![]() |
Angst.
Hey,
ik ben hier nieuw. Ik heb regelmatig gekeken bij topics voor tips maar nooit heeft iets mij echt kunnen helpen. Ik ben een jongen van 16 jaar, met een goed aantal sociale contacten en vrienden. geen probleem dus, zou je denken. Wel dus. ik ben in klas 2 & 3 van mijn middelbare school regelmatig gepest. Toen trok ik mij er niet zoveel van aan, en schoof ik het wat weg in mijn hoofd. Nu ik in begin klas 5 zit begin ik toch angsten te ontwikkelen: ik wil dat ik niet meer hetzelfde door hoef te maken als in klas 2 & 3. Maar nu ben ik dus heel erg bang om een rood hoofd te krijgen. Het klinkt misschien raar, maar ik krijg een rood hoofd midden in de klas, zonder reden. Maar als iemand dan een vraag stelt, dan heb ik er geen last van, omdat het dan redelijk normaal is dat je bloost. Ik heb vandaag via de huisarts een verwijsbrief gekregen naar de psycholoog. Ik ga een afspraak maken, maar voordat ik daar terecht kan duurt het nog wel even. Hebben jullie misschien nog tips om mijn gedachten te verzetten? En wanneer ik het blozen op voel komen, wat ik dan kan doen om het tegen te gaan? ik heb namelijk het gevoel dat iedereen mij aankijkt als het gebeurd, en dat ik word uitgelachen ( ik heb immers de slechte ervaring) Alvast bedankt! |
Het klinkt misschien heel tegenstrijdig maar: verzet je niet tegen het blozen. Blozen doet je lichaam uit zichzelf, het is een normale reactie waar je helemaal geen controle over hebt. Het komt opzetten bij stress of angst, en dat zijn helaas emoties die je niet zomaar even uit kunt zetten. Hoe meer je probeert dat te controleren, hoe gespannener je wordt en dan ga je júist blozen. Ik volg op dit moment een cursus mindfulness (je kan het googlen als je wil weten wat het is maar is verder niet relevant voor mijn verhaal) maar de psycholoog die die bijeenkomsten leidt kwam met een mooie "rekensom": Lijden = Pijn x Verzet. En bij pijn moet je dan niet alleen denken aan een zere knie ofzo, maar aan elke vorm van last die je maar kunt ervaren, zoals angst. Ik vond dat heel treffend. Blozen op zich doet jou geen pijn, en als anderen lachen doet dat jou fysiek ook geen pijn. Maar doordat je er je zo tegen verzet en al die nare dingen erbij denkt (zoals dat je er misschien weer om gepest wordt) maakt dat je er zo aan lijdt.
Dus denk eens na, mág je van jezelf blozen? Oja, en heel goed en moedig dat je een verwijsbrief voor een psycholoog hebt gehaald, Niet alle mensen zijn bereid om de strijd aan te gaan met hun angsten (y) |
Dankjewel voor je reactie. Ik heb veel aan de tips die je geeft. het is alleen voor mij erg lastig om die knop om te zetten en te zeggen: ach, dan bloos ik maar, het maakt me niks uit. Dat probeer ik steeds meer mezelf te leren, maar ik denk dat ik met behulp van een psycholoog daar zeker uit kom!
Nogmaals bedankt! |
Dat klinkt alsof je zelf moeite hebt met het feit dat je bloost. Heb je een idee voor jezelf waarom je daar onzeker over bent? Heb je bijvoorbeeld liever niet dat mensen het zien? Probeer je dan in te denken dat hoe meer energie je steekt in het tegengaan van het blozen, hoe meer je er vaak last van zult hebben en hoe nog onzekerder je je gaat voelen. Ik vond het ook altijd moeilijk om adviezen van mensen/psychologen uit te gaan proberen. Totdat ik het ook daawerkelijk ging doen en merkte dat het niet alleen mooi gepraat was. Ik gun je van harte die durf, om ook te ervaren dat het anders kan.
Succes bij de psycholoog! |
Citaat:
Nogmaals bedankt! |
goed dat je het verteld!
Maar je kunt je niet verzetten tegen het blozen, dat is iets wat je lichaam regelt zegmaar.. Maar heel moedig van je dat je een verwijsbrief voor de psycholoog hebt gehaald! Succes daar in ieder geval! xx |
Slik valium, tadaaa
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01. |