![]() |
Eerste auto
Na mijn tentamenweek begin ik aan mijn autorijbewijs. Nu lijkt het me wel heel handig om zelf een auto te hebben. Natuurlijk ben ik niet heel rijk, al betaal ik zelf niet mijn rijbewijs. Daarom moet ik toch een goedkope auto zien te vinden.
Ik ben zelf op zoek naar iets in de richting van een Volvo V70. Dit omdat ik graag een auto zou hebben met veel ruimte. Weten jullie waar ik op moet letten, welk budget ik aan zou moeten houden voor m'n eerste auto en welke modellen de moeite waard zijn om op te letten. Bij voorbaat dank. |
Er loopt op zich al een topic met dezelfde titel en ik gok eisen, dus misschien kan je daar eerst even lezen? :p
Een V70 is geen goedkope auto. Misschien in aanschaf (als je de 850 Estate zou nemen) omdat ze op leeftijd raken en veelal hoge kilometerstanden hebben, maar ze zijn ook loeizwaar en dat ga je merken in verzekering, verbruik en wegenbelasting. Helemaal als beginnend bestuurder, omdat er ook geen laffe motor inzit. Ik zou mij eerst even in de vaste lasten verdiepen voordat je een 'goedkope' auto wilt aanschaffen :o En waarvoor heb je de ruimte nodig? Want bij een 850/V70 heb je het wel over een enorme bak ruimte, terwijl een kleinere station of zelfs hatchback ook gewoon groot/ruim genoeg kan zijn. |
Hele geluidssets en fusten bier passen in weinig auto's echt goed. Ook zijn grote auto's handig voor op vakantie.
|
Ik weet niet wat ik mij bij een 'hele geluidsset' moet voorstellen, maar als je het een beetje handig doet met de bank plat kan je in veel auto's al een heleboel kwijt. In een Subaru Legacy estate of Suzuki Baleno estate of Mazda 626 station kan je ook al redelijk wat kwijt, en dat kan per maand in wegenbelasting/verzekering al snel 50 euro schelen tov van een 850. Dus ik zou eerst even kijken naar wat je per maand kunt missen aan vaste lasten en onderhoud en of je echt zóveel ruimte nodig hebt, in plaats van de eerste de beste grootste auto te pakken die je kunt vinden :)
Verder niets mis met Volvo, maar all-round zou ik niet zeggen dat dat een goedkope auto is. |
2 Kilowatt subwoofers, 2 actieve en 2 passieve tops. Mengkratjes. Alle bende samen past net in een Volvo V70. Maar verder, als dat genoeg scheelt, worden die andere auto's al gauw de moeite waard om dan maar 2 keer te rijden.
|
Ja, of een aanhangertje. Of een Caddy/Berlingo.
|
Citaat:
|
Maar het is natuurlijk wel gaaf om de harry uit te kunnen hangen. Als 18 jarige met een net ff te grote bak die je niet wezenlijk nodig hebt, een beetje stoer te doen.
Nu wat realistischer: een Volvo v70 kost je ongeveer 270 per maand vast, 180 variabel. Dit volgens de ANWB. Als je niet rijk bent lijkt me 450 euro per maand een fors bedrag. |
Nou, de auto zou sowieso niet op mijn naam komen te staan maar op de naam van mijn vader of moeder. Op eigen naam verzekeren is voor mij nog veel te duur. Daar zitten namelijk de meeste kosten in. Verder is een grote auto gewoon nodig wil je een hele geluidsset kunnen vervoeren naar verschillende locaties.
Ik hoef niet de mooiste auto uit de straat, maar wel één die functioneel is. |
Bedenk je wel even dat als jij de regelmatig bestuurder bent en de auto staat op naam van je ouders (voor de verzekering dus), je verzekeringsfraude pleegt. Als de verzekering daar achter komt ben je behoorlijk de Sjaak.
|
Ehm, verzekeren is 1 ding. Maar een V70 die betaalbaar is (jij bent niet rijk, zeg je zelf) kost je 1200 euro. Dan heeft zo'n ding er al de nodige tonnetjes opstaan. En met die tonnetjes, komt het onderhoud ook. En Volvo is niet een van de meest goedkope qua onderdelen. Nog even los van het verbruik per kilometer. 1/10 1/11 dat zijn geen prettige cijfers als je op het geld moet letten. De gebruikelijke 19 cent per kilometer, is dat niet eens dekkend meer. Wegenbelasting is geloof ik 67 euro per maand. Gaan jouw ouders dat ook betalen?
