![]() |
Wat verbruikt jouw auto?
Omdat ik graag eens wil vergelijken: wat verbruikt jouw auto? Geef ook even door welke auto het is en welke brandstof 'ie gebruikt..
Ts begint: Ik heb een volvo V70 op benzine en die rijdt 1:10.6 |
M'n Mazda 121 verbruikt op basis van 2 jaar divers gebruik gemiddeld 1:15,1.
M'n Saab 96 verbruikt gemiddeld zo'n 1:11 geloof ik. En m'n Fiat 126 verbruikte afgelopen vakantie gemiddeld zo'n 1:16,5, verder hebben ik dat niet echt bijgehouden. Allemaal op benzine :p |
Ik maak er een sport van bij te houden hoeveel de auto verbruikt en waar dat aan ligt. Ik rijd in een oude fiësta, die niet-zuinig 1 op 15 rijdt, zit ik er alleen in voor langere afstanden dan loopt dat op tot 1 op 20.
|
Clio op benzine, afhankelijk van de weersomstandigheden rijdt die 1 op 13,hoog tot 1 op 15,laag.
|
Ik heb geen auto (meer), maar de motor doet het aardig:
Suzuki gsxr 750. Bij rustig rijden 1:26 en bij een rijstijl die er wat beter bij past 1:18 :o |
Citaat:
|
Ik zit met een ford ka benzine op ongeveer 1:14 a 1:15. En ik gebruik hem voor 95% als forens-auto en dat is dan voor 95% op de snelweg.
Ik vind het niet echt zuinig en heb ter compensatie een carpool-groep opgericht. Daar kan geen auto tegenop rijden, het aantal tankbeurten per 3 weken halveerde. Wel jammer dat het carpoolpunt ook nog redelijk ver van huis ligt, maar ach, met een dergelijke besparing mag ik niet klagen. |
De Mitsubishi Colt 1.3 ELI E2 waar Pluis en ik in rijden doet op de snelweg zo'n 1:14 - 1:15, op N-wegen zo'n 1:17 als je netjes 80km/u (op gps) aanhoudt en in de bebouwde kom ga ik het niet eens uitrekenen. Dat is volgens mij echt 1:1 zo ongeveer :')
Gemiddeld over 55.000km doet het ding zo'n 1:16,5. Overigens doen we geen van beiden nou echt moeite om zuinig te rijden en het gemiddelde verbruik is ook zo ongeveer wat in het boekje staat. Ik denk dus dat als je je best doet, het best zuiniger kan. |
beide auto's lopen denk ik nagenoeg gelijk
mazda mx5 en subaru legacy, beide op benzine, beide ongeveer 1:10 niet heel zuinig dus :bloos: en TS... een volvo? ...is je man van zijn geloof gevallen? :D |
Hoho, een Volvo V70! Daar valt 1:10,6 me nog wel mee eigenlijk. Voor zo'n grote bak had ik eigenlijk stiekem 1:8 ofzo verwacht :o
|
De Saab 9000 waar we vorig jaar mee reden deed compleet afgeladen ook iets van 1:11,5 zonder er echt moeite voor te hoeven doen - al zal dat mede komen door de LPT die erop zat :p
|
BMW 316 touring. 1:12,5 als ik normaal rij, 1:16 als ik de 125 als max neem.
Moet zeggen dat ik dat niet heel verkeerd vind. |
Ik heb geen auto :(
|
Opel Corsa 1.6, rijdt ongeveer 1:13,8
|
Suzuki Alto uit 2010.
Volgens de fabrikant 1 op 22.7, volgens autoweek 1 op 17.5. Hoogste wat ik gehaald heb was 1 op 20.8, meestal zit ik rond de 1 op 19. |
@Sarah: maar die getallen van de fabrikant haal je alleen onder optimale omstandigheden, namelijk bij de test.
De diesel van mijn vriend zou 3,9 op 100 halen volgens de specs, maar hij rijdt 4,8 op 100 en dat is in vergelijking met anderen die in dezelfde auto rijden al aardig zuinig. |
Idd, lekker warm lab met geen windweerstand en een optimaal gesimuleerde rit :D
Met de 121 reed ik trouwens tot 1:18 in de bergen met 30+ en dakje open, maar slechts 1:15 op de Autobahn in lagere temperaturen/regen en constant 100. Weer heeft al zóveel invloed op je auto :o |
Peugeot 206 XS 1.4 rijdt ongeveer 1 op 17
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
De Mini van mij doet tussen de 1:14 en 1:18, sterk afhankelijk van het soort wegen en de snelheid die ik aan houd.
