Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Hoe kom ik van iemand af? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1863386)

AnnaMaartje 22-07-2012 00:05

Hoe kom ik van iemand af?

Hallo,

Ongeveer 2 jaar geleden raakte ik bevriend met 2 mensen, deze mensen noem ik maar even X en Z hier.
In het begin hadden we dikke lol, maar na een poosje kom je al snel achter hoe iemand echt is.
Ik raak best in de stress door hun en kan er niet zo goed meer over.
Het is net of hun mijn leven bepalen, ik verschil te veel van hun. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

Wanneer ik een keer geen zin heb om af te spreken, word er direct aangevallen op mij. Zo word er gezegd: ''je hebt toch niks te doen met je leven'' en dit soort opmerkingen. 1 van de twee kikt op ruzies en maakt uit het niets een probleem. Hierdoor voel ik me verplicht om mee te gaan en ik durf niet meer te zeggen dat ik niet kan. En als ik niet kan moet ik dat volgens haar maar verzetten of uitstellen.

Zo reageer ik bijvoorbeeld 1 dag niet op een berichtje op de telefoon. Hier word meteen een drama van gemaakt dat ik niks van me laat horen en dat ik spontaan moet zijn. Dat word dan over me gezegd.

Het is altijd drama en problemen. Ik vind het best als ik iemand kan helpen met een probleem, maar dit is wel overdreven veel negativiteit. De problemen gaan meestal alleen over, jongens, ruzies en school. Maar als ik een keer een probleem heb dan word er maar gezegd: stel je aan.

1 van de 2 laat zich meeslepen, maar wanneer ik erover begin naar 1 van de 2 geeft ze me vaak gelijk, ik zeg alles natuurlijk niet in details maar een soort van om te kijken hoe ze hierop reageert. Maar dan is ze het met me eens en dan nog kleeft ze weer aan de ander, ik denk dat ze het ook niet durft te zeggen net als ik.

Het klinkt nog al apart, maar ik wil er vanaf.

Dit klinkt allemaal dramatisch maar ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik durf ook echt niet eerlijk te zijn tegen ze want dan komt er een mega ruzie.

Alvast bedankt.

Laura_x_ 22-07-2012 07:25

De beschrijving die je geeft komt totaal niet overeen met het begrip 'vrienden' ..

Hoe stom het ook klinkt: ik denk dat het een kwestie is van 'doorbijten'. Er zal misschien wel ruzie komen, maar so be it. Wees duidelijk in wat je wilt, dat is één van de belangrijkste dingen.
Heb je er eerder al van van gezegd of proberen te zeggen? Hoe ging dat?

Uitzicht 22-07-2012 09:38

Ik denk dat de 'meeloper' net zo'n 'angsthaas' is als jij. Niet verkeerd bedoeld, maar die maakt zich denk ik ook zorgen om wat er gebeurt als dit kaartenhuis in elkaar dondert. Dit is namelijk geen vriendschap op positieve waarden, maar meer een uit ellende bij elkaar blijven omdat de angst voor het onbekende groter is dan je onvrede met de huidige situatie. Althans, tot nu toe. Nou ja, jij mag kiezen: ga je voor de sprong in het diepe en iets heel anders doen dan je tot nu toe gedaan hebt? Of kies je de makkelijke weg en laat je de wereld zoals hij is? Je weet in ieder geval wat er gebeurt als je alles zo laat, dus dat maakt de keuze misschien wat makkelijker ;)

Wat Laura hierboven ook al zegt: doorbijten. Ze zullen van een keuze schrikken en ze zullen er ongetwijfeld ook even om piepen, maar juist dan moet je hard zijn en achter jezelf staan. Je bent namelijk niks verplicht aan ze, evenmin verschuldigd. Als ze tegen elkaar willen zeiken over vanalles, dan doen ze dat, maar daar hoef jij niet bij te zijn.

Zo apart klinkt dit verhaal overigens niet. Ik denk dat er best wat mensen zijn die met hetzelfde zitten. In ieder geval Z (of was het X?). Het zal te ver gaan om de 'superbitch' er uit te kicken. Het bespreken heeft denk ik ook weinig zin, want de meeloper interpreteert het waarschijnlijk als soortgelijk gedrag van de ander, terwijl de superbitch juist over de zeik gaat omdat zij het koninginnetje wil zijn.

