![]() |
Management Accounting/ Bedrijfseconomie/ Kosten hw vraag
Hallo,
Zouden jullie mij willen helpen? Ik snap hier echt niks van en moet het morgen inleveren.. Alvast hartelijk dank!!! Project MAC Opdracht 3 Klarenbeek overweegt de huidige inpakmachine te vervangen door een verbeterd type. De aanschafprijs van het verbeterde type inpakmachine bedraagt € 27.370,- inclusief 19% omzetbelasting. De verwachte restwaarde is op elk moment nihil. De technische gebruiksduur is vijf jaar. Voor interest wordt jaarlijks gerekend met 7% van de gemiddelde boekwaarde van de inpakmachine over de gehele gebruiksduur. De verwachte complementaire kosten bedragen in: – jaar 1: € 2.500,- – jaar 2: € 2.800,- – jaar 3: € 3.420,- – jaar 4: € 4.500,- – jaar 5: € 5.550,- Het aantal in te pakken producten is naar verwachting in: – jaar 1: 1000 – jaar 2: 900 – jaar 3: 800 – jaar 4: 700 – jaar 5: 500 1. (2/0 punten) Bereken de ingecalculeerde interest per jaar van de nieuwe inpakmachine. 2. (4/0 punt) Bereken de economische gebruiksduur van de nieuwe inpakmachine. De afschrijvingskosten van de nieuwe inpakmachine per jaar worden zodanig berekend dat de inpakkosten per product gedurende de hele economische gebruiksduur gelijk zijn. 3. (2/0 punten) Bereken de afschrijvingskosten van de inpakmachine in het tweede jaar. Klarenbeek gaat over op vervanging van de huidige inpakmachine door het verbeterde type. 4. (2/0 punt) Bereken de boekwaarde van de nieuwe inpakmachine aan het einde van het tweede gebruiksjaar. Ten behoeve van de opstelling van de begroting voor 2013 beschikt de controller van Klarenbeek over de volgende gegevens: Begrote balans 1 januari 2013 (× € 1000,-) Gebouw en machines 360 Eigen vermogen 535 Voorraad grondstoffen 100 6% Hypotheek 300 Voorraad gereed Product 200 Crediteuren 15 Debiteuren 180 Te betalen bedrijfskosten 101 Liquide middelen 120 Te betalen rente 9 960 960 Overige gegevens: * Op het gebouw en de machines wordt jaarlijks € 30.000,- afgeschreven. * De voorraad grondstoffen bestaat uit 10.000 kg à € 10,- per kg. * De voorraad gereed product bestaat uit 2.000 stuks à € 100,- per stuk. * De krediettermijn voor debiteuren is 2 maanden voor crediteuren 1,5 maand. * Bij de bank kan een rekening courantkrediet worden opgenomen tot € 250.000,-. * Op de hypotheek wordt jaarlijks per 1 juli € 25.000,- afgelost. Tevens wordt dan de jaarlijkse rente betaald. Begroting 2013: * Verkoop: 10.000 stuks. De verkoopprijs wordt begroot op € 132,- per stuk. * De standaard fabricagekostprijs per eenheid gereed product bedraagt: Grondstofverbruik: 2 kg à € 10,- = € 20,- Direct loon: 2 uur à € 40,- = € 80,- € 100,- * De gewenste eindvoorraad grondstoffen bedraagt 8.000 kg en gereed product 1.000 stuks. * Aan overige bedrijfskosten (bedrijfskosten exclusief afschrijving), zal naar verwachting in 2013 € 299.000,- worden betaald, waarvan € 10.000,- vooruitbetaald. Per 31 december 2013 moet aan bedrijfskosten naar schatting nog € 78.000,- worden betaald. * Op 31 -12 -2013 wordt een nieuw bedrijfsgebouw van € 400.000,- opgeleverd en betaald. Tegelijkertijd wordt de 6% hypotheek verhoogd met € 320.000,-. Gevraagd voor de begroting van 2013: 5. De begrote omzet. (2/0 punten) 6. De begrote productie in stuks. (2/0 punten) 7. De begrote inkoop van grondstoffen in kg. (2/0 punten) 8. Het saldo liquide middelen per 31 december 2013. (3/0 punten) 9. Van de begrote winst en verliesrekening de overige bedrijfskosten. (3/0 punten) 10. Van de begrote balans per 31 december 2013 het eigen vermogen. (3/0 punten) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.