![]() |
Mogelijke coalities na 12 september
Hallo allemaal,
over 2 maanden zijn de Tweede Kamerverkiezingen en er wordt gezegd dat het waarschijnlijk erg moeilijk zal worden om een coalitie te vormen. Welke coalitie denken jullie dat er komt? Welke coalitie willen jullie dat er komt? Zelf denk ik dat er twee mogelijkheden zijn, zoals het er nu naar uitziet. Of de VVD wordt de grootste partij en er wordt een coalitie gevormd met VVD-PVDA-CDA-D66 en eventueel GroenLinks. Of de SP wordt de grootste en we krijgen een coalitie met SP-PVDA-D66-GroenLinks-ChristenUnie en eventueel de Partij voor de Dieren. Het liefst zou ik zien dat er een coalitie komt waar de PVV deel van uitmaakt, maar ik denk dat die kans heel klein is. Het maakt voor mij ook niet uit wie de andere partijen in een dergelijke coalitie zouden zijn, maar helaas zal dat met de VVD, CDA en eventueel SGP moeten zijn, aangezien de overige partijen de PVV uitsluiten. Ik ben benieuwd wat jullie verwachtingen/meningen zijn. |
Ik wil natuurlijk dat D66 alleen een regering kan vormen, maar dat lijkt me niet erg realistisch. Ik vermoed dat Paars, of misschien Paars Plus de uiteindelijke regering zal vormen. Ik zie de SP niet snel tot overeenkomst komen met de VVD of het CDA, en dan wordt het vinden van een meerderheid lastig. Als er nog wat PVV'ers overstappen naar de VVD ligt een Paarse coalitie eigenlijk voor de hand. Een brede coalitie met VVD, CDA en de PvdA zal wellicht de voorkeur genieten van de VVD, maar na de waarschijnlijke nederlaag van het CDA de komende verkiezingen zie ik dat niet snel gebeuren, en de PvdA zal waarschijnlijk ook niet snel instemmen met een dergelijke coalitie.
|
Ik hoop VVD, D66 en GroenLinks.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik hoop dat het in elk geval een coalitie zonder VVD wordt, zodat er tenminste nog wat van Nederland overblijft.
|
Citaat:
|
Haha, daar zijn ze al een tijdje mee bezig hoor.
|
Vandaar dat Nederland één van de meest welvarende landen ter wereld is.
|
Citaat:
Kun je specifieke voorbeelden noemen? |
:D Neem het eens wat minder letterlijk zeg! :P
Ik doelde op de economische krimp, de flinke bezuinigingen op onderwijs en milieu, de maatregelingen m.b.t. uitkeringen. Dat soort dingen. Zonder de VVD gaat dat vast een stuk beter. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind speculatie over mogelijke coalities een beetje moeilijk in dit stadium.
Verder gaat mijn voorkeur uit naar een paars/paars-plus coalitie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als die drie partijen genoeg zetels halen dan eet ik mijn schoen op! :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ze het slim spelen zouden ze er dus goede punten uit kunnen slepen, en het is een mooie gelegenheid om Sap er uit te werken (kabinetspost waar ze m.i. wél goed kan functioneren) en een nieuwe politiek leider te zoeken. Overigens verwacht ik wel dat GL nog wat aantrekt in de peilingen. |
Zolang het maar links is of een links tegengeluid heeft, geen VVD, CDA, SGP, CU, PVV of PVDD heeft vind ik het goed.
Maar dat gaat niet lukken vrees ik. Dus dan gaan we maar gewoon voor zo links mogelijk. |
Citaat:
|
Ook de CU wordt toch vaak meer gezien als een partij die waarde hecht aan "christelijke solidariteit".
|
Ik geef de voorkeur aan een zo progressief en pragmatisch mogelijke coalitie, en dan moet je het gewoon rond het midden zoeken (D66, GL, met mindere mate VVD en CU).
De CU is een partij waar ik het op veel punten an sich wel mee kan vinden, met politici die op mij redelijk betrouwbaar en helder overkomen. Ze zijn soms opmerkelijk progressief, het tragische is dat ze op immaterieel gebied zo conservatief-christelijk zijn, dus ik heb ze liever niet een coalitie. |
En one-issue partijen horen niet thuis in een coalitie, of niet eens in de Tweede Kamer, als je het mij vraagt (hoe sympathiek ik de Piratenpartij ook vind :p). Als je voor dierenwelzijn bent stem je maar GroenLinks, die hebben een groener program dan de PvdD.
|
Waarom horen die niet thuis in de TK?
|
Ik vind niet dat je een politieke partij helemaal rond één issue moet opbouwen. Ik zeg niet dat ze geen recht hebben om in het parlement te zitten (ze zijn gekozen dus ze hebben het recht), maar persoonlijk vind ik dat je als partij meer moet bieden dan je standpunten op één gebied. Je mag als lid van de Kamer overal over stemmen, dan moet je ook een heldere visie en standpunten formuleren over al die gebieden, en je niet focussen op maar één zaak.
Ik vind het bijvoorbeeld absurd dat een dierenpartij nu vanalles heeft te zeggen over bijvoorbeeld het Europese noodfonds. Dat is hun recht/plicht als volksvertegenwoordiging, maar ze zijn niet op die punten de Kamer binnengekomen. |
Dat klopt wel maar is allemaal nogal arbitrair. De VVD is onder andere in de TK gekomen onder de pretentie van liberaal zijn en het blijkt nu niet waar te zijn. Tsjah. Blijft politiek.
|
Citaat:
Het one-issue wordt erg sterk aangezet. De PvdD-fractie doet verder in de praktijk ook aan alle debatten mee die niet over dieren/natuur gaan. |
Citaat:
Citaat:
Dat lijkt mij reden genoeg, Ik wil geen enkele partij die uit geloofsovertuiging handelt, zich ermee identificeert of door laat leiden aan de macht. Ik snap zelf ook best wel dat "de bijbel" meer een gids is dan vaste regels voor veel leden van zulke partijen anno 2012, maar het gaat hier om persoonlijke meningen dus dan toch liever niet. :) |
Dus de katholieke Roemer valt ook af?
|
Citaat:
|
Naastenliefde is vrij christelijk.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54. |