In de stad en met 130km/u (GPS-snelheid) op de snelweg ligt het verbruik rond de 1 op 14. Met 100-110 km/u zo rond de 1 op 16 en op provinciale wegen is 1 op 18 goed haalbaar. |
Mijn Peugeot 206 sw GTI doet 1:13? misschien wel 1:14 als ik rij(kleine afstanden, grote afstanden rijd ik eigenlijk niet). Lief rijdt 1:10 soms 1:11, want, zoals hij zelf zegt, zijn poot is nogal zwaar.
|
Of jouw lief heeft meer geld te besteden aan accijnzen. Dat kan ook ;)
|
Hij ontvangt gewoon graag post :p
|
Als er GTI op staat verwacht ik ook niet de meest economische cijfers eigenlijk :p Al heb je nou ook weer niet zulke spectaculaire prestaties aan boord in zo'n 206.
Ik ben een beetje teleurgesteld in hoe in verhouding mijn 121 het eraf brengt, die vormgeving verpest z'n verbruik toch wel een beetje :o |
Citaat:
Citaat:
En voor een GTI valt me dit nog alles mee. Het zal nooit echt een zuinige auto worden, en daar kan ik prima mee leven. :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mondeo MK2 uit 2000 met een 2 liter handbak rijd ik ongeveer 1:13 Gemend
Als ik alleen maar snelweg rijd met een gemiddelde snelheid van 110 dan haal ik de 1:15 Mondeo MK4 uit 2008 met een 2.3 liter automaat ongeveer 1:9 gemend en de goede kilometers op de snelweg kan het dichtbij de 1:12 komen Helaas is deze auto erg fijn om gas in te geven :) |
Ow heb laatst even snelweg kilometers gevreten (op de cruise control) met de subaru, daarvan gaat het verbruik ineens helemaal de goede kant op :D Dat scheelt echt ENORM :eek:
|
Wat is nou echt een zuinige (lees 1 op 19 ofzo) auto? Groot deel over de snelweg maar ook stadsstukjes?
|
Een niet al te grote diesel :p
|
Net even getankt met een oud fordje Ka, dagteller gebruikt en kwam op 1:15,3.
Maarrrr.. er zitten zogal kleine bandjes op; de kilometerteller geeft altijd zo'n 10% hoger aan dan dat ik werkelijk rijd, dan mag ik aannemen dat de dagteller dat ook zo registreert. In dat geval zou ik 15,3/1,1= 1:13,9 rijden.. dat klinkt al wat minder.. |
Volgens mij wordt hier in modernere auto's wel rekening mee gehouden en werkt de snelheidsmeter middels een weerstand in de meter, dus de teller heeft er dan geen last van (je teller kan wel af gaan wijken als je een andere bandenmaat eronder legt) :o En anders zou dit probleem voor alle auto's gelden dus de onderlinge mate van zuinigheid blijft dan :p
Citaat:
|
Ik ben vandaag op 1/18 uitgekomen. Op constante snelheid van 110 km/u.
Is wel een wat raar beeld: een BMW die soms "noodgedwongen" achter een vrachtwagen moet hangen, omdat inhalen even geen optie is, maar ik rij er wel meer kilometers door (Y) In de stad blijf het een zuipschuit, want kom niet boven de 1/10 uit. En dat is als ik erg goed let op wat ik doe. |
Citaat:
|
Overigens kan een dikke diesel ook wel 1:20 of beter rijden, maar dan moet je heel erg weinig stadsverkeer doen. De Laguna van m'n pa deed 1:25 of beter op de snelweg op de cruisecontrol, maar 1:10 in de stad :p
|
Citaat:
|
Mja, iedere auto heeft een eigen sweetspot qua verbruik, maar meestal ligt dat toch wel zo rond de 80 - 100km/u. Als je dat gewoon aanhoudt zonder veel af te hoeven remmen dan kun je heel fijne verbruikscijfers scoren. Het probleem is alleen dat ik liever 120 of 130km/u rijdt dan 80 - 100km/u op de snelweg :p
|
Iemand die 80 rijdt, en niet harder, is ook gewoon een wegpiraat. Zelfs al is dat legaal, in een auto komen dat soort traagheden alsnog onverwacht, en krijg je nutteloze opstoppingen...
