![]() |
Aanpassing tweede fase Havo/VWO: CKV en ANW afgeschaft
Op 20 september is bekendgemaakt dat de regering van plan is om in 2014 culturele kunstzinnige vorming (CKV, vroeger CKV-1) op de Havo en het VWO af te schaffen. Algemene natuurwetenschappen (ANW) was in 2007 al afgeschaft op de Havo en wordt nu ook afgeschaft op het VWO.
De vrijkomende uren worden volgens het plan toegevoegd aan het vrije deel / de vrije keuzeruimte. Wat vinden jullie hiervan? Gaan er nuttige vakken verloren? Moet er iets voor in de plaats komen? |
Nice! CKV is in mijn ogen een loos vak geweest, alle kennis die ik daar heb opgedaan kon ook in vier tot acht lesuren gegoten worden, in plaats van een wekelijks terugkerend feest. Pubers moeten weten wat hun CJP-pas is en wat voor dingen er allemaal in de wereld zijn. Lekker een praatsessie met wat er allemaal is, een clip van Hans Teeuwen, Cirque du Soleil, Jimi Hendrix, Justin Bieber, Twilight en wellicht een toer door een nabijgelegen museum (schoolreisjeeee!!11) en je bent helemaal klaar.
ANW: die tijd had in mijn ogen beter besteed kunnen worden aan intensievere Na/Sk/Bio/Wi. Wat wél nodig is is dat deze vakken (net als gs/ak/maatschappijleer) meer samenwerken zodat de uren efficienter gevuld worden. Er mag van mij over het algemeen meer besteed worden aan logisch nadenken, correct formuleren en goed presenteren (daar mag ook tijd bij de talen worden weggehaald overigens). Meer filosofie en ethische dilemma's + goede onderzoeksvaardigheden zouden ook mooi zijn. Maar dat kan ook per half of kwart jaar. |
NEEEEEEEEE. Sorry, maar hadden ze dit niet een paar jaar eerder kunnen doen? Ik zit er nu alsnog mee opgescheept te komen 2,5 jaar.
Citaat:
Citaat:
|
Klinkt goed. ANW kwam toch al soort van naar voren bij Biologie/natuurkunde/scheikunde en CKV is altijd al een nutteloos vak geweest.
Nog steeds ben ik verbijsterd dat het meest nutteloze vak, godsdienst, niet eruit is gegooid. Als er al aandacht aan zoiets besteed moet worden (wat niet moet) kan dat prima bij geschiedenis. |
Citaat:
|
Oh, ja. Ik weet dat het niet anytime soon verandert. Ik geef alleen even aan hoe je simpel het onderwijs kan verbeteren.
|
Prima! Alleen jammer dat de vrijgekomen uren niet in Nederlands, Engels en wiskunde worden gestopt.
|
Minister Bussemaker wil CKV als verplicht vak behouden
17 dec 2012 Het kabinet overweegt het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) als verplicht vak op scholen voor voortgezet onderwijs te handhaven. Minister Bussemaker heeft dat zondag 16 december jl. gezegd in het televisieprogramma Buitenhof. De NKO is positief over deze omslag in het beleid. Kwaliteitsimpuls? Voormalig minister Van Bijsterveldt diende in oktober 2012 een wetsvoorstel in, waarin het vak CKV met ingang van het schooljaar 2014 – 2015 als verplicht vak verdwijnt uit het eindexamenpakket. Voortaan zouden scholen er vrij in zijn hoe zij culturele vorming aanbieden. Geld kregen ze er niet meer voor, want deze maatregel werd beargumenteerd als een kwaliteitsimpuls voor de culturele en vormende taak van de school. De Raad van Cultuur heeft onlangs in een ongevraagd advies juist gepleit voor behoud van het verplichte vak CKV. De Raad vreest verminderde belangstelling vanuit de scholen voor het vak. http://www.nko.nl/nko/uitgelicht/min...t-vak-behouden |
CKV heb ik nooit gehad, KCV wel en dat was niets om naar huis over te schrijven.
