![]() |
Het oproep tot het gebed: adhan.
Waarom zijn zoveel nederlanders hier op tegen ?
|
Ik kan even geen geluid aanzetten, dus zou je me even kunnen vertellen wat het is?
|
volgens mij is dat wat ze afspelen rond de tijd dat ze moeten gaan bidden.
altijd zo leuk als ze een moskee naast je school gebouwd hebben en dit lekker hard tijdens de les draaien. |
Dus het is van dat geschreeuw vanuit een minaret of is het muziek?
|
volgens mij is het dat geschreeuw uit een minaret. maar voor hun klinkt het waarschijnlijk als muziek.
ik heb in mijn schooltijd nooit echt de moeite genomen om de tekst te onthouden om het hier te vergelijken. |
Dat geschreeuw is wel leuk op een enkele dag in een buurt waar je nooit komt, want dan klinkt het lekker exotisch als je er eens bent. Als het twee maal per dag of zelfs vaker is en zo hard dat buurten waar geen enkele moslim ooit komt, het goed te horen is, vind ik het niets... Zondagmorgen, rond tienen de kerkbellen horen vind ik al meer dan genoeg.
|
Nou, omdat ze er last van hebben, of omdat ze islamofoob zijn, of een combinatie van beide. Ik heb trouwens vlakbij een moskee gewoond, maar daar deden ze dat niet. Zal wel niet gemogen hebben van de gemeente o.i.d.
|
Ik vind dit geen geschreeuw hoor. Het klinkt helemaal niet lelijk. Ik luister hier liever naar dan van die teringharde kerkklokken.
Maar liever word ik helemaal niet meerdere keren per dag lastiggevallen door herrie, dus van mij mogen ze het allebei wel verbieden. :p |
Omdat het geschreeuw versterkt wordt en mijn oren binnendringt uren voordat mijn wekker af gaat. Daarbij ben ik heel benieuwd naar wat de reacties zouden zijn als ik met pompende speakers satan oproep.
|
Citaat:
en dan vragen mensen zich af waarom je erop tegen bent. hoe zou jij het vinden als ik een of andere opera 5 keer op een dag met een ghettoblaster op vol volume naast je ga staan te luisteren? |
Citaat:
|
En daarom hebben veel Nederlanders er iets tegen...
|
zo dat hebben we weer snel afgehandeld :P.
|
Maar Toerkoe, jij bent dus voor? Waarom niet gewoon een wekker op je telefoon zetten die 5 keer per dag afgaat met die muziek? Dan stoor je verder niemand anders.
|
Omdat het religieuze propaganda is die net als kerkklokken voor een dienst verboden moet zijn.
|
Citaat:
Ik vind dat wel mag in plaatsen waar veel of alleen maar Moslims wonen, maar inderdaad in buurten waarin alle niet-moslims wonen, geeft het natuurlijk alleen maar hinder. En dat is niet de bedoeling. |
En volgens mij mag een kerk bijv. ook niet in een Islamitische land de klok of wat het ook is, laten klinken. Maar dit weet ik niet zeker.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
@Volk, bedoel je nou waar niet veel niet-moslims wonen? |
Citaat:
Edit: ik heb dus scheef geschreven. Zie mijn volgende bericht :P |
Citaat:
|
Sorry, volgens wikipedia gebeurt het niet meer, dat ik zo lees. Misschien zoek ik verkeerd?
|
Citaat:
Volgens mij denken dat soort mensen: aanpassen of oprotten en dat proberen ze aan de hand van belasting te krijgen, doet me aan iets denken |
Citaat:
|
Citaat:
En eigenlijk went dat geluid heel snel aan, ik weet nog van de tijd dat ik in Marokko woonde, dat mensen zelfs afvroegen is de Adhan nou geweest of nog niet? Maar voordat een moskee zoiets gaat doen, lijkt het mij veel beter om te kijken wat de mensen ervan vinden. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jizya On topic: Ik vind dat het niet moet kunnen, want het veroorzaakt overlast. Ook vind ik dat mensen niet op een dergelijke manier moeten worden lastig gevallen met religie. |
Citaat:
En dat dat soort mensen zich Moslims noemen, snap ik echt niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Adha kan je niet van 100km ver horen, dus als een wijk nauwelijk Moslims heeft, dan horen de mensen waarvoor de adhan bedoeld is, hem niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Soera 9, vers 29: Bestrijdt hen die niet geloven in God noch in de laatste Dag en die niet verboden stellen wat God en Zijn boodschapper verboden hebben gesteld en die niet zich voegen naar de wezenlijke godsdienst onder degenen aan wie de Schrift gegeven is totdat zij uit de hand de schatting opbrengen in onderdanigheid (Jizya) Ook in de Hadith wordt de Jizya diverse keren genoemd. Je kunt dus niet zeggen dat moslims die dit willen geen echte moslims zijn. In de praktijk is de jizya op landelijk niveau (zover ik weet) overal in de wereld afgeschaft. Af en toe wordt het op plaatselijk niveau nog toegepast, wanneer een groepje extremisten daar de boel overneemt. En in Egypte heeft de leider van de moslimbroederschap wel gezegd dat hij de sharia-wetgeving wil gaan toepassen, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken voor alle niet-moslims in Egypte. Ik ben het helemaal met je eens dat je mensen niks moet gaan verplichten. Maar wanneer je mensen gaat oproepen tot het islamitisch gebed via luidsprekers, vindt je dat dan ook niet een beetje opdringerig? |
Citaat:
Het is niet zo dat wannee je de adhan hoort, ook wordt verplicht om te bidden. |
Citaat:
Het is in Nederland natuurlijk geen verplichting, maar wel nogal opdringerig en overlastgevend. |
Citaat:
|
ik moet wel zeggen dat ik het een vreemd iets vindt. dat er om wordt omgeroept dat er gebeden moet worden/
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zo moeilijk is het toch niet om op die tijden te letten. of zijn ze bang dat ze te weinig discipline hebben om zelf op tijd te gaan bidden.
|
Tijden varieren. En het is verplicht om eigenlijk gezamenlijk te bidden.
Het is 1400 jaar dezelfde wijze...zo authentiek is het. Prachtig. |
Citaat:
In deze moderne tijd kan zo'n moskee toch gewoon een sms, tweet, whatsapp of iets dergelijks sturen naar de aangesloten moslims? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het niet erg als ze het op moslim-feestdagen doen, net zoals de kerkbellen in mijn wijk niet elke dag ringen, maar alleen op zondag. Zoiets kunnen de moskeeën vast ook doen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20. |