![]() |
Hoe vul je dit in een snelheid-tijd diagram in?
Op een oefentoets kreeg ik een vraag die er ongeveer zo uit zag:
Teken in het diagram hier onder het volgende: Bart rijd met een constante snelheid van 5,5m/s 8 sec lang, na die 8 sec versnelt hij met 2,5m/s. Zijn zusje Roos gaat te voet met een snelheid van 1,5m/s. Na een tijdje schiet de ketting van Bart los. Het kost 4 minuten, voordat hij weer verder kan rijden. Wie is eerder op school?(als je de diagram goed tekent kan je deze gelijk beantwoorden) Alvast veel dank! http://i48.tinypic.com/4jm5jc.png |
Dit kan je niet weten want je weet niet hoe ver de school weg is.
Als je zo'n grafiek wil tekenen moet je hem opdelen in stukjes. Bart: t=0s tot t=8s v = 5,5 m/s "na die 8 sec versnelt hij met 2,5m/s" een versnelling (a) wordt gegeven in m/s˛. Ook kan een fietser natuurlijk niet oneindig lang versnellen, zéker niet met zo'n grote versnelling! (er zou dus nog een tijd gegeven moeten zijn) Wat welk zou kunnen is dat hij in 1 keer 2,5m/s harder gaat rijden. Dan krijg je dus na 8 seconden een rechte lijn bij v = 5,5+2,5. Kan je de rest nu zelf? Dit is dus gewoon een rechtelijn. |
Na de kettingreparatie herhaalt het snelheidspatroon zich? Vind de opdracht wat onduidelijk :)
|
Er moeten hier wel wat eenheden verkeerd staan...
8 seconden lang 5.5 m/s rijden, dan onbeperkt lang? versnellen en dan.4 minuten stoppen??? Weet je zeker dat je hem goed hebt overgenomen ./ de goede grafiek erbij hebt staan? Want ook die 25 seconden voor van huis-school te fietsen (wat in dat diagram zou passen) vind ik wel erg kort... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.