Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   2 Bijbaantjes (Belasting) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1862782)

ZondeBok 12-07-2012 14:51

2 Bijbaantjes (Belasting)

Hallo iedereen,

Ik werk momenteel in een supermarkt maar daar zitten ze in een soort van crisis en geven dus geen uren meer om te werken. Ik werk daar nu dus maar 1 dag in de week. Ik wil nu graag ook bij een andere supermarkt werken voor alleen in de zomer, maar ook bij mijn oude supermarkt blijven werken. Als je 2 bijbaantjes heb je toch maar recht op 1 baan loonheffingskorting? Of geldt dit alleen als je meer dan 6400euro in een jaar verdient?
Help?

Martiño 12-07-2012 15:52

Voor de belastingdienst geldt alleen het totale loon, dus niet hoe veel banen je hebt om dat loon te verdienen.
Je krijgt het geld dus sowieso terug bij de belastingteruggave (mits je niet te veel verdient natuurlijk ;)), niet vergeten in te vullen dus!
Je kunt inderdaad maar bij één werkgever/loonstrook tegelijkertijd de directe heffingskorting toepassen. Ik raad je aan dat te doen bij de werkgever waar je de meeste uren denkt te gaan maken (en het meeste verdient).

ZondeBok 12-07-2012 17:25

Maar kan ik dan niet gewoon bij alle 2 loonheffingskorting toepassen aangezien ik toch al zeker weet dat ik niet meer als het maximale (6400 per jaar) ga verdienen?

Axel11 12-07-2012 17:29

Citaat:

ZondeBok schreef: (Bericht 32649900)
Maar kan ik dan niet gewoon bij alle 2 loonheffingskorting toepassen aangezien ik toch al zeker weet dat ik niet meer als het maximale (6400 per jaar) ga verdienen?

Ja, dat gaat goed in de praktijk.

TythorZeth 12-07-2012 17:43

Citaat:

ZondeBok schreef: (Bericht 32649900)

Nee. :)

brands 12-07-2012 19:58

Je kan maar 1 keer loonheffingskorting laten toepassen. Zolang jij per jaar minder dan € 6500,- verdient hoef jij geen belasting te betalen. Waar je eventueel bij je 2de werkgever naar kan vragen is de kleine banen regeling/scholierenregeling. Deze zegt dat als jij minder verdiend dan bovengenoemd betaal jij helemaal geen belasting. Mocht 1 van de werkgevers wel loonheffing inhouden dan kan je dat begin volgend jaar weer terugvragen van de belastingdienst.

Martiño 13-07-2012 10:45

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 32649905)
Ja, dat gaat goed in de praktijk.

Nee! :confused: Je kunt maar bij één baan loonheffingskorting toepassen. Je kunt van het andere baantje het te veel betaalde belastinggeld terugkrijgen bij je belastingteruggave.

Axel11 13-07-2012 11:01

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 32650926)
Nee! :confused: Je kunt maar bij één baan loonheffingskorting toepassen. Je kunt van het andere baantje het te veel betaalde belastinggeld terugkrijgen bij je belastingteruggave.

Je moet bij beide werkgevers een formulier invullen. Als je op beide formulieren aankruist dat loonheffingskorting moet worden toegepast, gebeurt dat ook. Heb ik zelf jaren gedaan bij verschillende werkgevers.

Martiño 13-07-2012 11:18

Dat is vreemd, want mij is altijd door de belastingdienst en de werkgevers verteld dat dit niet kan!

Axel11 13-07-2012 11:22

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 32650971)
Dat is vreemd, want mij is altijd door de belastingdienst en de werkgevers verteld dat dit niet kan!

Het wordt wel sterk afgeraden, omdat je dus mogelijk in eerste instantie te weinig belasting betaalt. Moet je zelf goed in de gaten houden dan. Maar dat had TS al in de gaten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.