christian1122 |
03-10-2012 17:19 |
emoties uitschakelen
ik ben me een beetje aan het verdiepen in emoties. ik zag net een leuk filmpje (wel erf creepy) en die man voelde geen pijn. zijn dingen waar je mee voelt zoals kou en warmte enzo (ik kan even niet meer op de naam komen.) werkten gewoon nog. hij kon gewoon door op een bepaalde manier te denken, pijn uitschakelen. hij stak een lange pin door zijn arm die er aan de andere kant uit kwam en hij voelde het niet. zijn hersen activitijten werden gemeten en daarin zagen weten schappers dat hij het ook echt niet voelde en dat hij het niet simpelweg onderdrukte. nu is mijn vraag kan dit ook met emoties?
ik ben een beetje rond gaan zoeken en kwam een paar ideen tegen. bijv door anders te gaan denken en emoties vervangen. bijv als je de hele dag denkt dit ord een rot dag voel je je ook echt verdrietig terwijl als je denkt vandaag word een super dag voel je je een stuk blijer
wat ik ook ergens las is dat emoties onbewust geblokkeerd kunnen worden
zoals ik op een ander forum las:
Citaat:
In crisissituaties zoals een busongeluk met 23 doden, waaronder je vriendin, zwanger van je nog ongeboren kind, je halve familie en de kat die je 13 jaar geleden voor je 5e verjaardag kreeg, met overal om je heen vuur en explosies, zou je compleet instorten als je op dat moment last van emoties zou hebben. Je lichaam doet op dat moment echter je emoties even uit, zodat je je eigen hachje kunt redden.
|
dit komt me wel een beetje bekend voor. bijv. toen ik mijn examen gehaald had drong dit pas de volgende dag tot mij door omdat er zo veel blijdschap tegelijk was. zou je dit ook zelf kunnen beheersen?
en zijn er toevallig nog andere mensen die een idee hebben?
ps. ik heb het niet over emoties wegstoppen die er dan later weer uit komen maar echt uitschakelen. en nee ik probeer geen emoties weg te stoppen maar het lijk me gewoon een keer handig dat als je bijv. zenuwachtig ben voor iets belangrijks of bang ofso dat je dat dan niet voelt.
|