![]() |
Auto tot stilstand brengen
Bij deze een vraagje waarop ik het antwoord eigenlijk al zou moeten weten :D:
Op welke wijze kun je je auto het beste tot stilstand brengen? Met 'het beste' bedoel ik: voor de staat van je auto. Zelf trap ik de koppeling en de rem tegelijkertijd in. De koppeling laat ik dan pas los als ik weer wegrijd, maar ja.. eigenlijk weet ik al dat dit niet de juiste manier is :bloos:. Is 't beter om af te remmen tot wanneer je de auto tegen hoort stribbelen, en dan pas de koppeling in te trappen om terug te schakelen? Bij dit terugschakelen sta je dan praktisch al stil. Een andere mogelijkheid is om de auto in z'n vrij te zetten en daarna te beginnen met afremmen tot je stilstaat, maar deze methode heb ik nog nooit uitgeprobeerd eigenlijk. |
je voelt toch wel aan wanneer je je koppeling in moet trappen? Bij mij gaat ie nooit bokken...
|
Koppeling pas intrappen op het moment dat je motor te laag in de toeren komt. Dus net vóórdat ie gaat bokken.
|
Ik trap idd de koppeling pas in als ik (te) laag in de toeren kom, dit doe ik vooral als ik een reele verwachting heb dat ik niet volledig tot stilstand ga komen en dus vlot weer kan vertrekken als bijvoorbeeld het licht toch op groen springt of de overstekers aan de andere kant zijn. Wanneer ik er vanuit ga dat ik echt stil kom te staan en ws ook wat langer moet staan rem ik gewoon af en wanneer ik laag in de toeren kom gaat hij in z'n vrij en rem ik af tot stilstand.
|
Terugschakelen hoeft op zich pas als je eenmaal stil staat, hoewel ik wel vaak vlak daarvoor hem in de twee zet voor het geval dat we ineens toch door kunnen rijden.
|
Terugschakelen is ook prettig als je vaart verliest. Van 100 naar file rijden. Of in de bergen.
|
Ik voel idd wel wanneer ik terug moet schakelen, maar het 'probleem' bij mij is dat ik niet wacht op dat moment. Ik heb namelijk de irritante gewoonte om de auto te laten uitrollen met de koppeling daarbij ingetrapt. Ik dacht me te kunnen herinneren dat mijn rij-instructeur had gezegd dat dat slecht was voor de auto, vandaar mijn vraag.
Maar de auto laten uitrollen met de versnelling in z'n vrij is dus ook geen goed idee, begrijp ik? |
Het is in elk geval beter voor je motor en je versnellingsbak om niet heel de tijd nodeloos te gaan peddelen onderin. Maar ik geloof dat jij een leasebak hebt, dus who cares :p
|
Citaat:
Slecht voor de auto? Valt mee. Maar even wat voordelen van het uit laten rollen in de versnelling; Zuiniger in verbruik* Minder slijtage aan het remsysteem** Meer controle over de auto. *. Bij een modernere injectie motor stopt de inspuiting van benzine wanneer je het gas los laat en de auto in de versnelling staat. Het verbruik wordt dus 0,0. Bij het intrappen van de koppeling of het in neutraal zetten van de versnelling gaat de motor stationair draaien en verbruikt daarbij dus wel (minimaal) benzine. **. Wanneer je de auto in de versnelling laat staan bij het uitrollen (en dus niet de koppeling in trapt) remt de auto af op de motor zonder daarbij de rem te hoeven gebruiken wat leidt tot minder slijtage van remblokken en remschijven. Uiteraard kun je de rem er nog bij pakken, maar doordat de remmen niet al het werk hoeven doen blijft de slijtage beperkt tot een minimum. Als je de koppeling in trapt of de versnellingspook in neutraal zet ontkoppel je de aandrijflijn en rolt de auto gewoon vrij. Mocht je op deze manier ooit een uitwijkmanoeuvre uit moeten voeren is de kans groter dat dit slecht afloopt t.o.v. dezelfde manoeuvre uitvoeren bij een aangekoppelde aandrijflijn (in de versnelling). Dit onder andere door de verminderde grip die je hebt bij een ontkoppelde aandrijflijn (in neutraal of koppeling ingetrapt). |
Citaat:
