![]() |
De liberale visie
Hallo ik moet een presentatie houden over de liberale visie maar ik kan niet zoveel informatie vinden kunnen jullie mij misschien helpen om deze volgende vragen te beantwoorden:
Wat is de liberale visie Wat zijn hun uitgangspunten? en kunnen jullie ook andere vragen verzinnen? ik kom er namelijk niet op Bedankt Zelihadogan |
Het politieke liberalisme was het voortbrengsel van de godsdienstoorlogen vroeger. Nadat het politieke liberalisme de godsdienstvrijheid had omhelsd, breidde deze vrijheid zich uit naar elders: de staat heeft zich niet te bemoeien met de manier waarop mensen hun eigen leven invullen, zolang de vrijheid van de een met die van anderen verenigbaar is.
De liberale visie omvat respect voor en bescherming van individuele vrijheden en rechten, zoals het recht op privacy, keuzevrijheid, vrijheid van meningsuiting, veiligheid... Liberalen zijn vaak ook voor vrij ondernemen. De overheid kan wel allemaal regels stellen, maar hoe meer regels, hoe meer gaten je in het net krijgt en hoe lastiger het allemaal te controleren is. Dat is een schijnveiligheid. De echte veiligheid zit bij jou en mij. Tot wanneer staan wij iets toe? Het is best te doen om andere vragen te verzinnen: welke partijen hebben een liberale visie? wat zijn de keerzijden van het liberalisme? wat voor stromingen heb je binnen het liberalisme (sociaal-liberalisme, conservatief-liberalisme) etc. Heb je hier iets aan? Groetjes, Adriaan |
Heey,
Ja bedankt je bent super ! Ik heb er heel veel aan! Groetjes Zelihadogan |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00. |