![]() |
Zorgen om moeder...
Hallo allemaal,
eerst even kort wat hieraan voorafging. In december 2009 werd mijn vader ernstig ziek en na een lange en zware periode is hij in maart 2011 overleden. Ik, mijn broertje en moeder zijn hier altijd goed mee omgegaan, maar nu begin ik me wel echt zorgen te maken om mijn moeder. Ze slaapt niet, maar wil al om 9 uur naar bed. Ze zit de hele dag te huilen en heeft nergens zin in. Ze doet overal zo ontzettend negatief over... Ik wil haar helpen maar ik weet echt niet meer wat ik kan doen en hoe ik haar kan helpen.. Ik weet niet eens meer wat ik tegen haar moet zeggen als ze het weer (en het is echt vaak de laatste tijd) moeilijk heeft.. Het gaat met ups en downs, maar dit is gewoon echt niet zoals ik haar ken.. Iemand tips hoe ik hier beter mee kan omgaan en haar kan helpen? Alvast bedankt.. |
Oef, das een hele kluif om op je 16e mee om te moeten gaan. Dat het kut gaat met je moeder is heel begrijpelijk, maar helaas ook iets waar jij haar niet in je eentje doorheen kunt helpen. Probeer te zorgen dat een ander familielid (een oom of tante of misschien een vriendin van je moeder) haar naar de huisarts stuurt zodat die haar naar de juiste hulpverlener kan sturen. En zorg zelf ook dat je niet als je vrije tijd bij je moeder in de buurt besteedt, zodat je niet in haar negatieve bui meegezogen wordt. Praat erover met je vrienden, dan kan in ieder geval bij jou de druk zo af en toe van de ketel.
Sterkte de komende tijd! |
Klinkt als een depressie, (zo even uit de losse mouw..)
Daar kun jij niks aan doen, daar zal ze mee naar de huisarts moeten waar ze waarschijnlijk doorverwezen wordt naar psychologen die haar verhaal eens in de week gaan aanhoren, en wat anti-depressiva voorschrijven. Daar zal ze zich waarschijnlijk (soms) beter van gaan voelen, misschien levert het een opleving op en hopelijk blijvend .. Ik weet niet hoe oud ze is, of ze financieël rond kan komen of wat er nog meer speelt, maar ik denk dat ze het gewoon niet meer ziet zitten; alleen kinderen opvoeden en werken (?) zonder uitzicht op verbetering in de nabije toekomst. Vraag het haar zelf eens wat haar dwars zit, misschien wil ze wel weer "aan de man" maar vindt ze dat het nog niet "mag"; te vroeg. Dit is geen leven voor haar en het loopt zo nog eens verkeerd af, heeft ze vriendinnen waar ze mee kan praten? Overigens chapeau dat je naar hulp zoekt voor je moeder. |
Ze heeft al bij de psycholoog gelopen, en ze heeft ook slaappillen gekregen van de huisarts, maar die durft ze niet te nemen (ik denk uit angst dat als er iets gebeurd ze daar niet wakker van wordt ofzo?). Financieël gaat alles wel prima, ze heeft het zo wat ik hoor wel naar haar zin op het werk. Het is gewoon ,tenminste dat zegt ze, dat ze mijn vader ontzettend mist, en dat het daardoor even heel moeilijk gaat. Ik weet toevallig dat morgen mijn tante even langskomt om even te praten dus dat is al heel fijn! Bedankt voor jullie reacties!
|
Da's idd erg kut voor jullie. Ik hoop dat ze een beetje opknapt van dat gesprek met je tante. Mss is het wat om een keer met z'n drietjes een avondje uit te gaan, b.v. naar een leuke film of zo? In ieder geval sterkte Guido!(y)
|
Ze voelt zich inderdaad een stuk beter na het gesprek met mijn tante, dus laten we hopen dat het zo blijft! Bedankt voor jullie advies!
|
Fijn om te horen Guido! We duimen voor jullie en hopen dat het weer helemaal goed komt met haar!(y)
|
Dat is maar 1 woord: D E P R E S S IE
Een depressie kan niet zo makkelijk opgelost zijn... Je kan ze soms troosten of iets leuks proberen te gaan doen Met je familie, dan vergeet ze het musschien. Maar ja... I ben geen psycholoog maar misschien lukt het wel (y) SenneV |
Citaat:
|
Senne miss moet je ff kijken naar de datums, net al een uit 2005, nu dit en teruglezen is ook een tip :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56. |