Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   Afgaan op gedachte of gevoel? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1868306)

Strobe 23-10-2012 10:54

Afgaan op gedachte of gevoel?

Denk je na voordat je iets doet?
Of ga je op je gevoel af?
En in welke situaties ga je eerder nadenken voordat je iets doet?
Dus als je verliefd bent op iemand. Of boos bent op iemand.

Lusi 23-10-2012 11:32

Met gedachte bedoel je verstand? Het beredeneren?

Iedereen gaat af op beide, het gaat om een balans zoeken. Ik denk dat je bij grote beslissingen jezelf dwingt je verstand goed te gebruiken. Maar het verschilt dus per situatie per persoon. Als je een emotie hebt (verliefd of boos zijn) is dat sowieso gestart vanuit gevoel. Je verstand kan het dus beďnvloeden, wanneer je een keuze moet maken. Sommige mensen zijn erg rationeel ingesteld, maar daarbij kun je misschien wel stellen dat gebrek aan gevoel ook wel iets zegt over de situatie.

Strobe 23-10-2012 12:44

Ja gedachte is verstand.
Maar soms kan het toch zijn dat je niet weet of het geen wat je doet, verstand of gevoel is. Heb ik wel eens.

Sarah 23-10-2012 16:44

Tja, ik weet het verschil nooit zo goed. Het is verstandig om dingen te doen waar je je goed bij voelt, en het voelt prettig om dingen te doen die verstandig zijn.

Ik heb het idee dat mensen die bij beslissingen zeggen dat ze tussen gevoel en verstand moeten kiezen, daarmee meer bedoelen dat ze moeten kiezen tussen wat op korte termijn goed is en wat op lange termijn goed is.

Uitzicht 23-10-2012 17:00

Ik beredeneer vrijwel alles. Ook wat ik voel, of meer waarom. Mijn connectie met mijn gevoel is bijzonder slecht.

Daantje_0705 23-10-2012 21:29

Ik ben van het denken. Het lijstjes maken met plus en minpunten en tegen elkaar afwegen. Dan ga ik er een nachtje over slapen en kies ik uiteindelijk wat het beste voelt maar daar is dan wel m'n rationele afweging in meegenomen. Werkt voor mij over het algemeen goed :)

Etmakas 23-10-2012 21:41

Ik ben meer van gevoel. Dat spaart nogal veel tijd uit bij het nemen van belangrijke beslissingen. En als ik het niet weet, gooi ik een muntje.

Strobe 23-10-2012 21:54

Citaat:

Etmakas schreef: (Bericht 32848436)
Ik ben meer van gevoel. Dat spaart nogal veel tijd uit bij het nemen van belangrijke beslissingen. En als ik het niet weet, gooi ik een muntje.

Interessant!
Denk jij dan niet na of kop niet de verkeerde keus is?...
En terug denken?
Was het maar munt?
Gewoon nieuwschierig (y)

Strobe 23-10-2012 21:57

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 32848405)
Ik ben van het denken. Dan ga ik er een nachtje over slapen en kies ik uiteindelijk wat het beste voelt maar daar is dan wel m'n rationele afweging in meegenomen.

En als je een beslissing moet nemen in 12 sec.
Denk je dan na?
Of ga je toch maar op je gevoel af?

_melove 23-10-2012 22:03

interresante vraag!

Eigenlijk maak ik mijn keuzes meestal vanuit mijn gevoel, soms is het fijn, omdat je er dan een goed gevoel bij hebt, maar soms is het ook knap irritant achteraf.
Als ik ruzie heb, dan ben ik echt heel boos en ben ik soms best wel hard, gewoon omdat ik denk: nu kan je het krijgen ook (gelukkig heb ik bijna nooit ruzie normaal)

Soms is de keuze van luisteren naar je gevoel of je verstand wel knap lastig..

Etmakas 24-10-2012 16:35

Citaat:

Kleur! schreef: (Bericht 32848457)
Interessant!
Denk jij dan niet na of kop niet de verkeerde keus is?...
En terug denken?
Was het maar munt?
Gewoon nieuwschierig (y)

Nouja, ik denk natuurlijk wel een béétje na, maar praktisch alle belangrijke beslissingen in mijn leven heb ik genomen in hoogstens een paar minuten, door te doen wat mijn hart me zegt.
Natuurlijk heb ik foute dingen gedaan, domme dingen waar ik spijt van heb, en ik kan mezelf wel verrot slaan als ik daaraan terugdenk. Maar dingen die in principe niet goed of fout zijn, maar alleen nadelig uitpakten, heb ik geen spijt van en ik denk er ook nooit zo over na.

Sadye_verwijderd 24-10-2012 17:10

Ik denk meestal niet na voordat ik iets doe.
Als ik iets niet zeker weet, ga ik eerst nadenken en dan doen.

Uitzicht 24-10-2012 18:14

Het voordelige bij twijfel de zaken beslissen met een muntje is dat je er snel achter komt welke uitkomst van het muntje je het liefst had gewild.

Daantje_0705 24-10-2012 19:47

Citaat:

Kleur! schreef: (Bericht 32848461)
En als je een beslissing moet nemen in 12 sec.
Denk je dan na?
Of ga je toch maar op je gevoel af?

Ik denk dat ik dan hetzelfde proces afhandel in m'n hoofd maar dan heel snel en in het klein. Dus niet heel uitgebreid met een papier en plussen en minnen. Het liefst laat ik een beslissing altijd even bezinnen, beslissingen die je heel snel moet maken zijn vaak ook met minder vergaande gevolgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.