![]() |
Na 1,5 jaar stoppen?
Hey allemaal!
Heb jullie hulp nodig met mijn keuze om te stoppen met school. Ik weet zeker dat ik een andere opleiding wil gaan doen na 1,5 jaar Commerciele Economie. Ik heb mijn P wel gehaald en wil voor februari gaan stoppen. Nou vraag ik me af of er consequenties zijn. Telt mijn studiefinanciering de rest van het jaar door? Of kan ik dat zsm stopzetten en het volgend jaar aan het begin van het nieuwe schooljaar weer aanzetten? Kan dit ook met OV? En hoeveel jaar stufi heb ik dan nog? Is het in totaal 4 of 5 jaar? Want begin dan helemaal met nieuwe studie. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Groetjes, Maud |
Ik neem voor het gemak aan dat commerciële economie een vierjarige opleiding is en dat je nieuwe opleiding ook een vierjarige opleiding is (bijvoorbeeld een hbo-bachelor of een wo-bachelor met eenjarige wo-master). In totaal heb je dan recht op 48 maanden basisbeurs en eventuele aanvullende beurs. Je hebt momenteel al zo'n 15 maanden verbruikt van die 48 maanden. Voor een nieuwe opleiding heb je dan nog recht op 48 - 15 = 33 maanden basisbeurs en eventuele aanvullende beurs.
In het rekenvoorbeeld hierboven ga ik ervanuit dat je na 15 maanden stopt met je opleiding. Je schrijft je dan uit (betaalt geen collegegeld meer of krijgt een deel van het collegegeld terug als je in één keer betaald hebt) en hebt vanaf dat moment ook geen recht meer op studiefinanciering en dus ook niet meer op je studentenreisproduct. Je hebt recht op je studentenreisproduct gedurende de nominale duur van je studie plus één jaar. Dat komt dus neer op 60 maanden bij een vierjarige opleiding. Dat zou betekenen dat je de laatste maanden van de nieuwe opleiding geen recht meer hebt op je studentenreisproduct. Na de 48 maanden basisbeurs kun je nog wel drie jaar lenen. Dit alles natuurlijk onder voorbehoud van wetswijzigingen en dergelijke. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05. |