Ik vraag me af of bijvoorbeeld een ford focus niet veel praktischer is. En dan bedoel ik een ford focus op grijs kenteken. Dus zonder achterbank. Dat is een stuk lichter materiaal, stuk voordeliger in onderhoud, en vaak voordeliger in wegenbelasting. Ik krijg sterk het gevoel dat je het rijden van een auto nogal onderschat. Maar correct me if I am wrong. |
Ik denk dat je met een verbruik van 1:10 nog optimistisch bent. De gemiddelde gebruiker op spritmonitor.de komt uit op 1:9. Reken dat even uit met een literprijs van €1,75 per liter (want die prijzen gaan vanzelf wel weer stijgen als de economie aantrekt) en zie dan dat je dan alleen al daarvoor gewoon een baan nodig hebt.
Het heeft een reden dat dergelijke auto's doorgaans worden gereden door mensen die een fulltime baan hebben. Die dingen zijn duur in alles. Duur in brandstofkosten, duur in verzekering, duur in wegenbelasting, duur in onderhoud en ze schrijven gigantisch af omdat niemand ze om eerdergenoemde redenen meer willen hebben tenzij het echt niet anders kan. In jouw geval denk ik eigenlijk dat het makkelijk anders kan. |
Tis of een leasebak, of een gezinsbak. Maar voor iemand van 18 die claimt er veel mee te moeten vervoeren, zijn er betere opties. Vele betere opties.
|
Hoe vaak/ver moet je die meuk eigenlijk verplaatsen? Want als je wat extra ruimte hebt, gewoon op zoek gaan naar een normaal/betaalbaar formaat auto met een trekhaak en voor een paar honderd euro een (oud) aanhangertje erbij zoeken. Misschien dat je voor hetzelfde aanschafbedrag klaar bent, maar in maandlasten een stuk goedkoper omdat je alleen maar extra gewicht/ruimte meesjouwt wanneer je het echt nodig hebt en er niet extra voor hoeft te betalen :) Het is sowieso allemaal erg speculatief als we je aanschafbudget niet weten :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens hebben sommige verzekeraars wel kortingsregelingen voor auto's van een partner. |
Ergo, het is voor mij goedkoper om een andere (kleinere) auto te zoeken, en dan een oude aanhanger erbij te pakken. Zijn de maandlasten van een 'Ford Focus'-achtig apparaat zo veel lager?
Verder vervoer ik die spullen geregeld 3 keer in een week. |
Citaat:
B) als jij die spullen 3 keer per week moet vervoeren, en je doet dat ter meerdere ere en glorie van anderen, lijkt het me niet meer dan reeel dat je ook onkosten vergoeding krijgt. Bij een ford focus zijn die luizige 19 cent per kilometer al niet dekkend meer, laat staan als jij voor een logge lijkenwagen als een V70 gaat. C) als jij 3 keer per week die spullen moet vervoeren, lijkt me een aanhanger wel redelijk bezwarend. Ten eerste voor de spullen, ten tweede is meer gehannes met dan zonder aanhanger. In dat geval zou ik toch, puur voor het gemak voor een grotere auto kijken. Maar ook grote auto's hoeven niet meteen een slagschip te zijn ;) |
een fo-fo is super ruim van binnen, en het zijn fijne auto's vind ik. Zijn niet duur in aanschaf om dat er veel zijn, kunnen lang mee en ik heb qua onderhoud nog geen onaangename verrassingen gehad en we zitten nu rondom de 250k met de benzine motor.
|
Een auto is ook maar zo ruim als je 'm zelf kunt maken natuurlijk. De installatie zoals TS die omschrijft heb ik, toen ik nog een klein Dittrichje van 18 was :D, meerdere malen vervoerd in een Volvo 940GLE. De sedanversie wel te verstaan. Paste prima met de achterbank naar beneden. Pas wanneer ook de hele lichtbende mee moest ging er een boedelbak achter.