|
Ik heb inmiddels de winterbanden weer onder m'n auto en merk dat dat echt wel scheelt in het verbruik. Reed ik de afgelopen tijd ongeveer 1 op 15,5, was het afgelopen week 1 op 14,8.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zoveel Duitsers rijden anders niet 160+km/u :p
|
Citaat:
|
Citaat:
Al ben ik daar één keer mee in de clinch gekomen toen ik op de vluchtstrook weer op gang moest komen, nadat we voor een ander team gestopt waren. Tegen de tijd dat ik zo'n 80/90 reed waren er inmiddels 4 vrachtwagens op de rechterstrook direct naast ons. Tussen twee ervan zat in principe genoeg ruimte, maar die vent vond het absoluut noodzakelijk om dat gat dicht te rijden en toen was ik genoodzaakt hem er tussen te proppen of afremmen en nóg een keer op gang komen. Ik had eigenlijk wel iets meer inzicht van iemand verwacht die dagelijks met ook zo'n traag ding op pad was :o Hoe dan ook, leuk vond hij het niet en hij ging ons wat later inhalen en sneed mij op een meter of zo af :D (n) |
Het is voor een vrachtwagen op zich helemaal geen probleem om wat dichter op de voorganger te zitten. Remmen is namelijk een redelijk kostbare zaak. Dus als een heel rijtje vrachtwagens in een lekker tempo zit, dan hoeven ze er niet zoveel tussenruimte te hebben. Ze weten namelijk allemaal van elkaar dat nodeloos remmen tijd kost en brandstof. ( Dit is dus niet noodzakelijkerwijs de meest veilige manier).
Kom jij er met krap 80-90 tussen, ben jij degene die het rijtje breekt, en dat is voor hem onprettig. Want hij kan er niet van uit gaan dat jij als een vrachtwagenchauffeur denkt. Temeer daar hij in de gaten heeft dat het jouw vreselijk veel moeite kost om uberhaupt de 80 aan te tikken. Dus jij propt jezelf ertussen, en dat kost hem vooral geld. Vanwege het remmen en weer optrekken. Of dit verkeersinzichtelijk goed is, weet ik niet, maar evengoed had jij met jouw trage vervoermiddel ook het rijtje vrachtwagens helemaal af kunnen wachten. (Achter zo'n rijtje is het namelijk vaak veel rustiger...) Wat overigens niet wegneemt dat vrachtwagenchauffeurs vaak lamzakken zijn. Zeker als ze uit oost europa komen, waar ze hun papieren vrij letterlijk vaak gewoon kunnen kopen. |
Dat is verkeerstechnisch echt de grootste flauwekul natuurlijk, doorstroming en veiligheid het raam uitdoen want zou je wat centen kunnen kosten :p
Je gaat niet iemand afsluiten van de rijstrook en verder in de problemen brengen, als ik op een vluchtstrook rijd waar ik zo min mogelijk mag zijn en niet voor mij lol op zit, door een voldoende gat dicht te rijden omdat het je een paar centen kan schelen. Er was namelijk een normale tussenruimte, waar ik al op aanstuurde dat ik daar gebruik van moest gaan maken. Hij hoefde niet eens af te remmen, hij hoefde alleen niet op te trekken. In plaats daarvan besloot hij mij actief te weren want dat werkte marginaal in zijn voordeel. Met zo'n manier van puur eigenbelang rondrijden is dan écht de verkeerde insteek om mee op de weg te zitten. Het kost mij ook tijd/geld/slijtage als ik wat bijzonders moet verrichten om een vrachtwagen ruimte te geven, maar dat is onderdeel van een dynamisch en bovendien sociaal verkeersbeeld. Vrachtwagens dienen daar net zoveel rekening mee te houden, en de meeste andere weggebruikers proberen ze ook al zo min mogelijk daarbij te storen. |
Doorstroming? JIJ wil toch ergens tussen? Dan moet JIJ zorgen dat je daar de juiste plaats voor vindt. En het slimste is het om dat achter het rijtje vrachtwagens te doen. En niet tussen vrachtwagens in. Zeker als je al moeite hebt met een snelheid van 80 te halen.
|
Het slimste is om elkaar gewoon te laten leven.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.