![]() |
Examens
Wat moet je meestal leren voor het examen?
Het boek? Of een examenbundel of een samengevat boekje? Krijg je een samenvatting? Ik zit in 4 Havo, maar ik ben echt bang voor de examens. Stel dat ik het niet haal, dan moet ik alles opnieuw doen. En ik heb dit jaar al een examen, voor Rekenvaardigheid. |
ik heb dit jaar vmbo examen gedaan, en het was voor mij het nuttigst om oude examens te maken, ik heb verder niet echt uit een boek geleerd ofzo.
|
Voor de talen moet je vooral oude examens maken. Andere vakken moet je de theorie kennen en toepassen. Maar de een leert alleen de theorie, de ander leert de theorie en gebruikt daarnaast de examenbundel en een ander zal misschien alleen de samengevat boekjes leren. Het ligt er namelijk helemaal aan wat jij fijn vind leren.
Maar je moet niet nu al beginnen met stressen want dat heeft geen enkele zin. Je zit nog maar in de 4e en de examens zijn nog ver weg. En je moet je niet druk maken over of je het in een keer haalt of niet, het is echt geen ramp als je het net niet haalt. Misschien kun je het met een herkansing juist wel halen. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden zoals bijvoorbeeld het jaar overnieuw doen of naar de vavo gaan en daar de vakken halen waarvoor je gezakt bent. Dus maak je niet druk en ga niet nu al zitten stressen over je examens want je bereikt daar helemaal niks mee. |
Zijn de schoolexamens moeilijk?
Voor Engels bijvoorbeeld, speech, brief, luisteren en nog iets, dit jaar al. |
SE's zijn moeilijker als je er niet voor leert, en makkelijk als je er wel gewoon voor leert. Mijn ervaring was dat SE's doorgaans wel wat langer duurden, maar eigenlijk gewoon grote proefwerken waren.
Voor Engels heb je volgens mij pas in de 5e op de havo en in de 6e op het vwo officieel de luistertoets. Geldt overigens ook voor Duits. Op het vwo heb ik zelf veel gehad aan oude eindexamens oefenen. Zeker bij vakken als economie, M&O en wiskunde zie je op den duur steeds dezelfde dingen terugkomen: je moet hetzelfde berekenen, alleen is het verhaaltje eromheen anders. M.u.v. de talen waren bij de andere vakken de Examenbundels (voor geschiedenis en wiskunde A) en/of Samengevat (voor aardrijkskunde, M&O, economie) echt een must. Alles wat daarin stond en ik niet snapte, had ik dan uiteindelijk nog in de lesmethode teruggezocht. |
Je moet gewoon goed leren voor elke toets.
Als je je wilt voorbereiden op de luistertoets van engels, ga dan veel films kijken zonder ondertiteling of zet er een engelse zender op. Dit geld ook voor de andere talen. Wat betreft leestoetsen moet je vooral veel lezen, boeken, tijdschriften of op internet. En voor mondelingen kun je het beste gewoon zoveel mogelijk de taal gaan spreken. Misschien een handige tip is om je voor een taaltoets je gedachte alvast op die taal in te stellen. Wat ik hiermee bedoel is denken in die taal. Mede hierdoor heb ik een 8 gehaald voor mijn mondeling engels en een 7,8 voor mijn examen engels. |
Ik heb vooral moeite met de presentatie/speech.
Dat gaat voor mij nog lastig worden, maar gelukkig telt het maar voor 5%. Met luisteren(15%) kan ik het alweer ophalen. |
het is met het examen ook echt niet zo dat ze letterlijk vragen gaan stellen als ''wat is.....'' en ''wanneer krijg je......''
het is echt vooral het toe kunnen passen maar ik heb niet een keer meegemaakt dat ik letterlijk begrippen uit moest gaan leggen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58. |