![]() |
Deze maatschappij...
Ik ben boos. Ik ben boos op veel mensen en vooral de hedendaagse maatschappij, ik word er gek van. Alles draait om geld, alles draait om status en iedereen heeft al een oordeel over elkaar klaar voordat ze iemand echt kennen of zelfs maar gesproken hebben. Ikzelf begrijp dit niet. Ik oordeel pas over iemand als ik diegene ken. Ik maak geen onderscheid tussen ras, uiterlijk, inkomen, baan en al die andere factoren.
Waarom oordelen mensen? Mensen worden in bepaalde landen opgepakt omdat ze enkel voor hun mening uitkomen, een land domineert een groot gedeelte van de maatschappij en hebben enkel slechte bedoelingen maar niemand ziet dit in. Iedereen neemt en neemt en geeft niet terug. En school, daar beoordelen ze je niet op je kennis, maar op wat voor cijfers je haalt. Hoe je deze behaalt boeit ze niks. Iemand die voldoende kennis bezit om een VWO+ diploma te behalen, word gedegradeerd naar een lager niveau omdat ze hun kennis niet goed gebruiken en lage cijfers halen en iemand die niks weet maar zijn mooie rapportje krijgt door oneerlijkheden zoals het gebruiken van spiekbriefjes word de hemel ingeprezen. Waarom word men geprezen door schurkenstreken en worden de echte goede mensen behandeld als minderwaardig volk? |
Ik vind dat je nogal generaliseert en veel mensen over een kam scheert (maar ik ben niet zo gauw boos)
Mensen prijzen schurken niet aan, maar als iemand met een korte route ergens kan komen (en blijven) is dat op zich wel als positief te zien. Cijfers zijn er om je kennis te testen, als je deze niet kan tonen heb je aan (onbereikbare) kennis niet zo veel en is de weg naar VWO+ wat langer, sorry. Het is hetzelfde met geld, als je niet spaart kun je geen dure dingen kopen, tenzij je steelt, maar dan loop je vast een keer tegen de lamp. Over spiekbriefjes, tsja, ik vraag me wel vaker af waarom ik bepaald formules uit mijn hoofd moet kennen. Op mijn werk heb ik alle formules die ik nodig heb in Excel gezet, mijn kennis gebruik ik om deze juist toe te passen. Het is misschien een gebrek aan (hoofdelijke) kennis (van de formules) maar ik word er niet dommer van. Aan de andere kant verwacht ik van politici wel dat ze direct beschikbare kennis van de wereld /historie hebben, die kunnen geen spiekbriefjes gebruiken. |
Waarom ben je boos op de maatschappij? En.. wat helpt het? Ik ben zelf uiteindelijk wel teleurgesteld, maar zie ook dat dit het resultaat is van onze geschiedenis en hoe we nu samenleven. Er is altijd systeem nodig geweest om de boel in goede banen te leiden. Die systemen zijn niet waterdicht, maar vervullen wel hun doel. Een diploma betekent normaliter kennis over een bepaald gebied. Een snelle manier om te bewijzen wat je kunt ('ik heb een vwo-diploma', 'oh dus deze persoon hier voor me kan dit, dit, dit, ok.'). Maar ik (en velen met mij) weet ook dat er ook randdebielen zijn die diploma's behalen en dat niet iedereen zonder diploma, de kennis níet heeft. Dat geldt eigenlijk voor alles in de maatschappij, het gaat om gemiddelden. En individuen kunnen daar zowel voor- als nadelen aan ondervinden.
Van jou hoor ik vooral hoe ontzettend oneerlijk die uitzonderingen van het gemiddelde zijn. Da's waar. Dan kun je het systeem aanpassen om minder uitzonderingen te hebben, als je je daarmee wilt bemoeien. Je kunt ook proberen er zelf geen nadelen aan te ondervinden. Het systeem gebruiken om te laten zien wie jij bent. Heb jij toevallig zélf je kennis niet goed gebruikt? ;) Kennis moet je ook juist kunnen inzetten dus aan dit 'degraderen' is niks oneerlijk te vinden. |
Maak je geen zorgen, die boosheid gaat wel weg na je puberteit.
|
Citaat:
En inderdaad, gaat wel over zodra je wat ouder bent. Verder staat er een hoop onzin in het stukje natuurlijk. |
Dit past beter op W&L :)
|
Ik geef je grotendeels gelijk, dikwijls zijn mensen jaloers op anderen en denken ze alleen maar aan hun eigen belang. En dan heb ik het zowel over de vakbonden die zitten te zagen en constant gaan staken als over veel uberkapitalisten die stinkend rijk worden met het uitbuiten van anderen. Politici zijn ook dikwijls bezig gewoon met hun tegenstanders de grond in te boren in plaats van te erkennen dat ze gelijk hebben en samen te werken. En dan zijn er nog van die marginalen die handtassen stelen en zo.
