sluit dan ook af met 'wachtend op uw antwoord', of iets in die richting. Wanneer ik een docent beter ken, vaker mail, of hij zelf ondertekent met zijn voornaam ofzo, dan gaat het over naar beste meneer X. En dan blijft er een mvg als afsluiting.

Kikaa 04-06-2012 17:12

Ik begin altijd met 'Hallo mevrouw/meneer' en soms doe ik daar ook de achternaam achter. Als afsluiting doe ik eigenlijk altijd 'Groetjes, Jessica'.

Axel11 04-06-2012 18:43

Op mijn ene faculteit is het gebruikelijk dat iedereen elkaar met de voornaam en je/jij aanspreekt, dus dat doe ik in e-mails ook: "Hoi [voornaam]" en "Groet, ...".

Op mijn andere faculteit is de sfeer heel formeel. Altijd meneer/mevrouw. Als een docent het heeft over een andere docent in het bijzijn van studenten, dan wordt de voornaam niet eens genoemd. Als student word je meestal ook met "u" aangesproken. In e-mails gebruik ik daar "Geachte heer/mevrouw ..." en "Met vriendelijke groet, ...".

AzN 04-06-2012 18:52

Zoals je de betreffende persoon aanspreekt. Bij ons op de uni is dat 'meneer' of 'mevrouw' (+ achternaam).

En als afsluiting zou ik nemen: 'groeten' of 'vriendelijke groeten'.

Woyt_oud 04-06-2012 21:03

Ik email niet zo heel vaak met m'n docenten, maar de enkele keren dat ik dat toch doe, twijfel ik ook altijd over mijn aanhef. Sommige leraren spreek ik niet meer aan met 'u', dus om dan met "Beste mevrouw ..." te beginnen vind ik te overdreven, meestal maak ik er dan iets van als "Goedemiddag mevrouw .." of inderdaad "Hallo .."

Echter al spreek ik een leraar wel met u aan, dan begin ik wel met "Beste .." ;)

Ik sluit standaard af met Groet, Groeten, iets in die trend. ;)

Silvano08 05-06-2012 06:25

Ik begin mijn e-mail altijd met ''Hallo meneer/mevrouw [achternaam]'' en ik eindig altijd met "Groeten, [eigen naam + achternaam] [klas]".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.