Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   geen moederliefde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1868619)

maroon5<3 29-10-2012 20:45

geen moederliefde

Hallo allemaal,

Ik ben een heel normaal meisje van 15 jaar, maar dat wel met een nogal groot probleem zit. Mijn moeder is namelijk autistisch en ik krijg nooit moederliefde van haar. Vroeger dacht ik altijd dat dit normaal was, want ja, ik was niet anders gewend. Maar naarmate ik ouder werd, was ik me steeds meer gaan beseffen dat ik het toch wel heel erg miste.

Ik verlang er heel erg naar. Vaak fantaseer ik in bed over hoe het zou zijn als ik geknuffeld word door een leraar of door de moeder van een vriendin. Ik denk echt dat ik gek ben geworden ofzo. Het is toch niet normaal als ik alleen maar daar aan kan denken?

De laatste tijd voel ik me alleen maar somber en verdrietig. Aan wie moet ik dit vertellen, ik heb het gevoel dat niemand me begrijpt, want bijna iedereen krijgt wel moederliefde.

Dus mijn vraag aan jullie: wat moet ik hiermee?

Daantjer 29-10-2012 21:01

Je kan je moeder niet veranderen. Je weet wat autisme in houdt dus je weet wat je kan verwachten. Er zijn toch wel andere mensen die je wel kunnen helpen, zoals een vader of vriendje?

Mutant_oud 29-10-2012 22:41

Hoe is de relatie met je vader en heb je je grootouders nog? Ik denk dat je in ieder geval er met hen eens over moet praten (als dat mogelijk is natuurlijk), misschien kunnen zij van betekenis zijn in wat je mist in je moeder. Als dat niet mogelijk is, denk ik dat je je verhaal eens moet doen tegen een vertrouwenspersoon, je huisarts of iemand op school. Eerder een volwassene dan iemand van jouw leeftijd denk ik. Je huisarts is misschien ook beter op de hoogte van de situatie met je moeder en heeft misschien ideeën om dit aan te pakken.

Dan weet ik niet hoe ernstig en welke vorm van autisme jouw moeder heeft, maar ook mensen met autisme kunnen dingen leren op gebied van sociaal gedrag, ook al is dat niet altijd even makkelijk. Als je wel goed kunt communiceren met je moeder, zou ik toch eens proberen aan te geven wat je mist. Misschien kan ze daarop inspelen.

In ieder geval moet je hier niet mee blijven rondlopen. Praat er over en misschien is er wel een of andere therapie die jullie samen kunnen doen, misschien leert zij haar moederliefde anders tonen, misschien leer jij er op een andere manier mee omgaan. Ik ben daar geen expert in.

haxordraxortje 29-10-2012 23:20

Meiden die dit bij hun vader hebben worden vaak 'daddy's girls' genoemd, ze ontwikkelen een 'fetish' voor oudere mannen....

Ga of naar een huisarts met dit probleem, hij verwijst je dan naar een psycholoog die dit met je uitzoek, eventueel ook met je moeder (relatietherapie).

Verder kun je zelf ook proberen je moeder te knuffelen!

Uitzicht 30-10-2012 08:14

Citaat:

haxordraxortje schreef: (Bericht 32856745)
Verder kun je zelf ook proberen je moeder te knuffelen!

Als haar moeder werkelijk autistisch is (de graad is onbekend en is dus in deze de grote variabele) kan dat een mwoah/slecht/catastrofaal idee zijn. Wat mij bekend is over autisten, is dat ze nogal kunnen reageren op (onverwachte) aanraking. Het lijkt me dus geen oké idee om surprise-cuddling uit te gaan voeren.

Ik denk dat je moeder inderdaad niet veranderd, TS. Dat betekent niet dat autisten niet lief kunnen hebben. Waarschijnlijk heeft ze speciale interesses waar je in deel kunt nemen. Ik neem aan dat ze je wel toelaat in haar leven en dat is soms al een flinke stap. In ieder geval kun je altijd kijken op welke manier je contact kunt leggen dat zowel voor jou als je moeder prettig is. Jouw (deels) opvatting van moederliefde (knuffelen en dergelijke) zul je denk ik vooral op je vader moeten uitkuren en op termijn op je partner.

In ieder geval zoals al het bovenstaande: maak het bespreekbaar en zoek samen een oplossing.