Maar de mens is uiteindelijk gewoon maar een diersoort, en het zijn de zwaksten van de kudde die opgegeten worden, en de sterksten die de beste partner krijgen en zo. Samengevat: iedereen die met anderen lacht of onrecht aandoet is eigenlijk gewoon zelf een loser die zich denkt te moeten opwerken. Dat is niet eerlijk of zo, maar zo is de wereld nu eenmaal, het is menselijk en niemand is perfect. De enige oplossingen zijn Boeddhist worden, trots zijn op jezelf en alcohol. Trouwens, om Einstein te citeren "[I do not] carry such information in my mind since it is readily available in books. ...The value of a college education is not the learning of many facts but the training of the mind to think." Het probleem is dat ze wel testen en examens moeten doen om leerlingen te motiveren. Het systeem is niet perfect zoals je zelf al zei, maar er is geen alternatief en ze moeten ook wel ergens een onderscheid kunnen maken tussen goede en slechte leerlingen. |
Citaat:
|
Surprise surprise.
Zo is de wereld altijd al geweest, maar dan in andere opzichten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik verwacht van (bijvoorbeeld) een politicus dat hij beslissingen neemt op basis van historie, ervaring, kennis etc. etc. Als deze man voor elke beslissing zich eerst nog moet gaan inlezen over historie heeft 'ie al verloren van zijn mede-politici die wel die kenis paraat hebben. Net als dokters, hebben ze meestal geen tijd om zich bij elke situatie eerst relevante boeken te vinden en door te nemen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder heb je het probleem van veel ouders. Die pushen en dwingen hun kinderen om minstens havo te halen , alsof ze met vmbo nooit gelukkig kunnen worden. Want uiteindelijk zegt elk ouder, als mijn kind maar gelukkig is. Hoe kan een kind gelukkig zijn als hij/zij boven zijn vermogen moet gaan presteren. Natuurlijk is er geen enkel probleem om je kind te blijven motiveren om hoger op te komen. Maar ik vind het pijnelijk als een kind een sitoscore en een advies voor het vmbo heeft gekregen, dat ouders toch blijven zeuren. Want dan zeg je in het gezicht van je kind: want een domme ben je toch! Ik wil niet zeggen dat de sitoscore alles zegt over het vermogen van wat een kind kan of dat leerkrachtenniet bewust of onbewust het kind lager inschatten dan het werkelijk kan, want dat gebeurt natuurlijk ook wel. Het gaat erom dat het kind niet te veel stress ervaart alsof zijn/haar leven afhangt van het advies en de score. Citaat:
|
Citaat:
Verder hebben politici meer tijd dan je denkt. Politiek moet de maatschappij weerspiegelen, de overgrote meerderheid van de bevolking is lage opgeleid. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En ach, een beetje stress voor een kind kan geen kwaad lijkt me. In het latere leven krijgt hij er genoeg mee te maken, genoeg motivatie om alvast een beetje te oefenen. Maar nogmaals, wat jij beschrijft lijkt me niets anders dan een bepaalde visie over hoe je een kind moet opvoeden. Dat verschilt nou eenmaal per persoon en de één is niet per definitie beter dan de ander. Het verschilt gewoon. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Gewoon op tv komen, dan maakt het niet uit hoe dom of lelijk je bent.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De wereld is naar en oneerlijk. Daarom.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zo werkt de wereld nou eenmaal. Als het niet zo zou gebeuren zou het hier dadelijk communistisch worden, net als Noord-Korea.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
NK is alledrie die termen in één.
|
Citaat:
|
lolol was dit topic helemaal vergeten :P
|
En, ben je nog steeds boos?
|
Dat gaat wel weer weg.
|
Citaat:
|
Natuurlijk is het jammer dat sommige over lijken gaan voor geld maar ja het gewoon een kwestie van
http://denver.mylittlefacewhen.com/m...AL_WITH_IT.png |
|
Dat sowieso.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09. |