![]() |
gele tanden
hallo,
op school hoor ik altijd:ga je tanden poetsen! dit doe ik ook,2×per dag 2minuten. toch zijn me tanden erg geel. heeft iemand een idee om ze witter te krijgen? alvast bedankt. |
Rook je? Drink je veel cola, koffie of thee? Snoep je veel? Gebruik je medicijnen?
Dat zijn zo een aantal veelgenoemde oorzaken van gele tanden. Voor een deel is de kleur van je tanden ook genetisch bepaald, dus het kan best zijn dat jou tanden van nature iets geler zijn dan bij de meeste mensen. Je kunt ook een "whitening tandpasta" gebruiken voor iets wittere tanden. |
niet roken, geen koffie, thee en rode wijn, en elektrisch poetsen.
|
Je kunt ze laten bleken bij de mondhygienist. Dat vind ik weer te extreem, maarjah, dan heb je ze ook zo wit als maar kan.
De mondhygienist had mij verteld: na elke maaltijd/grote maaltijd met een tandenstoker je gebit schoonmaken van eventuele etensresten. Ohjah, en ook op een bepaalde manier je tanden poetsen. Schuin tegen het gedeelte dat je tanden scheidt van je tandvlees poetsen. Misschien dat dit helpt (zomaar even geyoutubed): |
Citaat:
|
als je goed poetst zal het vast niet veel uitmaken, maar goed poetsen met een elektrische tandenborstel is makkelijker (y)
|
Dan zou ik ze maar even laten bleken bij de tandarts :)
|
Stel je drinkt 1x per dag thee of koffie worden ze dan ook geler ? Of is het echt bij meerdere keren per dag ?
|
iedereen bedankt voor de reacties!
ik rook niet,drink geen koffie of thee maar snoep wel. ik heb ook wel is wat gehoord van mondwater. weet iemand waar dat voor is? |
het idee van mondwater is dat het de "slechte" bacteriën in je mond doodt en zo de vorming van cariës (de basis van gaatjes) tegengaat.
|
Citaat:
|
Citaat:
Je hebt wel speciale tandpasta, maar bleken is effectiever denk ik, vooral op korter termjn. |
Citaat:
|
Misschien moet je voor je gaat tanden poetsen, eerst even flossen.
|
Citaat:
|
Het spul in die mondwatertjes doodt weliswaar de bacterien deels, maar de zuren die erin verwerkt zitten tasten je glazuur aan. Dit is tenminste wat mijn tandarts mij verteld. Pure geldverspilling zegt hij want feitelijk doet het bijna niks, behalve een "fris" smaakje in je mond.
|
Citaat:
|
nou ik heb een beetje rond gezocht in medische databases en al wat ik daar kan vinden is dat mondwater juist als een nuttige toevoeging gezien wordt aan de orale hygiëne, en ik vind nergens iets over dat het schadelijk voor je tanden zou zijn. Het enige risico dat ik ervan kan vinden is dat mondwater met alcohol vaker kanker in de mond/keelholte geeft (net als dat alcoholisten dat vaker hebben).
|
Ik poets ook minstens 1 keer per dag, gebruik een goede tandenborstel, poets lang en gebruik een whitening tandpasta, maar m'n tanden zijn alsnog geel. Ik ga koffie, thee en sigaretten echt niet opgeven hoor. Nou ja, de laatse misschien, maar koffie en thee echt niet.
|
oke, nou ja dan zal het wel :)
|
ik poets 1 keer per dag en mijn tanden zijn eigenlijk alleen een beetje geel bij mijn tandvlees omdat ik het super vervelend vind daar te poetsen want ik kan nooit echt goed daar poetsen zonder ook mijn tandvlees mee te poetsen en dat voelt niet prettig :P.
en ik heb ooit van die mondspoeling gehad waarvan mijn mond maar vooral mijn gehemelte aanvoelde alsof het verdooft was. ik weet alleen niet meer welk merk het was :P |
Mijn tandarts heeft een keer zonder te vragen mijn tanden gebleekt en toen zagen ze er raar wit blauwig uit. Ik was eigenlijk heel tevreden over mijn tanden. Nu hebben ze hun ivoorkleurtje weer terug zoals het hoort. Tanden horen helemaal niet spierwit te zijn. (y)
|
Citaat:
te witte tanden is inderdaad niet mooi. en volgens mij is er echt niemand die zulke witte tanden heeft van nature. |
gele tanden zit binnen in je tand daar kan je niks veranderen maar je kan ze wel latten witten dat mag van af je 16de
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12. |