Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   18 op middelbare school (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1866945)

Daantjer 25-09-2012 10:31

18 op middelbare school

Ik ben 18, ben blijven zitten en zit zodoende in het laatste jaar van het VWO. Ik heb de afgelopen weken een paar keer rijles gehad onder school, waarop mijn school m'n ouders belde om ze hierover te informeren. Is dat wel helemaal volgens de regels, ik ben namelijk 18, dus ze zouden volgens mij, mij eerst moeten contacteren.

Axel11 25-09-2012 11:45

Ligt eraan, sommige scholen nemen in hun leerlingenstatuut of schoolreglement op dat ouders (als eerste) worden ingelicht.

Het kan ook zijn dat ze er niet aan gedacht hebben dat je al 18 bent. Of misschien hebben ze je (mobiele) nummer niet in de administratie staan.

Ik zou even navragen waarom je school (als eerste) je ouders heeft ingelicht.

Martiño 25-09-2012 11:54

Dat je 18 bent geeft je overigens geen vrijbrief om gewoon je gang te gaan op school. Je moet nog steeds naar de lessen komen, je moet nog steeds je huiswerk inleveren, als je een tussenuur hebt moet je ook gewoon op schoolterrein blijven (als dat het beleid is tenminste), en je kunt je ook niet zomaar ziek melden of zelf verlof aanvragen. Door je in te schrijven op de school ga je akkoord met de reglementen en hun voorwaarden, en daar dien je je aan te houden, óók als je 18+ bent

Reverend 25-09-2012 13:11

Waarom plan je je rijles niet gewoon buiten school?

Ivo 25-09-2012 18:24

Grote kans dat in het schoolreglement is opgenomen dat bij onrechtmatig verzuim altijd contact wordt opgenomen met de ouders. Zonder beperking dat dit niet het geval is bij meerderjarige leerlingen.

Aangezien zoiets geen wettelijk verboden of volstrekt onredelijk is, heb jij pech en mag je nu aan je ouders gaan uitleggen waarom je zo nodig rijles moet nemen onder schooltijd.

Daantjer 26-09-2012 06:54

Ik heb op mijn school onder andere aangegeven dat ik zelf bezig zal zijn met verlofadministratie, absentie etc... Dit moest ik op school namelijk aangeven. Maar het moet ook wel dat ze dit even waren vergeten, ziekmeldingen etc.. handel ik altijd namelijk wél zelf af.

Sarah 26-09-2012 20:39

Heb je specifiek met je school afgesproken dat jij lessen mag verzuimen voor rijles? Zo niet, dan valt het namelijk gewoon onder spijbelen, en dat zal de leerplichtambtenaar niet meer erg vinden, maar dat neemt niet weg dat het tegen de schoolregels is en school je daar dus gewoon voor mag straffen of je ouders mag inlichten.

Lusi 26-09-2012 22:41

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 32803277)
Heb je specifiek met je school afgesproken dat jij lessen mag verzuimen voor rijles? Zo niet, dan valt het namelijk gewoon onder spijbelen, en dat zal de leerplichtambtenaar niet meer erg vinden, maar dat neemt niet weg dat het tegen de schoolregels is en school je daar dus gewoon voor mag straffen of je ouders mag inlichten.

en mag besluiten je geen examen te laten doen.

Axel11 26-09-2012 22:48

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32803629)
en mag besluiten je geen examen te laten doen.

Mits opgenomen als sanctie in het leerlingenstatuut.

Daantjer 27-09-2012 08:45

Citaat:

Axel11 schreef: (Bericht 32803634)
Mits opgenomen als sanctie in het leerlingenstatuut.

bij ons niet

Martiño 27-09-2012 14:06

Tja, weet je wat het is, als je 18 bent en je wilt die verantwoordelijkheid hebben om alles zelf te regelen, dan moet je ook laten zien dat je die verantwoordelijkheid aankan. Als jij lessen skipt om rijles te nemen en dus gewoon je recent verkregen 'volwassenheid' misbruikt om te spijbelen, ben je niet verantwoordelijk bezig. Als je denkt dat je nu je 18 bent de stoere jongen kunt uithangen door ongestraft lessen te missen (of het reglement op een andere manier te negeren), dan zul je van een koude kermis thuiskomen. In het ergste geval schorst de school je gewoon en sta je zonder diploma op straat.

Je wil serieus genomen worden als een volwassene en wilt niet dat school jouw ouders belt als je spijbelt? Gedraag je dan ook als een volwassene en spijbel niet.

Uitzicht 27-09-2012 14:12

Citaat:

Martiño schreef: (Bericht 32804254)
Je wil serieus genomen worden als een volwassene en wilt niet dat school jouw ouders belt als je spijbelt? Gedraag je dan ook als een volwassene en spijbel niet.

QFT.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.