Ik anticipeer op snelwegen ruim van tevoren en rol dus vaak nog honderden meters uit met de koppeling ingetrapt (rekening houdend met achterliggend verkeer uiteraard). Ik wist niet dat als ik die koppeling loslaat, het verbruik naar 0 ging. Echter; met de koppeling los remt mijn auto eerder (te vroeg) af en zal ik dus langer door moeten rijden (gas moeten geven) om toch het eind van de weg te bereiken. Nu is de vraag dus; bespaar ik nu benzine door eerder of later de koppeling in te trappen? Ik denk dat het verbruik van 300 meter stationair veel lager ligt dan 100 meter volgas. |
Constante snelheid is niet hetzelfde als vol gas - daarom komen er nu van de VAG-groep motoren die cilinders uitschakelen bij een constantie snelheid, vraagt relatief weinig vermogen - dus gewoon uitrollen op de motor :p Bovendien, wat MTpower ook zegt, je hebt meer grip met een gekoppelde aandrijflijn mocht je dat nodig hebben. Sowieso moet je op de snelweg pas beginnen met (significant) vaart minderen op de uitvoegstrook
Mijn 96 heeft een vrijloopsysteem dat je in kan schakelen en er een beetje tussenin zit; als er geen kracht vanuit de motor op de ingaande as van de bak wordt gezet wordt die losgekoppeld van de aandrijving. Zodra ik dus het gas loslaat valt de auto terug in stationair en rol ik ook zonder weerstand uit (eveneens kan je ook schakelen zonder de koppeling te gebruiken). Het was een systeem dat uit 2-takt motoren kwam maar in de V4-(carburateur)-motoren over was gezet om zuiniger aan te kunnen doen. Je remt wel meer, maar remschijven en -blokken zijn makkelijker en goedkoper om te vervangen dan de koppeling die je dan nog amper gebruikt (en een 96 zwaktepuntje is). Dus dit is geen nieuwe kwestie :p Overigens wordt door sommigen geadviseerd om niet voor langere tijd het koppelingspedaal in te drukken (bij uitrollen of lang in stilstand wachten) omdat dit het mechanisme onnodige extra ballast en sneller zou slijten. Ik heb hier wisselende verhalen over gehoord. En idd is doorgaans het idee om te stoppen: remmen (op de motor of met de rem) en koppeling er bij pakken wanneer de boel laag in z'n toeren komt (y) :D |
Koppeling en rem intrappen is niet nodig, alleen koppeling intrappen als je bijna stilstaat. Als ik in de stad bij een stoplicht kom dat op rood staat zet ik de versnelling in z'n vrij en laat hem uitrollen. Als het licht op groen gaat voor je je gestopt ben is het geen probleem om de versnelling in 2 te zetten en door te rijden.
|
Je moet echt wel een meester in plannen zijn om nóóit de rem aan te tikken om altijd op de gewenste plek volledig tot stilstand te komen :D
|
Ach, wel of niet de koppeling intrappen hoef je je geen zorgen over te maken. Een goede koppeling gaat langer mee dan de gemiddelde tijd waarin een auto in iemands bezit is en het brandstofverbruik bij stationairtoerental is verwaarloosbaar.
Ik doe wat ik het makkelijkst vind en dat is dus remmen en de koppeling intrappen - en ook terugschakelen zodat ik direct door kan rijden. Ik zet de auto eigenlijk nooit in z'n vrij, behalve in een stilstaande file of als ik voor een brug/spoorwegovergang sta te wachten. |
Ik hoorde laatst dan weer van een vrachtwagenchauffeur die op cursus was geweest dat het brandstof bespaart als je niet terugschakelt, maar in de versnelling uitrolt tot je echt laag in toeren zit en dan of stopt, of naar de versnelling schakelt waarin je weer verder gaat rijden.
|
Dat klopt, die cursus wordt ook door mijn werkgever aangeboden, maar ik rij niet zo zuinig mogelijk. Ik rij van A naar B en dat wil ik zo aangenaam en het liefst ook zo snel mogelijk doen :p
|
Citaat:
|
Oké, helemaal helder nu :D. Thnx! (Y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Trouwens, in geval van nood heb je altijd nog de elegante Gene Hunt-methode (y)
|
Citaat:
Tegenwoordig doe ik het niet tegelijk meer, hooguit als ik gelijk wil terug schakelen. |
Citaat:
|
Ja, maar het mocht want het was een corrupte agent :o Al ging het meer om de manoeuvre zelf die ik hier wel op z'n plaats vond :p
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.