![]() |
Ik snap iets niet....
Hoi, ik snap iets niet over de Nederlandse taal.
Het is toch bij lopen: hij loopt, loopt hij en als hij loopt? Waarom dan bij willen: hij wil, wil hij en als hij dat wil? Ik zie dat voorkomen in mijn schoolboeken, in tijdschriften en hier op het forum bij mensen die correct Nederlands praten. Maar het is toch ik wil, hij wilt en wil jij? Stam + t? En hetzelfde bij houden, ik houd, hij houdt, houd jij? Kan iemand mij het misschien uitleggen? Alvast bedankt. ;) |
Nederlands is een onlogische kuttaal...
Ik denk dat het een soort van onregelmatig ww is, dat vooral onregelmatig is in de tt. |
Ik ben ook 'hij wilt' gewend, maar willen is blijkbaar net zo'n uitzondering als kunnen: ik kan, jij kan, hij kan. Ik denk niet dat er een andere reden voor is dan dat talen nu eenmaal uitzonderingen hebben/niet volstrekt logisch zijn.
|
|
Citaat:
|
Citaat:
Jij wilt.. Wil jij.. Maar dat is bij ieder werkwoord zo, lieve schat. Jij loopt. Loop jij? Jij fietst. Fiets jij? Als je er een vraag van kunt maken (werkwoord vóór het onderwerp), krijg je geen -t bij de jij-vorm. |
Citaat:
|
Ik snap ook iets niet. Waarom spel je kat met een t aan het eind, en hond met een d?
|
Citaat:
|
U kan en u zal!
|
Citaat:
|
Hoe het precies zit met waterratten en waterraderen, weet ik niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar om op de d/t klank terug te komen: ja, veel mensen leggen meer nadruk op een t dan op een d. |
:n Auslautverhaertung, er zit geen verschil in een 't' of een 'd' aan het eind van een woord. Behalve in het frans. Of zeg je 'hond-uhh'?
|
Het was toch zoiets van dat een t stemloos was en een d stemhebbend en dat er in principe verschil in uitspraak zit? Net zoals bij de v en de f en bij de s en de z. Niet dat iedereen ondertussen nog evenveel aan dat verschil doet, maar het was er ooit wel.
|
Citaat:
Dus ja, tussen 'lonten' en 'honden' zit weldegelijk een verschil, maar tussen 'lont' en 'hond' niet. En dat 'hond' zachter klinkt dan 'kat' is omdat de 'n' klank erg stemhebbend is en een beetje doorklinkt in de 'd'. |
Jongens, dat weet ik toch allemaal wel. Ik maakte slechts een grapje om aan te geven dat taal sowieso vol onlogica zit.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom vind je het gelijkvormigheidsbeginsel onlogisch?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15. |