![]() |
iet
Het zout ijzer(III)sulfiet bestaat niet, welke formule zou dit zout krijgen als het wel bestand:
FeSO3 of Fe2(SO3)3 Ik snap de logica er achter niet? Iemand? |
Volgens mij moet dat Fe2(SO3)3 zijn. IJzer heeft immers een elektrovalentie van 3+ en SO3 een van 2-. Je hebt dan 2 x 3+ elektronen van het ijzer en 3 x 2- ionen van het sulfiet, wat elkaar opheft.
|
IJzer-ionen komen in verschillende ladingen voor.
De (III) in de naam zegt dat het ijzer een lading heeft van 3+ IJzer(II)sulfiet bevat FeSO3 of Fe2(SO3)3 gaat dus om het verschil tussen de formule voor ijzer(II)sulfiet en ijzer(III)sulfiet. Beide verhoudingsformules komen voor, je moet alleen nu de goede kiezen. Zie daarvoor ook de uitleg van Eva823 Volgens mij gaat |
Ja ik snapte dat principe met de ladingen wel, maar niet wanneer je nou iet of aat krijgt?
|
SO4 is sulfaat? SO3 is sulfiet?
|
Ah, zo:
-aat is het achtervoegsel voor een stof waar veel zuurstof aan vast zit en toch een ion is. -iet is het achtervoegsel voor dezelfde stof waar iets minder zuurstof aan vast zit en toch een ion is. -ide is het achtervoegsel voor een niet-metaal-ion waar geen zuurstof aan vast zit. Zo zijn er nog wel meer rijtjes: sulfaat, sulfiet, sulfide nitraat, nitriet, nitride fosfaat, fosfiet, fosfide |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02. |