![]() |
N en G of N en T
ik moet dit jaar een studiekeuze maken. maar ik weet niet echt het verschil tussen het vakkenpakket:
natuur en gezondheid en natuur en techniek. ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen |
Bij NT heb je verplicht natuurkunde en wiskunde B, bij NG biologie en scheikunde, geloof ik. Het is belangrijker dat je bedenkt welke vakken je wilt hebben, want dan kun je zelf een profiel samenstellen dat daarbij past.
|
De verschillen:
N&G: Wiskunde-A of Wiskunde-B verplicht, Biologie verplicht, Natuurkunde niet verplicht N&T: Wiskunde-B verplicht, Biologie niet verplicht, Natuurkunde wel verplicht |
NT geeft je meer opties, dus als je nog niet weet wat je (niet) wil studeren, en je kan het hoogste niveau aan, dan is NT altijd de beste optie.
|
NG: verplicht-> scheikunde, biologie, wis a of b
keuze uit ak/na/evt andere vakken die je school aanbied zoals informatica of nlt NT: verplicht-> scheikunde, wis b, natuurkunde keuze uit bio/wis d(als school dat aanbiedt)/evt andere vakken die school aanbiedt Het hangt er ook vanaf waar je interesses liggen en je goed in bent. Kies je natuurkunde, dan zou ik sws ook wisb nemen (hoeft niet, maar sluit wel beter op elkaar aan en kan je later ook meer mee). Ben je slecht in/geen interesse in natuurkunde/bio, dan kan je beter dat andere profiel kiezen |
Je kan ook NT/NG doen (tenzij je school zo stom is om dat niet mogelijk te maken, maar ik vind dat het mogelijk moet zijn!) Dan heb je scheikunde, wiskunde b, natuurkunde en biologie. Daarmee kun je (in ieder geval op vwo-niveau, havo weet ik niet, maar zal wel ongeveer hetzelfde werken :P) elke studie doen, inclusief geschiedenisspul als je dat uiteindelijk toch meer trekt.
Het kan trouwens prima dat het op jouw school geen NT/NG heet, maar dat je dan NT doet met biologie erbij of NG met natuurkunde en wiskunde b oid, maar dan krijg je uiteindelijk gewoon een NT/NG-diploma, dus dat maakt niet zo bijster veel uit. |
Hoi!
Ik zelf doe NT/NG dus scheikunde, natuurkunde, bio en wiskunde B. Ik vind het zelf heel erg leuk omdat je dan allemaal vakken hebt die elkaar op sommige plekken een beetje overlappen. Ik merk trouwens wel dat de mensen die alleen NG hebben, dus zonder natuurkunde, ook veel meer moeite hebben met scheikunde, omdat scheikunde en natuurkunde elkaar best wel overlappen! Ook is voor natuurkunde wiskundeB handiger, werd mij verteld, heb ik dan ook maar braaf gedaan :) Ik hoop dat dit een beetje helpt! |
Gewoon voor het combinatieprofiel gaan, als ik jou was en het mogelijk is.
|
Ik heb klasgenoten gehad die N&G deden zonder natuurkunde, uiteindelijk konden ze (bijna) geen een medische studie doen, dus natuurkunde zou ik je in ieder geval aanraden.
Als je goed bent in meetkunde, algebra en omgaan met formules (wat eigenlijk bij algebra hoort) dan zou ik wiskunde B kiezen. Ik heb zelf bewust voor wisA gekozen omdat voor een medische studie statistiek wat belangrijker is dan meetkunde. Algebra krijg je een beetje bij wiskunde A. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00. |