MAarrrr wil je dat niet, dan zou ik even serieus kijken naar zoiets als een Caddy/Kangoo-achtige. Die dingen zijn veel goedkoper in aanschaf, verzekering en onderhoud terwijl je minimaal net zoveel ruimte hebt als in een V70 (en vergis je niet, een V70 verliest heel veel bruikbare ruimte door de geluidsisolatie en door de styling). Qua wegenbelasting en verbruik zul je niet per se beter af zijn met een Caddy/Kangoo omdat het diesels zijn en daardoor dus duurder. Verbruik noem ik omdat het afhankelijk is van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt of diesel uit kan of niet. Benzineversies van dergelijke busjes zul je niet snel vinden omdat die dingen vooral zakelijk worden gereden. |
Citaat:
|
vergis je vooral niet in onderhoud aan zoiets.... en katalysator kost je al gauw 1500, en stel dat je je schijfremmetjes met blokken moet doen ben je ook zo 900 verder.
waarom niet een suzuki alto? of een golfje.... Onderdelen van een golf heb je op elke sloop in 100voud. |
Die bedragen zijn ook wel iets overtrokken, maar extreem goedkoop is Volvo in onderdelen ook niet nee. Dit geldt ook voor veel Japanse merken; de hogere betrouwbaarheid heeft kennelijk wel invloed op de kosten van onderdelen :p
Hoe vervoer je die meuk nu eigenlijk dan? Ik bedoel, als het nu al lukt, waarom is het absolute noodzaak dat jij dat dan opeens moet doen? :) En we weten nog steeds niet wat je budget überhaupt is! |
Laat ik zeggen dat ik zonder al te veel moeite binnen een maand of twee (de tijd dat m'n rijbewijs zou kosten) ±€1000 bij elkaar kan verdienen.
Nu is het heel veel gedonder met vrienden en familie van vrienden vragen. Het lijkt me gewoon handig om van dat gedonder af te zijn. |
Voor dat bedrag ga je geen V70 of 850 vinden waar je gegarandeerd probleemloos mee toe kan :o Dan kom je bij exemplaren uit met minstens 3 ton op de teller. Niet dat een Volvo dat niet kan hebben, genoeg exemplaren die over de 5 ton gaan, maar het brengt wel wat meer risico met zich mee. Je moet sowieso wat achter de hand houden voor achterstallig onderhoud bij een gebruikte auto, dus wezenlijk is je budget rond de 750e. Daar kan je wel een prima autootje voor vinden, alleen misschien niet eentje die groot genoeg is. Hoewel een Hyundai Lantra Wagon of Mitsubishi Space Star misschien wel iets is.
Persoonlijk zou ik wat kleiner beginnen zoals de meeste jongeren, en gewoon een grote auto lenen wanneer nodig van je ouders of zo als die niet al te moeilijk erover doen. Je kunt ze dan in ieder geval vervangend vervoer bieden :) |
Koop een 240 estate van na 1986! Bakken ruimte, lage onderhoudskosten en klassiekerverzekering. Je zit met LPG op een verbruik van 1 op 9,5, best netjes te noemen. Mijn vader heeft tot 6 jaar geleden met de zijne uit 1986 gereden. Op LPG dus. Nieuw gekocht, en na 20 jaar en 1 000 000 kilometer was t op. Helaas. Met onze nieuwe A6 avant rijden we niet zo fijn!
|
Met een verbruik van 1/9,5 mag je wel een grote LPG tank achterin hebben liggen, anders sta je om de haverklap aan de pomp. En een inbouw LPG tank gaat ten koste van de ruimte. Bovendien met een enorme bak betaal je je, voor een auto die na 1986 gebouwd is alsnog blauw aan wegenbelasting.
|
Wij hadden een tank onder de auto en een op de plek van het reservewiel. Ging goed, eens per 700 km tanken...
En met G3 installatie betaal je net zo veel MRB als met benzine... |
Ik kan me uberhaupt niet voorstellen dat je voor zo'n enorme bak veel wegenbelasting kwijt wil zijn. Koop dan een echte oldtimer. Die Volvo van jou kost qua MRB meer als mijn kleine diesel.
|
Maar wil je een kleine diesel? Nee, ik zou het niet willen...
TS wil ook een grote auto, een 240 is dan ideaal! |
Als jij later veel kilometers gaat rijden, en je moet de centjes zelf ophoesten, omdat pappie het niet betaalt, dan wil jij heus wel een kleine diesel. Gewoon omdat het goedkoper is.
|
Nee.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.