![]() |
Dy/Dx
Goedemorgen :y
Ik ben bezig met getal en ruimte, hoofdstuk 7, vraag 42. De gegeven formule is 0,5x²-2x-2 Op de grafiek ligt het punt A met Xa = 3 .. na dy/dx heb je A = 1 Dan moet je vervolgens k: y = ax +b opstellen door (3, (f3) ) ze geven vervolgens aan dat daar (3; -3,5) uitkomt, wat mij niet lukt? :confused: daarna is het -3,5 = 3 + b -> b = -6,5 Maar dat laatste begrijp ik wel, alleen dus niet waar die -3,5 vandaan komt. Met intersect kom ik namelijk uit op 5,6 ongeveer. Iemand? bvd |
Wat is je input voor je intersect? Dat zou namelijk ook moeten uitkomen, als je het goed doet.
Dit is hoe ze erbij komen: y = 0,5x^2-2x-2 En dan invullen voor x=3 y = -3,5 |
Ok, gewoon value gebruiken dus.. dat met die f vind ik sowieso een beetje moeilijk
iig bedankt |
'Dat met die f' is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.
Stel je hebt een functie f, die is afhankelijk van x. Dat betekent dat je er x in stopt f doet er iets mee dan dan krijg je er iets uit. Stel dat de functie f alleen maar 3 van de x afhaalt, dan schrijf je dat als volgt op: f(x) = x - 3 De input is x en je output noem je f(x). Als er dan een bepaalde waarde van x gegeven is (bijvoorbeeld 5), dan is de output f(5). Om nu te weten wat dat is gebruik je je functie. f(5) = 5 - 3 = 2. |
Dankje! Ik zou willen dat ik wist wat ik wilde?
|
Ja!
|
Nog even ter aanvulling van de posts van Uomi. Het concept differentieren draait om rico's en raaklijnen. Als je een rechte beschouwt met algemene functievoorschrift
Bekijk nu bijvoorbeeld het voorschrift van een parabool Merk bovendien op dat wanneer je extrema van een functie moet zoeken je de volgende vergelijking oplost: Hopelijk geeft dit je meer inzicht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27. |