![]() |
Oxaalzuur
Licht toe waardoor het in water oplosbare 'oxaalzuur' calcium en magnesiumionen aan de stofwisseling kan onttrekken.
[antoowrd] Opgelost oxaalzuur geeft met Ca2+ en Mg2+ ionen slecht oplosbare zouten die worden uitgescheiden of zich ophopen (nierstenen) H2C2O4 <--- 2 H+ (aq) + C2O4 2-(aq) ---> Ca2+(aq) + C2O4 2-(aq) - CaC2O4 Hoe weet jij dat er slecht oplosbare zouten ontstaan? In tabel 45 zit ik niks met oxaalzuur of oxelaat staan ofzoiets... Ook weet ik niet hoe ik de bovenstaande reacties opstel met de gegevens uit de vraag.. Kan iemand helderheid verschaffen? bvd |
Weet je zeker dat er niet nog een lap tekst bij deze opgave hoort?
Want met alleen Binas tabel 45 is deze inderdaad niet op te lossen. Snel even googlen op oxalaat levert wel op dat magnesium- en calciumoxalaat de basis zijn van nierstenen, dus slecht oplosbaar. Ik ga er echter niet vanuit dat je buiten het boek om gegevens had moeten opzoeken... |
Ik had inderdaad ff wat beter moeten lezen!
Nog een ander klein vraagje. Je heb 1,682 mmol H2O (18,02 g×mol-1) Dat is dan toch 18,02 mg×mmol-2 en uiteindelijk 30,31 mg? Mijn antwoorden boek geeft 3,031 mg namelijk... |
30.31 mg lijkt mij ook een stuk logischer...
|
Let op dat je altijd alles goed omzet. Dus als er mmol staat moet je rekening houden met de mili in de mmol.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39. |