Je kunt ervoor kiezen om 'cold turkey' meteen contact te breken. Dan ben je van het gezeik af. Geen telefoontjes/SMS'jes/krabbeltjes/pingetjes meer. Binnen een zomervakantie werkt dat best, tenzij je later bij ze in de klas komt. Je kunt ook alles even laten en nu op zoek gaan naar andere vrienden, daar wat stabiels mee opbouwen en dan het een in het ander laten overvloeien. Ik ben zelf met dit dingen misschien een beetje lomp maar ik zou voor de eerste optie gaan. Normalere mensen doen dat denk ik niet, en het is ook niet noodzakelijk het beste om heel bot contact af te kappen. Keuzes, keuzes... In ieder geval: zoek andere mensen waar je steun aan hebt en wees duidelijk en eerlijk, dan komt het waarschijnlijk helemaal goed!

Em. 22-07-2012 11:46

Als ze zo makkelijk boos op je worden, kan het niet moeilijk zijn om van ze af te komen. :P Als er al ruzie is als je 1 dag niet reageert, moet een week niet reageren toch wel het eind zijn? Zorg er gewoon voor dat dat gezeik en de ruzie die ervan komen er niet voor zorgen dat je het toch wel gaat doen, maar dat je denkt 'o ja, daarom wilde ik niet meer met hen meegaan'.

AnnaMaartje 28-07-2012 11:54

Heel erg bedankt voor al het advies!

Maar ik vind het nog steeds moeilijk, ik durf eigenlijk vrij weinig te doen.
Langzaam aan negeren lijkt misschien wel te werken.
Binnenkort gaan we alle 3 naar een andere school, hopelijk word het dan sneller minder.
Het valt wel erg op dat de een die zich laat meeslepen in het bijzijn van ''de superbitch'' zich heel anders gedraagt dan apart van elkaar. Apart van elkaar is ze veel aardiger en heeft ze veel meer begrip. Misschien heb ik het er met haar nog wel een keer over 1 op 1.

Nog steeds durf ik niet snel af te zeggen wanneer ze mij om iets vragen.
Contact afbreken in 1 keer lijkt me moeilijk, ik zie ze er nog voor aan om langs te komen.
Met de meeloper zou ik nog goed kunnen opschieten, maar als ik die ''vriendschap'' er zou moeten voor opgeven om van de 'superbitch' af te komen zou ik dat misschien wel doen. Zo ver hebben ze het al gemaakt.

Nogmaals bedankt!

Reverend 28-07-2012 12:11

Nou, als je niet eerlijk durft te zijn moet je ze gewoon dood negeren.

Sommerfugl 28-07-2012 13:38

Dan zou ik met die ander (Dus niet de "superbitch") één op één praten, misschien dat jullie wel samen een oplossing kunnen vinden om van "de superbitch" af te komen. Zo lezende komen jullie beide nogal onzeker over, maar samen sta je sterker dan alleen, dus misschien dat jullie samen wel wat durven te doen, of afspreken dat zij in een confrontatie/ruzie jou kant kiest.
Wanneer je dit niet wilt lijkt de optie van het contact maar verbreken me het beste, aangezien het niet klinkt alsof een goed gesprek dit op gaat lossen. (Alhoewel je nooit zeker weet, natuurlijk.)

Succes!

Uitzicht 28-07-2012 22:02

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 32682142)
Nou, als je niet eerlijk durft te zijn moet je ze gewoon dood negeren.

Dat denk ik ook. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar werkt uiteindelijk wel.

Little Phoebe 30-07-2012 02:19

Zeg gewoon dat je geen zin hebt om met ze af te spreken. Vervolgens zal de bitch vast wel zeggen dat je niks te doen hebt met je leven en dan heb je gelijk een moment om te zeggen dat je om díe reden niet mee wil, omdat er alleen maar gezeik is en je daar geen zin meer in hebt. Leg de bal in haar veld, zeg dat ze wel wat vriendelijker kan doen en dat ze anders op kan sodemieteren. Je hoeft dit niet te pikken hoor, je bent geen deurmat.

Ik had ook een "vriendin" die alleen maar belde als ze ruzie met haar vriend had (en dus aan het huilen was) of als ze zich verveelde. Dit heeft een paar jaar geduurd, gewoon omdat ik het niet zag. Toen ik het wel doorhad, heb ik, toen ze me wéér jankend opbelde, gezegd dat ik er moe van werd dat ze alleen dan belt. Vervolgens smste ze dat ze dat nooit bij mij zou doen (ik zou haar ook nooit huilend opbellen, dus die kans krijgt ze ook niet) en daarna heb ik haar nooit meer gesproken. Ik heb haar tot nu toe geen moment gemist, dat soort "vrienden" kun je maar beter kwijt zijn! En zo is het ook met jou. Gewoon zeggen dat je moe wordt van de negativiteit en dat, als ze niet wil veranderen en een beetje vriendelijker tegen je kan doen, je geen energie meer wil steken in jullie vriendschap.

