![]() |
Verhoudingen
Hi!
Ik heb een probleempje. Ik weet eerlijk gezegt niet hoe je de verhouding moet uitrekenen. Ik heb namelijk geen goede docent voor het vak wiskunde, namelijk een stagiaire. Ik heb al meerdere keren verteld dat ik het niet begrijp, maar ze wilt het niet uitleggen. Kan iemand mij hiermee helpen?? Alvast bedankt!! |
Geef eens een voorbeeld van een opgave waarbij je vastloopt.
|
Eeuh, daar kom ik nu niet op.
|
Wat is een verhouding?
Een verhouding tussen twee grootheden geeft aan in welke mate de ene grootheid tot de andere staat. Voorbeelden: De verhouding tussen de hoeveelheid siroop en water is 1 staat tot 5. De verhouding tussen het aantal koekjes dat je kan bakken en het aantal gram bloem dat je nodig hebt is 2 staat tot 35. De verhouding tussen prijs en aantal gram kaas is 41 staat tot 50. Als je één van de getallen in een verhouding bijvoorbeeld 3 keer zo groot maakt, moet je dat met het andere getal doen. In het voorbeeld van het de siroop, krijg je dan 3 staat tot 15. Andere notaties: 1 staat tot 5 = 1 : 5 = 1 / 5 = 1 op 5. (Je zegt altijd 1 staat tot 5 of 1 op 5) Je ziet meteen dat breuken ook verhoudingen bevatten. Het percentage is ook een heel veel gebruikte verhouding. De verhouding 1 staat tot 5 is dezelfde verhouding als 20 staat tot 100 en kan je dus schrijven als 20%. 35% is hetzelfde als 35 staat tot 100 of als 7 staat tot 20. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45. |