Natuurlijk nog steeds niet zo erg als ANW, ik snap niet wat er bereikt wil worden met dit vak. Het is een verspilling van tijd voor beta's en totaal onnodig en oninteressant voor alfa's. |
Anw is goed voor de algemene kennis.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben blij dat de aankomende scholieren dat jaartje niets doen bij zo'n kansloos vak als ANW, dat een samenraapsel was van de minst interessante delen van scheikunde, biologie en natuurkunde was, niet mee hoeven te maken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Duitsland is nog altijd Nederlands grootste handelspartner (en andersom kan Duitsland Nederland ook niet zomaar missen), bovendien worden door miscommunicatie soms flinke bedragen gemist. Naar mijn mening mag Duits dan ook gewoon blijven. Frans is wel een ander geval want het is simpelweg niet zo belangrijk meer als vroeger. Ik sprak een tijdje terug met een docente Frans die me vertelde dat haar school de leerlingen wilden laten kiezen tussen Frans en Spaans door elk een half jaar te geven in het eerste jaar, waarna ze vervolgens konden kiezen in het tweede jaar. Het probleem is echter wel dat ze mogelijk slechter scoren op hun eindexamens en dat je na een half jaar niet makkelijk kan beslissen welke taal je leuker vindt omdat je het zo kort hebt gehad. Ik betwijfel eigenlijk of Spaans zoveel nuttiger is dan Frans vanuit het perspectief van een Nederlander. Maar goed, hoe meer keuze, des te beter en dit zal ook wel veranderen, alleen zal Frans ook niet zo snel weggegooid worden. Vooral niet op zelfstandige gymnasia want die leven nog een beetje in de oudheid. Chinees wordt op steeds meer scholen gegeven, alleen lijkt voor de gemiddelde Nederlander China zo ver weg en de invloeden beperkt. Met China's terugkomst verandert dit waarschijnlijk gauw genoeg, ik ben benieuwd. Als ik er zo over nadenk, is het eigenlijk vreemd dat Duits/Frans verplicht is voor iedereen in de bovenbouw op het VWO, met uitzondering van het profiel Cultuur en Maatschappij waar dat wel mag. Ik ben zelf een talenliefhebber, maar waarom zou iedereen een derde taal moeten "leren"? Met leren tussen aanhalingstekens want het blijft schoolfrans en schoolduits waar je ook na 6 jaar niet bijzonder veel aan hebt. |
Ik heb in ieder geval in mijn werk meer aan Duits en Frans dan aan Spaans en Chinees.
|
CKV en ANW zijn compleet nutteloze vakken, deze dienen dan ook echt afgeschaft te worden. De vrijgekomen tijd zou echt in wiskundekennis gestoken moeten worden. Ook bij de talen zie ik schokkende ontwikkelingen. Iemand die een ''mooie'' 8 staat voor Duits en Engels lijkt nauwelijks een normaal gesprek te kunnen veoeren. Spreekvaardigheid zou absoluut meer aandacht moeten krijgen. :(
Wat ik zelf merk is dat de wiskundekennis echt zwaar onder het beoogde niveau ligt, vooral bij de HAVO. Toen ik HAVO deed (N&G) met wiskunde A haalde ik het CE met twee vingers in m'n neus, ik had serieus alleen een paar opgaven uit de bundel gemaakt en niets meer. Daarna ben ik VWO gaan doen en toen was de overstap bij wiskunde best groot. Ik blijf me erover verbazen hoe je bij HAVO wiskunde A geen algebraïsche kennis hoeft te hebben. Verder komt in heel het examenprogramma wiskunde A HAVO de afgeleide (laat staan verdere toepassing van differentiaalrekening) niet aan de orde. Het examen was één grote creatie van kansvraagjes en gegevens interpreteren en verwerken uit grafieken. Op het VWO zelf heb ik niet veel aan te merken. Echter, ook bij wiskunde-A VWO zitten er genoeg onderwerpen bij waar je later letterlijk niets aan hebt. Zoals het toetsen van hypothesen, een heel hoofdstuk wordt gewijd aan iets wat je in één paragraaf kunt toevoegen aan een ander kanshoofdstuk. Combinatoriek is ook zo'n onderwerp. Het zal best dat het goed is voor logica/inzicht, maar verdere toepassing is er nauwelijks in de exacte wetenschappen denk ik. Kortom, wiskundekennis en spreekvaardigheid verdienen naar mijn mening meer aandacht in de komende examenprogramma's. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat ze meer invloed hebben gehad op Nederland begrijp ik, maar dat staat verder een beetje los van de taal. Als de rest van de wereld allemaal engels zouden spreken zouden onze buurlanden logischerwijs alsnog 'meer invloed' hebben op Nederland. Maar het blijft lastig. Ik vind duits typisch zo'n vak waar 90% van de mensen die het volgen later er geen reet aan hebben. Anderzijds is dat iets wat je over vrijwel elk vak wel kunt zeggen. Ik persoonlijk zou de prioriteiten elders leggen, toch. |
Citaat:
Maar met Frans en Duits ben ik het zeker met je eens. Het is typisch schoolfrans en -duits waar het vooral gericht is op grammatica en het is veel teveel theorie stampen in plaats van het gebruiken. Stampen moet tot zekere hoeveelheid wel als je een taal gaat leren maar er zijn grenzen. Zo een debiel eindexamen helpt ook niet, waar je leesvaardigheid voor 50% telt en de andere vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren, cultuur- en letterkunde) slechts 12,5% tellen, en vooral bij spreken wordt wel een flink gematst omdat er nauwelijks voor geoefend wordt. Zo worden de leerlingen ook vrijwel alleen voorbereid op leesvaardigheid. Citaat:
Er mogen naar mijn mening sowieso minder (verplichte) vakken komen. Je leert het beste uit interesse en het is vrij moeilijk om geïnteresseerd te zijn in (ten minste) 8 vakken. In plaats daarvan kunnen ze zich meer focussen op ieder apart vak. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.