AnnaMaartje 03-08-2012 22:57

Bedankt voor alle tips!
Ik denk dat de negeer optie wel werkt, het word al wat minder.
Alleen ik zit nog met een probleem. De "superbitch" heeft een poosje geleden een zogenaamd "groepsgesprek" op whatsapp aangemaakt, ik wil graag uit dit gesprek maar ik zie geen mogelijkheid hoe. Als ik eruit ga komt er sowieso ruzie. Maar als het op een manier lukt om er uit te gaan weet ik bijna zeker dat negeren gaat lukken.

Ik zit er aan te denken om het met "de meeloper" te bespreken om van "de superbitch" af te komen. Ik denkt dat "de meeloper" nog wel met haar zou omgaan maar dat moet ze zelf weten. Zo vroeg ik laatst:" ik ben wel erg stil in het groepsgesprek of niet?" daar op kreeg ik het antwoord: "Geeft niks,haha wij zeggen toch ook niks ;)". Hierdoor zie ik weer dat zij redelijk begrip toont.

Nog even een voorbeeld: zo kon ik laatst wel even naar de stad fietsen om films voor hun op te halen die ze savonds zouden ophalen. Is dit mij nu misbruiken of zie ik dat nu verkeerd?

Alvast bedankt

TythorZeth 03-08-2012 23:00

Citaat:

AnnaMaartje schreef: (Bericht 32696203)
Bedankt voor alle tips!
Alleen ik zit nog met een probleem. De "superbitch" heeft een poosje geleden een zogenaamd "groepsgesprek" op whatsapp aangemaakt, ik wil graag uit dit gesprek maar ik zie geen mogelijkheid hoe. Als ik eruit ga komt er sowieso ruzie. Maar als het op een manier lukt om er uit te gaan weet ik bijna zeker dat negeren gaat lukken.

Ik zit er aan te denken om het met "de meeloper" te bespreken om van "de superbitch" af te komen. Ik denkt dat "de meeloper" nog wel met haar zou omgaan maar dat moet ze zelf weten. Zo vroeg ik laatst:" ik ben wel erg stil in het groepsgesprek of niet?" daar op kreeg ik het antwoord: "Geeft niks,haha wij zeggen toch ook niks ;)". Hierdoor zie ik weer dat zij redelijk begrip toont.

Wat boeit het dat je dan ruzie krijgt? Je wilt toch van haar af? Ga gewoon uit de chat.

Citaat:

Nog even een voorbeeld: zo kon ik laatst wel even naar de stad fietsen om films voor hun op te halen die ze savonds zouden ophalen. Is dit mij nu misbruiken of zie ik dat nu verkeerd?

Niet per se. :)

Reverend 04-08-2012 17:30

Citaat:

Bedankt voor alle tips!

Ga er gewoon uit.
Citaat:

Nee, niet met anderen bespreken als een little bitch. Het is jouw zaak en jij bent de enige die wat hoeft te doen.
Citaat:

Je weet dat je 'nee' kan zeggen?

Volk 04-08-2012 19:24

Waarom zeg je niet gewoon "ik heb hier geen zin meer in."? Dat kun je zeggen vlak voordat je uit het gesprek gaat op whatsapp en ook als je vervelende berichten krijgt of als je wordt gevraagd waarom je niet reageert. Lijkt me duidelijk genoeg, en het is gewoon de waarheid. En als je dan opeens ruzie hebt met de superbitch dan is het voor jou ook weer heel duidelijk waarom je er geen zin meer in hebt.

AutieBoy 04-08-2012 22:01

Citaat:

Bedankt voor alle tips!

WhatsApp voor android is het vrij simpel: Druk op de menu knop van je mobiel terwijl je in het gesprek zit. Kies Groep Info, scroll naar benenden en kies voor Delete and exit group.

En nu even serieus: We hebben allemaal wel eens dit type vrienden gehad en het makkelijkste is om gewoon niet meer met ze om te gaan. Hun enige optie wordt dan stalken en daarmee kan je naar de politie. Maar dat is waarschijnlijk niet eens wat er gaat gebeuren. Ze gaan je waarschijnlijk niet aardig vinden en jij gaat je je waarschijnlijk daar niets van aantrekken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.