AzN 30-10-2012 18:16

Citaat:

haxordraxortje schreef: (Bericht 32856745)
Meiden die dit bij hun vader hebben worden vaak 'daddy's girls' genoemd, ze ontwikkelen een 'fetish' voor oudere mannen....

Serieus? Is dit niet 'n beetje overdreven? :O

Maar OT:
Hoe is 't met je contact met de moeders van je vriendinnen? Als die goed genoeg is, kun je je verhaal kwijt bij hen en de kans is groot dat zij je voorzien van ('n soort van) 'moederliefde' ;).

konijntje95 30-10-2012 19:26

ik ben dan wel een jongen, maar ik ken je probleem... ouders zijn gescheiden, dus met mijn pa heb ik weinig. maar ik ken je gevoel. redelijk vaak ruzie met moeder enzo, en veel depri en al.

waar ik veel aan heb gehad is mijn ex vriendin. veel aandacht van gehad, waardoor ik me toch nog een beetje vrolijk voelde. ik weet niet of je een vriendje hebt (of iemand op het oog hebt). geloof me, het helpt een hoop:)

Vowel 31-10-2012 08:28

Citaat:

AzN schreef: (Bericht 32857976)

Ontzettend overdreven. ;)

Neko* 31-10-2012 09:11

Wat is precies die moederliefde die je niet krijgt? Het knuffelen, of zit er ook meer achter? Want ondanks dat ik vind dat knuffels erg belangrijk zijn, is dat natuurlijk niet de enige manier om moederliefde te tonen.

haxordraxortje 31-10-2012 16:45

Citaat:

AzN schreef: (Bericht 32857976)

Maar OT:
Hoe is 't met je contact met de moeders van je vriendinnen? Als die goed genoeg is, kun je je verhaal kwijt bij hen en de kans is groot dat zij je voorzien van ('n soort van) 'moederliefde' ;).

Dat had ik hiervandaan:

Citaat:

Fathers or strong and consistent male presence in a girl’s life do have a significant effect on self-esteem. This is largely undisputed by experts in psychology. Feeling attractive and loved by “daddy” (or other strong male figure) can help a girl have more confidence and strength. This is not necessarily penis envy, but it does appear as though girls and women can prosper better in their lives if they had positive male input from a father figure. Without that, girls may express daddy issues in seeking out father figures, or placing even very good men with whom they are in relationship, in positions that they really can’t adequately fill.

Daddy issues can thus be perceived as attempting to work out problems with the father/daughter relationship, either its complete absence, abuse of the relationship, or unreliability. A woman who goes through life without these issues is often one who had a secure and loving father figure in her life. A person still working on this may try to make today’s relationships “serve” a need that was not adequately fulfilled in childhood and adolescent years. This can lead to poor relationships with men in the present and the future, until the women is able to reconcile a past father/daughter relationship, often through therapy, that wasn’t altogether satisfactory.
Toen dit gezien:

Citaat:

Ik verlang er heel erg naar. Vaak fantaseer ik in bed over hoe het zou zijn als ik geknuffeld word door een leraar of door de moeder van een vriendin. Ik denk echt dat ik gek ben geworden ofzo. Het is toch niet normaal als ik alleen maar daar aan kan denken?
Toen de correlatie getrokken uit voorgaande bericht.

henk001 31-10-2012 17:16

Dit herken ik ook wel een beetje.
Mijn vader is 8 jaar geleden heel erg ziek geworden en is daardoor verlamt aan de rechter kant van zijn lichaam.
Daarvoor, was die ook al ziek en ik heb hem eigenlijk nooit gezond gekend, ik mis ook een vader waar ik lekker mee kan kroelen en dingen doen zoals samen op pad gaaf op iets dergelijks.
Het is vervelend dat je moeder deze ziekte heeft, en het is ook vervelend dat jij daar een beetje onderleid,

maar je kan er helaas niks aan doen dus maak er gewoon het best van!
Geef je moeder gewoon een dikke knuffel en zeg dat je van der houd :) want dat doe je, en je moeder ook van jou dat weet ik 100 procent zeker :)
Succes!

Uitzicht 31-10-2012 19:54

Citaat:

haxordraxortje schreef: (Bericht 32859459)
Dat had ik hiervandaan:
Toen dit gezien:
Toen de correlatie getrokken uit voorgaande bericht.

Sitebron?

haxordraxortje 31-10-2012 20:21

Citaat:

Uitzicht schreef: (Bericht 32859750)
Sitebron?

Je kon de tekst ook googlen :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.