Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Het vak levensbeschouwing of godsdienst: nuttig of niet? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1867746)

Axel11 12-10-2012 11:19

Het vak levensbeschouwing of godsdienst: nuttig of niet?
 
Wat vinden jullie van het vak levensbeschouwing of godsdienst?

Onder levensbeschouwing wordt verstaan: het vak dat meerdere godsdiensten behandelt, aandacht schenkt aan ethische vraagstukken en de verschillende benaderingswijzen, soms ook een inleiding in de filosofie geeft.

Onder godsdienst wordt verstaan: het vak dat afhankelijk van het soort school vooral één godsdienst (bijv. christendom of islam) behandelt, zich vooral bezig houdt met bijvoorbeeld de Bijbel of de Koran.

Zou een van deze vakken op iedere school verplicht moeten zijn? Of moeten ze juist allebei overal worden afgeschaft? Of mag iedere school zelf kiezen?

Lusi 12-10-2012 14:00

In het basisonderwijs had ik af en toe godsdienst, op de middelbare school levensbeschouwing. Vanuit de school verplicht dus.

Beiden waren de lestijd niet waard. Het aanbod van filosofie in de bovenbouw is op zich goed, maar ook daar denk ik dat er wel betere dingen zijn om je schooltijd aan te besteden. Bijvoorbeeld 'hoe functioneer ik zelfstandig in de maatschappij', aangezien een groot deel van de volwassenen geen idee heeft hoe het zit met zorgkosten, verzekeringen, woningaanbod, hypotheken, arbeidskansen, etc. Da's ietsje belangrijker dan leren over de insteek van een krimpende groep.

Vice 12-10-2012 15:05

Ik heb zelf beide vakken niet op de middelbare school gehad en ik heb nu ook niet het idee dat ik wat gemist heb. Het kan vast interessante discussies in de klas leveren, maar niet interessant genoeg om er een verplicht vak van te maken. Lijkt me meer iets voor een keuzevak.

Citaat:

Lusi schreef: (Bericht 32829826)
In het basisonderwijs had ik af en toe godsdienst, op de middelbare school levensbeschouwing. Vanuit de school verplicht dus.

Beiden waren de lestijd niet waard. Het aanbod van filosofie in de bovenbouw is op zich goed, maar ook daar denk ik dat er wel betere dingen zijn om je schooltijd aan te besteden. Bijvoorbeeld 'hoe functioneer ik zelfstandig in de maatschappij', aangezien een groot deel van de volwassenen geen idee heeft hoe het zit met zorgkosten, verzekeringen, woningaanbod, hypotheken, arbeidskansen, etc. Da's ietsje belangrijker dan leren over de insteek van een krimpende groep.

Lijkt me meer iets voor maatschappijleer. Overigens vraag ik me af of het veel zin heeft om hier diep op in te gaan. Zeker een onderwerp als hypotheken. Er zijn vrij weinig jongeren van 15 jaar die binnen een paar jaar een hypotheek hebben en veel van die informatie zullen ze dan ook snel vergeten. Komt nog bij dat 5 jaar later misschien een aantal dingen zijn veranderd. Denk maar aan de hypotheekvormen en de hypotheekrenteaftrek.

Dr.Mundo 12-10-2012 15:19

één woord: waaaaaardeeeeelooooosss tenzij je in een van deze godsdienste gelooft dan kan het meschien iets opleveren....

Lusi 12-10-2012 15:48

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 32830026)
Ik heb zelf beide vakken niet op de middelbare school gehad en ik heb nu ook niet het idee dat ik wat gemist heb. Het kan vast interessante discussies in de klas leveren, maar niet interessant genoeg om er een verplicht vak van te maken. Lijkt me meer iets voor een keuzevak.


Lijkt me meer iets voor maatschappijleer. Overigens vraag ik me af of het veel zin heeft om hier diep op in te gaan. Zeker een onderwerp als hypotheken. Er zijn vrij weinig jongeren van 15 jaar die binnen een paar jaar een hypotheek hebben en veel van die informatie zullen ze dan ook snel vergeten. Komt nog bij dat 5 jaar later misschien een aantal dingen zijn veranderd. Denk maar aan de hypotheekvormen en de hypotheekrenteaftrek.

Maatschappijleer bereidt je nauwelijks voor op je functioneren in de maatschappij, momenteel. Dat is dan ook waar ik op doelde: zorgen dat je snapt hoe de maatschappij werkt (en dan niet alleen het rechtssysteem en de overheid), je eigen positie als huurder, als patiënt, als deelnemer. Natuurlijk kun je het onderbrengen onder maatschappij maar daar is nu geen ruimte voor. Hypotheken mag je best laten vallen hoor, het was maar een voorbeeldje.

En dit hele stuk van deelname aan de maatschappij is maar een voorbeeld van iets dat zinniger is dan levensbeschouwing, zo kan ik ook prima beredeneren dat je verplicht informaticadingen moet krijgen, of dat je je rijbewijs standaard op de middelbare school moet kunnen halen. Opties zat, zinvoller dan levensbeschouwing.

Uitzicht 12-10-2012 19:36

Leuk vak, maar veel leerlingen zijn er te dom voor ;)

Crocodi1e 15-10-2012 13:27

Wij hebben op school Godsdienst en we behandelen het Christendom, Jodendom en de Islam. Ik vind het echt enorm gay en bestook de docent dan ook vaak met kritische en ludieke vragen waar hij geen antwoord op weet, zo lukt het mij stukje bij beetje om Godsdienst uit het vakkenpakket te krijgen.

Crocodi1e 15-10-2012 13:27

Citaat:

Uitzicht schreef: (Bericht 32830432)
Leuk vak, maar veel leerlingen zijn er te dom voor ;)

Leg uit.

Sigmund 15-10-2012 15:37

Met een stukje uitleg over de het onstaan van en de rituelen in het Christendom, de Islam en nog wat geloven is niet zo veel mis, en ook een mooie discussie over (bedrijfs)ethische zaken is niet zo veel mis, maar ik heb dat vak vier jaar gehad. Nergens voor nodig.
Dan kan Maatschappijleer beter wat extra tijd krijgen, want met een jaartje maatschappijleer steekt ook niemand iets op.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.